Status
Tråden går ej att kommentera.
Globetrot Globetrot skrev:
Plattan är nog inte lagd av någon privatperson. Det är nog husleverantören anno 1979
Ok, så det är inte renoverat någon gång alltså. 🤔

Märkligt då med typ 2cm bruk ovanpå frigoliten känner jag bara... 😳
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, så det är inte renoverat någon gång alltså. 🤔

Märkligt då med typ 2cm bruk ovanpå frigoliten känner jag bara... 😳
Nej, underlaget var original. Sen hade någon kaklat på original tapet på 90-talet 😂
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Slut på vecka ett.

Rivet ner till platta nu. Golvet verkar varit konstruerat med (underifrån) platta på mark (cement/betong?), fuktspärr (plast se bild), makadam (grus), frigolit 50mm, sen typ betong o klinkers. Men som sagt har hållit i nästan 50 år!
 
  • Rivet rum med synliga träreglar och cement/betonggolv. Verktyg och byggmaterial på golvet, inklusive en blå tejpad plasthöst över ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rivet golv med synlig fuktspärr av plastfilm samt exponerade rör, omgivna av träreglar och isolerande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En exponerad träväggsregel och en betongplatta, med en linjal som visar måtten av olika bygglager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
(cement/betong?)
Betong, cement är en av delarna som betong består av.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Betong, cement är en av delarna som betong består av.
Ok…ja. Platta på mark material 😂
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Claes Sörmland
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, underlaget var original. Sen hade någon kaklat på original tapet på 90-talet 😂
Standard, att kakla på våtrumstapet. Det var inte bättre på 80-90-talet. Kakel var nytt och okänt på andra underlag än murverk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Standard, att kakla på våtrumstapet. Det var inte bättre på 80-90-talet. Kakel var nytt och okänt på andra underlag är murverk.
Ja, så var det nog.

Lite märkligt kan jag tycka. Att det i vårt hus hållt så bra under nästan 50 år. Vi bodde i ett nyproduktion hus i mitten av 2000-talet. Då hade de kaklat på cc60 i badrummet. Ledde till en stor skada efter 3 år. Snordyrt fel, men inget vi betalade.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Standard, att kakla på våtrumstapet. Det var inte bättre på 80-90-talet. Kakel var nytt och okänt på andra underlag än murverk.
Nja.

Vi renoverade ett badrum i släktens hus i fjällen, drygt 20 år sedan nu. Det var byggt 1955. På golvet var det tätskikt under klinkers. Men kaklet satt i bruk direkt på masonit (vanlig, inte oljad masonit). Och råspont under det. Precis vid blandaren, och ovanför kanten på det inmurade badkaret var det stora skador, men det syntes inget innan vi rev. Där var både masonit och råspont förvandlat till jord. Men på så liten yta att kaklet ändå satt fast.
 
  • Gilla
Pakon och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Nja.

Vi renoverade ett badrum i släktens hus i fjällen, drygt 20 år sedan nu. Det var byggt 1955. På golvet var det tätskikt under klinkers. Men kaklet satt i bruk direkt på masonit (vanlig, inte oljad masonit). Och råspont under det. Precis vid blandaren, och ovanför kanten på det inmurade badkaret var det stora skador, men det syntes inget innan vi rev. Där var både masonit och råspont förvandlat till jord. Men på så liten yta att kaklet ändå satt fast.
De där betongkakorna på golvet var väldigt bra att på att skydda mot fuktskador. Extra bra om de lades på bitumen. Och badkar istället för att duscha på golvet räddade nog många badrum.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade liknande osynliga skador i ett badrum vi rev i vår villa i Stockholm. Det var från en renovering i mitten av 70 talet. Där var bitumen uppdraget till strax över badkarshöjd. Men sedan hade man monterat gipsskivor oskyddade och mosaik på det. Tätskiktet alltså bakom gipsskivan. Vi rev det 2004.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
På begäran från PM.

Här kommer en liten lista på nuvarande inköp vi gjort till badrummet:

Tak lampor 2 st. Pris 1,651 KR (se bild, IP44)
Mosaik 4,050 KR
Kakel och klinkers 26,102 KR (inkl fog o fix och metall hörn lister 6 st)
Fönster o plåt 12,000 KR
Vägghängd Toalettstol Ifö Spira Art 6,245 KR
Spolkanapp o sil (New York Tebo) 2,139KR
Innerdörr Swedoor 1,498 KR
Innerdörrhandtag 958KR (eg 2 då vi bytte till andra badrummet också)
Takduschset Hansgrohe 4,462 KR
Blandarfäste Tapwell 619 KR
Gerbeit modul 4,497 KR
Tvättställsskåp Björbo Badrum Mejda Kompakt Tvättställ Björbo Badrum Mejda Spira Spegelskåp Björbo Badrum Mejda = 19,307 KR

TOTAL = 83,000 KR.

Vi har lite saker kvar att köpa. Måttbeställd duschhörna och krokar tex.
 
  • Två typer av taklampor för badrum från Ah Belysning: Sandhamn badrumsplafond (IP44) och Sandhamn taklampa/vägglampa krom-opal (IP44) med artikelnummer och beställningsinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrWIB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi hade liknande osynliga skador i ett badrum vi rev i vår villa i Stockholm. Det var från en renovering i mitten av 70 talet. Där var bitumen uppdraget till strax över badkarshöjd. Men sedan hade man monterat gipsskivor oskyddade och mosaik på det. Tätskiktet alltså bakom gipsskivan. Vi rev det 2004.
Men om det håller från från 70 tal till 2000 tal får man väl ändå vara nöjd?

När vårt försäkringsbolag byggde om badrummet på vår övervåning i vår nuvarande villa sa de att deras "livslängd" är 15 år. Nu förstår man ju att de räknar ner den. De är ju i deras intresse. Jag kan tycka 30 år för ett badrum är rimligt. Men ska man tro alla man känner o det man läser så verkar ju badrum från 70 ha bättre kvalitet än nu. Kan ju delvis bero på ändrade vanor också 🙄 Men dessa "crap" badrum från 70 har ju ändå utsatts för "våra" moderna vanor i minst 25 år.....så det där med vanor vet jag inte om det är ett svepskäl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eltaco och 1 till
  • Laddar…
Det mesta av yt material är inköpt på bygghemma.se

De kan jag verkligen rekommendera. Bra kundtjänst. Saker kommer snabbt. Och är det någon skada eller fel (vi reklamerade ett par saker) så är det jättesmidigt. Och mycket bra priser. Entreprenör med rabatt kan inte konkurrera prismässigt.

Nackdelen jag tror finns om man som beställare köper tex blandare själv är att man inte får garanti från Entreprenör. Å andra sidan vet jag inte om materialfel någonsin tas på deras garanti ändå.
 
Redigerat:
  • Haha
JonteH och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Globetrot Globetrot skrev:
Men om det håller från från 70 tal till 2000 tal får man väl ändå vara nöjd?

När vårt försäkringsbolag byggde om badrummet på vår övervåning i vår nuvarande villa sa de att deras "livslängd" är 15 år. Nu förstår man ju att de räknar ner den. De är ju i deras intresse. Jag kan tycka 30 år för ett badrum är rimligt. Men ska man tro alla man känner o det man läser så verkar ju badrum från 70 ha bättre kvalitet än nu. Kan ju delvis bero på ändrade vanor också 🙄 Men dessa "crap" badrum från 70 har ju ändå utsatts för "våra" moderna vanor i minst 25 år.....så det där med vanor vet jag inte om det är ett svepskäl.
70-talets småhusbadrum hade ju vanligen våtrumsmatta, tapet och badkar/duschkabin. Det är en väldigt robust lösning. Eländet var värst på 80-/90-talet när vi kom på att vi skulle ha kakel/klinker och samtidigt duscha på golvet. Samtidigt hade man nere i sydvästra Tyskland utvecklat rollbara tunndispertionstätskikt som man trodde räddade spån- och gipsskivor bättre än vad de gjorde.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag har rivit många kaklade badrum under mina år i branschen och det är inte många som haft speciellt mycket skador...

Gör man tätskiktet ordentligt utan att tumma på noggrannheten så håller det bra.

Sen rek. jag dock fortfarande folk att fundera över plastmatta på ovanvåningar med träbjälklag men det handlar om att man har helt andra rörelser där som i min värld kan påverka hållfastheten.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.