Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
Okej
Det är väl på flera ställen, under fönstret, över fönstrets vänstra sidan och sen nära taket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej
Det är väl på flera ställen, under fönstret, över fönstrets vänstra sidan och sen nära taket.
Taken är nog skugga från bild. Men ja de andra vet jag inte. Snustorrt nu i alla fall 😂

Besiktning ett nästa vecka så eventuellt kommer besiktningsman kika på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
kompaktkikare
  • Laddar…
Vänligen håll en trevlig ton o tråden. Jag kommer be Admin ta bort nedlåtande kommentarer om Entreprenör, besiktningsman eller beställare. Det är okej om ni tex tycker eventuella anmärkningar är felaktiga. Det är helt ok att tycka men uttryck det inte nedlåtande. Men tråden här har inget formellt inflytande på entreprenaden.

Byggahus är ett privatperson forum

❤️❤️❤️
 
Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 11 till
  • Laddar…
Elen från 79’ ….får mig osökt att tänka på att ”när klent håller så håller det”.

Men tillräckligt bra tydligen. 45 år senare….
 
  • Gammal eldragning från 1979, där en vit kabel är fastklämd med en spikklammer på en träregel. En gul tejpbit är fäst på ena änden av kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Känns som en bra vecka. Känner att projektet går framåt. 4 veckors röra hemma kvarstår. Rivning strax klar. Konstruktion nästa vecka. Roligare fas!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Enligt entreprenör ett dolt fel att det är grus o frigolit i plattan. Jag trodde det var så man byggde isolerade plattor på 70 talet.

De ska riva bort och fylla på med EPS betong.
 
  • Rivet golv med grus och frigolit i botten samt synliga rör, väggarna täckta med isolering. Golvet ska åtgärdas och fyllas med EPS-betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kök60 och 3 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Enligt entreprenör ett dolt fel att det är grus o frigolit i plattan. Jag trodde det var så man byggde isolerade plattor på 70 talet.

De ska riva bort och fylla på med EPS betong.
Kanske inte ett så allvarligt fel om det har hållit i 50 år
 
  • Gilla
  • Älska
Jonas Svensson74 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske inte ett så allvarligt fel om det har hållit i 50 år
Jag vet inte ens om det är fel. Jag tror man byggde så på 70 talet. Och nej, det är ju snustorrt så uppenbarligen har det fungerat.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 4 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Enligt entreprenör ett dolt fel att det är grus o frigolit i plattan. Jag trodde det var så man byggde isolerade plattor på 70 talet.

De ska riva bort och fylla på med EPS betong.
Ujuj...

Ja det där är allt annat än en ok konstruktion att bara lägga nytt ovanpå.

Vad låg ovanpå frigoliten tidigare ?


Man kunde mycket väl ha frigolit som isoleringsmaterial men då la man ju en rejäl finsats bruk ovanpå som fick bärighet men det ser där ju inte ut att ha varit ?

Hade själv också rivit bort denna frigolit för att få koll på resten av konstruktionen och troligtvis också kört EPS och sen flytspackel på detta.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ujuj...

Ja det där är allt annat än en ok konstruktion att bara lägga nytt ovanpå.

Vad låg ovanpå frigoliten tidigare ?


Man kunde mycket väl ha frigolit som isoleringsmaterial men då la man ju en rejäl finsats bruk ovanpå som fick bärighet men det ser där ju inte ut att ha varit ?

Hade själv också rivit bort denna frigolit för att få koll på resten av konstruktionen och troligtvis också kört EPS och sen flytspackel på detta.
Betong ovanpå tror jag.
 
  • Gilla
tSöder
  • Laddar…
Finns ju många platser där det suttit och sitter kakel på enkelgips och reglar på cc600, där det har hållit bra trots att normerna idag säger annat. ;)
Bara för detta så kan man ju inte bygga efter gamla tankar. ;)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Betong ovanpå tror jag.
Ok, för tittar man där man ser fixet så ser där inte ut att vara mycket bruk mellan fix och frigolit.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, för tittar man där man ser fixet så ser där inte ut att vara mycket bruk mellan fix och frigolit.
Nej, sant!
 
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, sant!
I min värld ser det väldigt hemmafixat ut och Ja, det har fungerat i många år... denna gången 😉

Man måste tänka på att om en privatperson gör något till sig själv behöver man inte uppfylla alla riktlinjer och krav på samma sätt för då tar man själv ansvaret, men om man anlitar ett företag så måste detta göra en konstruktion de vet att de kan stå för och lämna garantier på.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld ser det väldigt hemmafixat ut och Ja, det har fungerat i många år... denna gången 😉

Man måste tänka på att om en privatperson gör något till sig själv behöver man inte uppfylla alla riktlinjer och krav på samma sätt för då tar man själv ansvaret, men om man anlitar ett företag så måste detta göra en konstruktion de vet att de kan stå för och lämna garantier på.
Plattan är nog inte lagd av någon privatperson. Det är nog husleverantören anno 1979
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.