Fint med mycket bilder. Gärna lite förklarande text till varje bild.

Varför installerar ni inte vattenburen golvvärme om ni har och kommer att ha vattenburen värme i resten av huset?
 
T
D Daniel 109 skrev:
Fint med mycket bilder. Gärna lite förklarande text till varje bild.

Varför installerar ni inte vattenburen golvvärme om ni har och kommer att ha vattenburen värme i resten av huset?
Jag försöker ge en förklaring till respektive "bildserie" :)

Främst för att vattenburna golvvärmen inte är på året runt, på sommaren får man därför svalare golv vilket jag inte vill ha.
Hade vi haft planer på att köra golvvärme i hela huset så hade vi nog tänkt annorlunda dock, men så är inte fallet.
 
T
Dags för återuppbyggnad.
Längs den innersta väggen fick jag ju bort golvelementen helt, så här kom jag åt syllen som ligger på källarväggen, som sedan golvelementen suttit i, förankrade med trädymlingar.

Denna syll är U-formad så elementen som har en klack i änden kan "låsas" och inte glida i längsled, och dymlingarna låser dem i sidled.
Urgröpningen i syllen på denna sida sågade jag till passbitar för att fylla ut så det blir en homogen hylla att ställa en ny bjälke på denna.

Del av en husrenovering med synlig U-formad syll, träbjälkar och ett borttaget VP-rör för elmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av golv med exponerad U-formad syll, borttaget VP-rör och synliga gavlarna på lådor under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild på en träsyll och golvbjälklag under renovering, med synliga trädymlingar och anpassade passbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsdetalj visar träsyll med urgröpningar, passbitar och en gammal trädymling i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under väggen som går mot köket syns ett VP-rör sticka ner, det är gamla matningen till kökets belysning.
Såhär är samtliga matningar till övervåningen dragna, men då denna inte används längre och trådarna som var här redan är borta tog jag bort detta rör.
Bild på en delvis demonterad golvkonstruktion med synlig syll, golvbjälkar och ett urtaget VP-rör i en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs ytterväggen sitter gavlarna på lådorna kvar som sagt.
Dessa är bara sågade och raspade jämsmed innerväggen.
Syllen håller dem på plats i nederkant, och i överkant av golvelementen ligger en "proppregel" som de kallar det i materialbeskrivningen.
I denna låses väggelementen med tappar i trä, vilka syns på 2a bilden nedanför, så inget kommer ge vika av att golvelementen kapas här.
En tomrum med en trappstege i förgrunden, exponerade träbjälkar och en avlägsnad golvsektion vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete av en träkonstruktion med synlig syll och utsågade delar för golvelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Inre hörn av ett hus under renovering med synliga träsyllar, golvelement, och borttaget VP-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns precis som att du varit hemma hos mig och fotat under badrumsrenoveringen! Mycket spännande läsning :) Mitt i flytspacklet nu!
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Enkelt uttryckt byggde jag först en stabil ram runt, där jag såg till att den har bra stöd hela vägen runt och därmed står på syllen i bägge kortsidor.
Hela nya bjälklaget byggdes av 220x45 med CC30. brutalt överdimensionerat med andra ord, hängslen och livrem typ.
Därför var det inga problem att jacka ur änden på regeln så den kunde skjutas in i mellanrummet som är mellan elementen längs ytterväggen, och då står på syllen. jag fick bredda mellanrummet 2 cm med multislipen.
Och i andra änden jackades den också ur så den vilar på syllen.
Bild av ram och bjälklag i trä för byggprojekt, med regel jackad för placering längs väggelement och syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya träreglar skarvade och monterade i en byggkonstruktion vid ett golv och en vägg, med synligt stöd och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram konstruerad för husrenovering, synlig regel och syll vid en vägg med isolering och del av dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan, under "köksväggen", så står köksväggen precis mitt över skarven mellan två element, så väggen har ett överhäng på 5 cm.
Här satte jag först en regel som på liknande sätt som på andra sidan är "trädd" in i mellanrummet mellan två av de gamla elementen i yttervägg, och vilar sedan på en passbit mot källarväggen i andra änden.
Närbild på en nybyggd, överdimensionerad träram i ett renoveringsprojekt med synliga skruvar och stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan mot ytterväggen skruvade jag fast en regel med 2 skruv in i vardera gamla golvelement-gavel, samt även in i syllen. dock va jag snabb med att montera vinkeljärnen, för efter denna bild togs skruvade jag på en till regel utanpå den som går under köksväggen, mest för att få något att skruva golvspånet mot, så här är altså dubbel regel. Better safe than sorry I guess?
Konstruktion av nytt bjälklag i hörn med reglar, balkskor och avdelat golvområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot innersta väggen klöv jag en regel som passa precis på millimetern in mellan syll och väggelementen, och utanpå denna skruvades och limmades en fullbred 220-regel, tyvärr fick jag tydligen ingen bild på just detta, men det syns lite på följande bilder..

Sen var det "bara" att sätta balkskor och få dit 3 st bjälkar till. Jämt fördelat blev det CC27.
Och med dessa på plats är allt tvärlåst och kan inte röra sig åt något håll, så att något skulle ge vika här ser jag som högst osannolikt.
Nyinstallation av bjälklag med balkskor och förstärkta träreglar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppifrån bild av en nybyggd träram för bjälklag i ett renoveringsprojekt, synliga reglar och balkskor över ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt bjälklag av tjocka träreglar med vinkeljärn och balkskor i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
T
Nu dags för avlopp :)

Här va mitt dagliga jobb som konstruktör till hjälp att kunna rita upp i CADen hela bjälklaget och alla rördelar och golvbrunn mm för att få till precis rätt passning.
En bjälke är ganska urkapad för avloppet till toan, men väl förstärkt med fullimmad och skruvad förstärkning. Men eftersom GVK har kravet CC600 vid 3,4m spännvidd och virke C24 känner jag mig lugn ändå, eftersom jag har 1,8m spännvidd CC270 med C24-virke, det är fortfarande överdimensionerat även om denna urkapade bjälke inte ens skulle va där öht.

Jafo golvbrunn med tillhörande monteringsplatta kändes betydligt mer genomtänkt än Purus med tillhörande platta, så det fick bli Jafo.
Konstruktionsvy av bjälklag med urkapad bjälke, förstärkt avloppsrör och Jafo golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utkapad träbjälke förstärkt för avloppsrörinstallation i bjälklag, med synlig Jafo golvbrunn och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsrör och urkapad bjälke förstärkt för att passa i konstruktion, med synlig golvbrunn nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av ett bjälklag under konstruktion med avloppsrör, urkapad bjälke med förstärkning, och en Jafo golvbrunn installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bjälklag med urkapad bjälke och förstärkning, avloppsrör och Jafo golvbrunn under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Snygg jobbat! Verkligen intressant att se hur du gjort! Värdefulla bilder!

Hur mycket tid la du på allt arbete?
Kände du i efterhand att du skulle gjort på annat sätt?
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Efter att ha kortlat/kottlat (alla säger olika, vad heter det egentligen?) så äntligen dags att få dit ett golv att gå på.
Full-limmat och skruvat 22mm golvspån.
Fukttröga skivor var stört omöjligt att frambringa inom rimligt avvstånd och tid, och GVK verkar bara ställa krav på fukttröga skivor vid vätskebaserat tätskikt (jag kör folie), och flera jag hört med hävdar att det funkar med vanligt golvspån, så så fick det bli.

Ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med nyinstallerat 22mm golvspån och synliga vattenrör och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av 22mm golvspån i badrum med synliga rör och delvis lagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Katten inspekterar självklart!
Svart katt inspekterar ett nyinstallerat 22mm golvspån i ett badrum under renovering, med synliga rör och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat 22mm golvspån i ett halvfärdigt badrumsprojekt med synliga vvs-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så äntligen ett homogent golv att gå på, badrummet är åter igen ett eget rum :)
Renoverat badrumsgolv med nyinstallerat 22 mm golvspån, röda rör syns och avloppsrörinstallering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nylagt 22mm golvspån i badrum med synlig avloppsanslutning och röda värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd 22mm golvspån i pågående badrumsrenovering med synliga röda VVS-rör och skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgonskiftet och 2 till
  • Laddar…
T
Sammy_j Sammy_j skrev:
Snygg jobbat! Verkligen intressant att se hur du gjort! Värdefulla bilder!

Hur mycket tid la du på allt arbete?
Kände du i efterhand att du skulle gjort på annat sätt?
Jag började rivningen första dan på semestern 2017, vecka 28.
Och vi monterade duschväggarna i mellandagarna som "sista spiken i kistan".
Och då har jag ju inte hållt på dygnet runt under de månaderna, utan kanske sammanlagt 8-10 veckor om man skulle räkna det som "heltidsjobb" i ett svep.

Tror inte jag skulle gjort på annat sätt idag.
Möjligen gjort lite andra materialval, som tex körde jag ju Vatettes väggbockfixturer då de i sin beskrivning skriver ordagrant
Vatette skrev:
  • Passar alla rör-i-rör system med 25 mm skyddsrör. För PEX-, AluPEX-, PE-Rt- och PB-rör oavsett fabrikat.
saxat från länken nedan:
http://www.vatette.se/system-vatett...r/system-vatette/vaeggenomfoeringssystem.html

Så jag köpte Biltemas röda RiR (diffusionstäta varianten, som nu verkar ha utgått..), men senare har jag förstått att Vatettes väggbockfixtur endast egentligen är typgodkänd för ett enda RiR, som inte längre säljs.
Detta diskuterades i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-pex-roer-val-av-tillverkare.306519/
Så det var ju ett litet antiklimax i min annars i övrigt så rigorösa efterforskning på allt material, men jag ligger inte sömnlös pga det.
Men det är väl en grej jag hade gjort annorlunda, dvs läst på ännu mer ;)

Men med själva uppreglingen av nytt golv ser jag inte hur man skulle kunnat göra det på ett bättre/annat sätt.
 
Min största utmaning blir att försöka förklara för sambon att detta tar mer tid från riva till sista finish ca 4-6 veckor att få klart och samtidigt försöka försvara mig om varför jag arbetar så slött :crysmile:
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Sammy_j Sammy_j skrev:
Min största utmaning blir att försöka förklara för sambon att detta tar mer tid från riva till sista finish ca 4-6 veckor att få klart och samtidigt försöka försvara mig om varför jag arbetar så slött :crysmile:
hehe, ja rivandet allt som allt tog ju som sagt i runda slängar 2 dagar, men att bygga upp det på nytt tar tid, särskilt som det är ett ganska udda hus.
Ingen hantverkare jag begärde offert från hade någonsin sett något liknande, vilket var skälet till att jag valde att göra allt själv, perfektionist så att säga..
Också därför denna tråd skapades från första början ;)

Och eftersom det är första gången jag bygger badrum är det en jäkla massa att lära under tidens gång.
Det blir många små stopp där man behöver stanna upp och fundera både en och två ggr hur man ska göra så det blir rätt, det är där tiden springer iväg för en annan.
Jag har lagt åtskilliga timmar på att läsa regelverk och manualer mm för att vara säker på att jag använder grejerna rätt och inte fuskar någonstans.

Jag har gjort precis allt själv, utom lite hjälp från kompisar vid två tillfällen vid rivning och skruva plyfa, samt en kompis som är auktoriserad elektriker har gjort all el.
Samt så tog jag hjälp med flytspacklingen från en lokal murarfirma, för där kände jag att jag inte hade lust att göra fel då det är lite av en "one shot deal" och jag vill gärna träna på något mindre viktigt innan jag ska flytspackla fall och grejer :)

Sen ska man ju hinna hämta andan mellan ordinarie heltidsjobb och livet däremellan också :)
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
T
När golvet va lagt drog jag med en polares hjälp ett lager 12mm plyfa på väggarna.
Behövs egentligen inte då väggarna är spikraka, men det kändes vettigt att dra ett lager bara för att, minska ev rörelser typ.

Renoveringsprojekt med nylagt 12mm plywood på väggar runt ett fönster, med utrymme för el och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person monterar 12mm plywood på väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen vid dörren reglades ut med 70x45 för att fälla in el och vatten.
Renoverad vägg med utrymme för rördragning och avloppsventilation, och utmärkta installationspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träklädda väggar och tak med reglar för att fälla in el och vatten vid en dörröppning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnet där duschen ska va kommer även avloppsventrilationen gå, precis som det gjorde original.
För att få till detta lite snyggt gjorde jag ett 45 graders hörn, detta inrymmet då avloppsventilation samt så monteras takduschsetet här, så här upp drar jag även RiR för det.

Vattnet fördelas i pannrummet som ligger bredvid tvättstugan, så alla 4 slangar är dragna dit.
Här skulle man kunna gått med rören till duschen via fördelare under handfatet, men jag skippade det för att få så kort rör som möjligt mellan dusch och värmepump för att slippa duscha kallt i början mer än nödvändigt :)

Avloppsventilationen stjäl en del plats, så just i denna kulvert går jag ner från 110 vid golvet, till 75, för att sedan gå över till 110mm igen i taket. Spar plats där det behövs men det är ändå 110mm högst upp vid takkupan så ev isbildning där uppe korkar igen röret.

EDIT: insåg att det inte fanns några fler bilder på hörnet innan gipsen kom upp, men i hörnet sattes det 15mm plyfa när väggbockfixturerna va på plats. och sedan gips på det såklart.

Renovering av hörn med rörinstallationer och plyfa på väggar samt synliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad vägg med plyfa och inbyggd avloppsventilation i hörnet av ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsventilation inbyggd i 45 graders hörn med 12mm plywoodvägg och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat hörn med reglar och plyfa på väggarna, avloppsventilation och rör för vatteninstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
T
PAX-fläkten funderade jag länge på hur jag skulle montera, några sa genom väggen, andra sa ut på taket, det senare är klart vettigast så inte varm fuktig luft blåses ut under takfoten och sedan in på vinden.
Så en stoss och ett 100mm spirorör drogs upp genom innertaket, nerreglad på lagom höjd för innertaket.
I det här skedet är det bara ett halvmeter långt rör som sticker rakt upp och är pluggat på vinden.
Det kopplades sedan på ventilationskanalen från tvättstugan som går upp genom skorstenen.
Installation av ventilationsrör i tak med synliga träbjälkar och rörmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom elektrikern och gjorde sitt.

Matningen till badrummet kommer från källaren upp till en apparatdosa innanför dörren där strömbrytarna kommer sitta.
Därifrån går en slang upp till takfläkten ovanför duschen (denna drogs efter bilderna togs..) samt till en dosa bakom spegeln som blir förgreningsdosa och kommer även husera dostrafon till spegelbelysningen.
Härifrån går det dels till en dosa i högskåpet närmast fönstret där det hamnar ett vägguttag för att ladda eltandborste och till sambons hårfön mm.
Samt en slang ner till en dosa i kommoden där termostaten/kopntrollpanelen till golvvärmen, samt trafon för takspottarna kommer hamna.

Från bredvid dosan i kommoden dras en slang upp till 5 st apparatdosor i taket för att husera Malmbergs MD-99 spottar. så i denna slang går det endast RKUB.

På näst sista bilden syns även Vatettes väggbockfixturer monterade.

Byggarbetsplats med plywoodväggar, verktygslåda, stege, virkesstapel och rullar med elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En underkonstruktion av träreglar i ett pågående renoveringsprojekt med synliga elektriska installationer och ett spirorör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av spirorör och elektriska dosor på en trävägg nära badrumsdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörinstallation och eldragning i trästomme innanför gipsvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av PAX-fläkt, elektriska dosor och rör i ett innertak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
När elektrikern va klar för denna gång la jag in isolering, mest för ljudets skull, och satte för med 15mm plyfa enligt säker-vatten-väggen.

Nyinstallerade plyfaväggar med eldosor och verktyg på golv i pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med plywood och utstansade hål för elektriska dosor i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglade sedan ner med 45x45 för innertaket.
och kom här fram till att det sög riktigt mycket att försöka måtta in var dosorna satt för att kunna hålborra på rätt ställe.
Ska jag sätta takspottar igen kommer jag INTE sätta dem i dosor den saken är klar iallafall, även om det e riktigt nice med dosorna när det väl är på plats :)
Sen som vanligt spackla och slipa skarv och skruvskallar.
Underkonstruktion av ett innertak med synlig isolering, plyfa, reglar och elektriska dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med isolering och elinstallation, gipsvägg med utskurna hål för dosor och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipstak med utmarkerade eluttagsdosor ovanför ett träunderlag, förberett för installation av takspottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med isolering och utsågade hål för spotlights ovanför plywoodvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inser när jag kikar på dina bilder att vi har samma golvkonstruktion men väggarna och taket verkar också vara spontat, har du ovanvåning eller är det vind?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.