3 812 läst · 46 svar
4k läst
46 svar
Badrum från 75 - utan helt tätskikt
Vi hade också ett gammalt badrum, okänd ålder med jag skulle tro det var nån gång på 70 eller 80 talet som det byggdes. Utan tätskikt. De hade badkar och badade väl inte så ofta, så fuktbelastningen i rummet blev väl inte så hög.
Som flera varit inne på är det inget som verkar skadat nu, äldre badrum kan man förvänta sig fel i, badrummet är dessutom i princip helt avskrivet och felet är så litet kostnadsmässigt (eftersom badrummet är avskrivet) att fastighetens vörde knappt påverkas, dolda fel bara är att glömma. Hade det varit ett nytt badrum hade du kunnat förvänta dig att det är uppfört enligt gällande regler.
Som flera varit inne på är det inget som verkar skadat nu, äldre badrum kan man förvänta sig fel i, badrummet är dessutom i princip helt avskrivet och felet är så litet kostnadsmässigt (eftersom badrummet är avskrivet) att fastighetens vörde knappt påverkas, dolda fel bara är att glömma. Hade det varit ett nytt badrum hade du kunnat förvänta dig att det är uppfört enligt gällande regler.
Har det bara varit badkar innan, så är det ju en stor skillnad mot att duscha direkt på golvet.
Vad har besiktningsmannen gjort för utlåtande om badrummet?
Ofta är ju den vanliga vägen att titta i golvbrunnen, eftersom ett bra utfört tätskikt inte går att undersöka i efterskott.
Har besiktningsmannen gjort det?
Vad har besiktningsmannen gjort för utlåtande om badrummet?
Ofta är ju den vanliga vägen att titta i golvbrunnen, eftersom ett bra utfört tätskikt inte går att undersöka i efterskott.
Har besiktningsmannen gjort det?
Du skrev:JosefinP skrev:
Ni verkar missförstår mig helt som tror att jag hoppas få en massa pengar här? Jag frågade om det är rimligt dvs inte konstigt eller riskabelt, att haft badrummet såhär i många år. Oklart om någon svarade på den frågan alls
Kan tillägga att det är besiktningsmannen som uppmanat mig att anmäla det, eftersom säljaren har en försäkring.
”Dock vill jag ju ha ett tätskikt som håller måttet, vilket jag också tror mitt försäkringsbolag vill att jag har? Den kostnaden hade varit bra om försäkringen hade tagit. Mer det sagt inget nytt badrum.”
Visst kan du anmäla, men bli inte besviken. Som flera har skrivet så finns det inte en chans att försäkringsbolaget tar det.
Om du ska få det rätt och bra så måste du göra om hela badrummet med tätskiktet, ny godkänd golvbrunn. Anlita en certifierad hantverkare, BKR eller SäkerVatten.
Ska du göra det själv så måste du läsa branschregler, fotografera noggrant varje moment, få de olika momenten godkänt av ditt försäkringsbolag annars blir det svårt att få ut från försäkringen om något händer. Se till att få det skriftligt att det är godkänt.
Branschregler finns både på BKR och Säker Vattens hemsidor.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack! Kan ta en bild senare. Den är av gjutjärn och ser gammal ut. Men har nu pratat med besiktningsmannen som lugnat mig med att det är naturligt att fukt indikeras där och att det är det faktum att det inte är fuktigt på andra sidan väggarna som är det viktiga. Så jag känner mig trygg med att kunna ha badrummet några år till utan risk för stor spridning av fukt.
Har även kommit fram till att badrummet byggdes om på 90-talet. Men golvbrunnen kanske kan vara ännu äldre? 😌
Har även kommit fram till att badrummet byggdes om på 90-talet. Men golvbrunnen kanske kan vara ännu äldre? 😌
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Som sagt, ställ tillbaka badkaret. Att börja blöta ner ett eventuellt tätskikt kring en gjutjärnsbrunn låter som en mindre bra ide.
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
En sak värd att tänka på är att vill du ha det renoverat till dagens standard så innebär det byte av allt inkl golvbrunn. Sannolikt all vvs också. Att bara byta ytskikt i äldre badrum som de har gjort påverkar inget på det viset. Det blir iallafall orenoverat enligt försäkringsbolagets sätt att se på det. Även om man har plöjt ner en massa pengar alltså........
Slänger också in texten från besiktningen:
Entréplan / Badrum/Wc
Våtrum har äldre yt och tätskikt
- äldre gjutjärnsbrunn ( se även punkten allmänt hela huset)
- klämringen glipar
- fönster är olämpligt placerat ovanför badkar
- rörgenomföring i väggen och golvet
Utrymmet är äldre och har passerat tiden för sin tekniska livslängd. Inom
en rimlig framtid bör utrymmet bli föremål för renovering. I samband medrenovering bör omkringliggande/underliggande konstruktioner
kontrolleras för att upptäcka eventuella följdskador.
Eftersom funktionen, som innebär att ytskiktet/tätskiktet ska vara
vattentätt, kan vara nedsatt finns en ökad risk att vatten tränger igenom
ytskiktet/tätskiktet med vattenskador i omkringliggande konstruktioner
som följd.
Normala fuktvärden indikerades mot klinker/kakel.
Fuktindikering mot kakel och klinker som regelbundet vattenbegjuts är
svårt att utföra då även det underliggande fästmassan kan ge utslag på
instrumentet utan att skada föreligger. Fuktindikering har dock utförts i
delar av utrymmet som ej vattenbegjuts samt i angränsand
Entréplan / Badrum/Wc
Våtrum har äldre yt och tätskikt
- äldre gjutjärnsbrunn ( se även punkten allmänt hela huset)
- klämringen glipar
- fönster är olämpligt placerat ovanför badkar
- rörgenomföring i väggen och golvet
Utrymmet är äldre och har passerat tiden för sin tekniska livslängd. Inom
en rimlig framtid bör utrymmet bli föremål för renovering. I samband medrenovering bör omkringliggande/underliggande konstruktioner
kontrolleras för att upptäcka eventuella följdskador.
Eftersom funktionen, som innebär att ytskiktet/tätskiktet ska vara
vattentätt, kan vara nedsatt finns en ökad risk att vatten tränger igenom
ytskiktet/tätskiktet med vattenskador i omkringliggande konstruktioner
som följd.
Normala fuktvärden indikerades mot klinker/kakel.
Fuktindikering mot kakel och klinker som regelbundet vattenbegjuts är
svårt att utföra då även det underliggande fästmassan kan ge utslag på
instrumentet utan att skada föreligger. Fuktindikering har dock utförts i
delar av utrymmet som ej vattenbegjuts samt i angränsand
Tack för tipset. Får göra en grundlig renovering tids nog.S Stefan1972 skrev:En sak värd att tänka på är att vill du ha det renoverat till dagens standard så innebär det byte av allt inkl golvbrunn. Sannolikt all vvs också. Att bara byta ytskikt i äldre badrum som de har gjort påverkar inget på det viset. Det blir iallafall orenoverat enligt försäkringsbolagets sätt att se på det. Även om man har plöjt ner en massa pengar alltså.......
Tack! kommer absolut göra det. Hittade en dekal på badkaret som säger att det är tillverkat år 99. Så i bästa fall är badrummet ca 25 år nu. Trodde mycket äldre, även om det är länge senDan_Johansson skrev:
Har du något annat tips för att skydda runt brunnen? Ska man byta fogar tex eller sätta extra runt om under badkaret. De mot väggarna ser inte kul ut…
Gjutjärnsbrunnar slutade man väl att använda minst 10 år innan 1999. Så badrummet är ju betydligt äldre.Rosa50 skrev:
Påverkar inte vattentätheten.Rosa50 skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 771 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 771 inlägg
Dags att ta in några offerter på badrumrenovering!
Vill du vänta med renoveringen, t ex av ekonomiska skäl, köp en duschkabin och ställs in. Eller det där gamla badkaret. Utan vatten på golvet håller badrummet typ för evigt.
Vill du vänta med renoveringen, t ex av ekonomiska skäl, köp en duschkabin och ställs in. Eller det där gamla badkaret. Utan vatten på golvet håller badrummet typ för evigt.
Nej, du kan inte förvänta dig att tätskicket är tätt efter så många år.Rosa50 skrev:
Helt sant, det kanske inte är från 75 men är gammalt.
Men kan man inte vänta sig att badrummet ska vara tätt oavsett?
Jag inser också besväret med att dra det som dolt fel så gör det helst inte, om det inte är värt det.
Dock vill jag ju ha ett tätskikt som håller måttet, vilket jag också tror mitt försäkringsbolag vill att jag har? Den kostnaden hade varit bra om försäkringen hade tagit. Mer det sagt inget nytt badrum.
Redigerat: