Hej,
Vi har ett badrum som idag ser ut på detta vis.
Jag försökte rita upp det på Ikeas hemsida, fick dra in väggen för att illustrera VVB´n då det inte gick att rita in den.
Vi vill göra oss av med badkaret, men golvbrunnen har en minst sagt dum placering.
Nedan är en paint-illustration över hur el och avlopp är gjort (vi har bott här i 15 år och det är inte vi som gjort detta).
Under badkaret sitter alltså en dosa och man har lagt kabellist och satt ett 2-vägs uttag bakom tvättpelaren.
Maskinerna är alltså anslutna med stickpropp.
I centralförteckningen för denna grupp är det överstruket bubbelbadkar och handskrivet TM. Arean är överstruken 1,5 och ersatt med 2 och säkring 10A överstruken och ersatt med 16A.
Men jag tror inte att det är 2mm kabel som kommer ur väggen 🤔
I kabellisten går endast en kabel, vilken går åt höger och är för 2-vägs uttaget där tvättpelaren idag är placerad.
Åt vänster går ingenting, den går bara direkt mot komoden men inget kablage.
Då golvbrunnen är placerad där den är, så tänkte vi sätta in en duschkabin av hörnmodell, 90x90, direkt till höger om kommoden, typ enligt nedan bild (ha överseende med mina paint-skills 😊).
Tanken är alltså att ha ena rätsidan mot nya placeringen av tvättpelaren.
Bilden ovan illustrerar hur vattenrören ligger (undre är kondensavledning från VVB) och var dosan för elen är placerad.
Ett annat alternativ skulle ju vara att ställa tvättpelaren direkt till höger om kommoden, men då blir det inte bra med avloppet.
Samt att det känns som att det skulle upplevas trängre med tvättpelaren där.
Ställer jag duschkabinen till höger om så kommer ingången i vinkel, vilket känns som att det skulle kunna upplevas mer "öppet". 🤔
Tyvärr gick det inte att infoga duschkabin i Ikeas program.
Så till min fråga 😆
I och med att det ska bli en dushkabin, är det ok att göra en fast inkoppling av tvättmaskin och torktumlare där dosan sitter?
Vi har tidigare kört båda samtidigt utan bekymmer, men känner det lite riskfyllt med tanke på att jag inte litar på att det är en 2mm kabel.
Gruppcentralen sitter på andra sidan väggen åt vänster, om det har någon betydelse för kabelavståndet.
Tack på förhand.
Vi har ett badrum som idag ser ut på detta vis.
Jag försökte rita upp det på Ikeas hemsida, fick dra in väggen för att illustrera VVB´n då det inte gick att rita in den.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill göra oss av med badkaret, men golvbrunnen har en minst sagt dum placering.
Nedan är en paint-illustration över hur el och avlopp är gjort (vi har bott här i 15 år och det är inte vi som gjort detta).

Logga in
Skapa konto
Under badkaret sitter alltså en dosa och man har lagt kabellist och satt ett 2-vägs uttag bakom tvättpelaren.
Maskinerna är alltså anslutna med stickpropp.
I centralförteckningen för denna grupp är det överstruket bubbelbadkar och handskrivet TM. Arean är överstruken 1,5 och ersatt med 2 och säkring 10A överstruken och ersatt med 16A.
Men jag tror inte att det är 2mm kabel som kommer ur väggen 🤔

Logga in
Skapa konto
I kabellisten går endast en kabel, vilken går åt höger och är för 2-vägs uttaget där tvättpelaren idag är placerad.
Åt vänster går ingenting, den går bara direkt mot komoden men inget kablage.
Då golvbrunnen är placerad där den är, så tänkte vi sätta in en duschkabin av hörnmodell, 90x90, direkt till höger om kommoden, typ enligt nedan bild (ha överseende med mina paint-skills 😊).
Tanken är alltså att ha ena rätsidan mot nya placeringen av tvättpelaren.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bilden ovan illustrerar hur vattenrören ligger (undre är kondensavledning från VVB) och var dosan för elen är placerad.
Ett annat alternativ skulle ju vara att ställa tvättpelaren direkt till höger om kommoden, men då blir det inte bra med avloppet.
Samt att det känns som att det skulle upplevas trängre med tvättpelaren där.
Ställer jag duschkabinen till höger om så kommer ingången i vinkel, vilket känns som att det skulle kunna upplevas mer "öppet". 🤔

Logga in
Skapa konto
Tyvärr gick det inte att infoga duschkabin i Ikeas program.
Så till min fråga 😆
I och med att det ska bli en dushkabin, är det ok att göra en fast inkoppling av tvättmaskin och torktumlare där dosan sitter?
Vi har tidigare kört båda samtidigt utan bekymmer, men känner det lite riskfyllt med tanke på att jag inte litar på att det är en 2mm kabel.
Gruppcentralen sitter på andra sidan väggen åt vänster, om det har någon betydelse för kabelavståndet.
Tack på förhand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 225 inlägg
Ja. Det är ok för båda alternativen.G Grindstolpe skrev:
För alt 1 skulle de troligen vara tillåtet med uttag bakom TM/TT istället för fast anslutning. Det beror på om man kan nå TM stående i duschen utan akrobatiska övningar.
Då ni gör en lite större ombyggnad av badrummet så vill jag hävda att krav på JFB tillkommer, om det inte redan finns.
Nu bör också försöka dra fram en tvåfasgrupp.
Tack för svar.Bo.Siltberg skrev:
Ja. Det är ok för båda alternativen.
För alt 1 skulle de troligen vara tillåtet med uttag bakom TM/TT istället för fast anslutning. Det beror på om man kan nå TM stående i duschen utan akrobatiska övningar.
Då ni gör en lite större ombyggnad av badrummet så vill jag hävda att krav på JFB tillkommer, om det inte redan finns.
Nu bör också försöka dra fram en tvåfasgrupp.
JFB finns för gruppen, troligen då det verkar funnits bubbelbadkar tidigare (överstruket i gruppförteckningen).
Vad gäller att nå TM inifrån duschkabinen så lär man behöva vara duktig akrobat.
Det går tyvärr inte kontrollera om det går att dra om, utan att skära upp silikonet kring kabeln som kommer ur kakelplattorna.
Är inte imponerad över installationen och vet ej om det finns dosa eller rör bakom.
Känns iaf säkrare att låta göra en fast installation av tvättpelaren, men bra att veta att möjligheten finns för uttag bakom
Klicka här för att svara