38 492 läst · 216 svar
38k läst
216 svar
Axminster fräslyft + fräs
Är det något i denna stilen du menar:http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-digital-height-gauge--150mm(6)-prod795062/?Mats Bengtsson skrev:Det finns ett billigt digitalt "skjutmått" som består av en stor tung platta skjutmåttet står på, samt en lång arm som slutar i en platt fyrkant stor nog att täcka större delen av toppen av en notfräs upp till runt 14 mm. Det gör det väldigt enkelt att med en skruvbar lyft komma inom en 10-del från sist, och den kan ganska enkelt användas för att ställa avståndet från fräsanhållet med. Jag använder den i princip alltid numera, och tycker den ger så bra repetitiv inställning att felet är negligerbart (utom om man fräser kanaler och hamnar med fräsen en 10-del fel på fel sida av förra inställningen av kanalen).
--- Mats ---
Jag har just den modellen som länken pekar på och är halvnöjd. Principen är det inget fel på, men jag tycker att armen fjädrar lite. Jag har dock inte mätt hur mycket det handlar om, så det saknar kanske praktisk betydelse? Men känner man det så blir jag lite orolig... Vidare har jag gärna sett att "mäthuset" skulle kunna glida neråt av egen kraft. Trots att jag lossar skruven fullt så behöver jag trycka lite för att det skall glida ner. Alltså, det funkar bra när man höjer frässtålet, men man måste lägga handen på manicken när man sänker det.
Den jag menar ser lik ut på högra sidan, men skiljer på vänstra sidan och i mätenheten. Så principiellt samma, men ändå olika.bygga_bo skrev:Är det något i denna stilen du menar:[länk]?
Jag har just den modellen som länken pekar på och är halvnöjd. Principen är det inget fel på, men jag tycker att armen fjädrar lite. Jag har dock inte mätt hur mycket det handlar om, så det saknar kanske praktisk betydelse? Men känner man det så blir jag lite orolig... Vidare har jag gärna sett att "mäthuset" skulle kunna glida neråt av egen kraft. Trots att jag lossar skruven fullt så behöver jag trycka lite för att det skall glida ner. Alltså, det funkar bra när man höjer frässtålet, men man måste lägga handen på manicken när man sänker det.
Hålle rmed om fjädringen, det jag har lärt mig är att om man håller skruven "nästan spänd" och alltid mäter uppifrån så är mätnoggrannheten långt över vad som behövs, den slår på ett par hundradelar, inte mer. (När jag sänker den sänker jag den genom att pressa neråt på den rörliga enheten på samma sida som foten, så jag inte vickar den, och inte utnyttjar fjädringen i den långa delen på höger sida.
Gör likadant för kontrollens skull av ett frässtål som jag skruvar upp mot den, men håller med om att den reagerar direkt den rör vid, så det är onödigt.
Ställt in min hamer med den, och den står mycket bättre än när den var ny, så den är repetitivt pålitlig. Konstaterade att mätnoggrennheten ligger inom ett par hundradelar om mätningen görs på samma sätt, men fjädringen i armen, och glappet om skruven inte är spänd (leder till en vickning) kan ge mätfel på över en tiondel, så du har anlending att vara orolig för fjädringen.
--- Mats ---
Nu när jag äntligen börjar bli färdig att knåpa ihop en beställning från Axminster så kan jag inte längre hitta fräslyften. Har den utgått? Tydligen kunde Masses se den för en vecka sedan. Jag hoppas det är mig det är fel på. PHL's ursprungliga länkar fungerar inte heller. Det är väl min vanliga otur med att vara för långsam. Å andra sidan så brukar det dyka upp ett bättre deal veckan efter om jag någongång är snabb med att köpa...
Funderade eventuellt på en GTS10 och tänkte ta lyften i samma beställning. Men det erbjudandet försvinner väl också innan jag bestämt mig.
Funderade eventuellt på en GTS10 och tänkte ta lyften i samma beställning. Men det erbjudandet försvinner väl också innan jag bestämt mig.
http://www.axminster.co.uk/axminster-the-axminster-router-elevator-prod808144/jac skrev:Nu när jag äntligen börjar bli färdig att knåpa ihop en beställning från Axminster så kan jag inte längre hitta fräslyften. Har den utgått? Tydligen kunde Masses se den för en vecka sedan. Jag hoppas det är mig det är fel på. PHL's ursprungliga länkar fungerar inte heller. Det är väl min vanliga otur med att vara för långsam. Å andra sidan så brukar det dyka upp ett bättre deal veckan efter om jag någongång är snabb med att köpa...
Phu, tack för det! Nu har jag redan gjort bort mig genom att skicka ett mail till deras kundservice och frågat om deras "Router Lift". Det heter visst "Router Elevator". Det förklarar ju varför jag inte hittade något när jag sökte. Fräsen ligger ju ännu ouppackad och väntar sedan länge. Visserligen bara en stor Classe fräs men ändå...
pr95>Digitala är lättare att läsa av men annars håller jag med dig.
Finns skäl till att jag använder digitalt skjutmått idag och det är pga ögonen,
/Kent
Finns skäl till att jag använder digitalt skjutmått idag och det är pga ögonen,
/Kent
Rörande stora fräsar så ser Ryobis på Axminister ut som ett fynd.
/Kent
/Kent
Classes stora passar inte i Axminsters fräslyft =)jac skrev:Phu, tack för det! Nu har jag redan gjort bort mig genom att skicka ett mail till deras kundservice och frågat om deras "Router Lift". Det heter visst "Router Elevator". Det förklarar ju varför jag inte hittade något när jag sökte. Fräsen ligger ju ännu ouppackad och väntar sedan länge. Visserligen bara en stor Classe fräs men ändå...
Med hållaren misstänker jag att du menar den stora aluminiumplatta med tusen olika hål i som följer med lyften? Går det inte bara att kapa onödigt material på Cotech-fräsen så att den passar på plattan? Finns där ingen vettig hålbild i aluminiumplattan från lyften är det ju lätt fixat.CarlMagnus skrev:
Hoppsan!
Eftersom fräsen är tänkt att sitta där permanent ser jag inga problem med att kapa/slipa/borra vad som behövs. Det jag tänkte på som jag också hade tänkt kolla när jag var hemma hos dig i April phl, var att försäkra mig om att själva fräsen gick in mellan "pelarna". Nu blev det inte av att vi kollade men jag tänkte att "det kan inte vara några problem".
phl - jag hade tänkt höra av mig ändå angående en titt på GTS10 som diskuterades i en annan tråd. Vi kanske kan titta på detta också.
Eftersom fräsen är tänkt att sitta där permanent ser jag inga problem med att kapa/slipa/borra vad som behövs. Det jag tänkte på som jag också hade tänkt kolla när jag var hemma hos dig i April phl, var att försäkra mig om att själva fräsen gick in mellan "pelarna". Nu blev det inte av att vi kollade men jag tänkte att "det kan inte vara några problem".
phl - jag hade tänkt höra av mig ändå angående en titt på GTS10 som diskuterades i en annan tråd. Vi kanske kan titta på detta också.