Efter att ha gått igenom denna tråden ett antal gånger kan jag bara säga att denna fräslyft verkar klart intressant. Har du någon uppfattning om det skulle gå att montera CO's stora fräs i denna?
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9157

Jag hade tänkt fråga om skaftförlängaren också. Jag har inte sett någon med 12mm skaft men nu ser jag att det även finns 1/2" hylsa att köpa till CO fräsen så det borde ju lösa det problemet. Annars tänkte jag att det kanske går att få någon verkstad att svarva ner axminsters förlängare till 12mm.

Hur var det nu, följer det med någon "collet" till förlängaren? Jag skulle vilja kunna köra med både 8 och 12 mm fräsar. I Axminster's beskrivning står det: "...Supplied with a collet suitable for 1/2" shank cutters. Please note : Collet nut requires a 27mm spanner...". Som jag uppfattar det så tar denna 12-13 mm så då skulle jag även behöva en 7-8 mm collet i tillägg. Rätt tänkt?

Redigerat:
Jag tror inte det är något problem att montera fräsen i Axminsters lyft. Man monterar fräsen genom att skruva fast fräsens sula i en stor cirkulär metallplatta med en herrans massa förborrade hål (man kan borra egna oxo). Denna platta monteras sedan i sin tur i fräslyften. Är du fundersam kan du ju alltid svänga förbi och kolla in min lyft (som inte hittat ner i något vettigt bord än).

Köp en 1/2"-hylsa till CO-fräsen!

Det följer med en hylsa som är för 12-13mm. För att köra 8mm-fräsar har jag en 7-8mm hylsa som jag köpt från Axminster. Dessa hylsor finns "överallt" då ER20, precis som ER32, ER40 osv, är någon form av standard. Även förlängaren finns för demo hemma i källaren.

Jag kan också rekommendera ER20-förlängaren. Mycket trevlig sak.

Jag tackar för erbjudandet. Jag hade tänkt PM:a dig om den möjligheten. Jag kanske chansar och köper fräsen så kan jag kanske prova när vi träffas ändå. Det verkar ändå som om liften är "out of stock" några veckor till.

En fråga som jag glömde ställa är Axminster's note om "...requires a 27mm spanner...". Skulle detta vara något problem eftersom det påpekas speciellt. Eller det kanske bara är ett problem om man räknar i tummar och fötter? (Jag har inte koll på mm dimensionerna på våra nycklar.) Annars finns det väl alltid några gamla hederliga skiftnycklar att tillgå i lådorna där hemma.

jac skrev:
Jag tackar för erbjudandet. Jag hade tänkt PM:a dig om den möjligheten. Jag kanske chansar och köper fräsen så kan jag kanske prova när vi träffas ändå. Det verkar ändå som om liften är "out of stock" några veckor till.

En fråga som jag glömde ställa är Axminster's note om "...requires a 27mm spanner...". Skulle detta vara något problem eftersom det påpekas speciellt. Eller det kanske bara är ett problem om man räknar i tummar och fötter? (Jag har inte koll på mm dimensionerna på våra nycklar.) Annars finns det väl alltid några gamla hederliga skiftnycklar att tillgå i lådorna där hemma.
Det är inga konstigheter att få tag på en 27mm nyckel.

jac skrev:
...Jag hade tänkt fråga om skaftförlängaren också. Jag har inte sett någon med 12mm skaft...
Trend har förlängare med 12 mm skaft, men jag hade definitivt gjort som phl föreslår, dvs skaffat en ½" hylsa och ER20-förlängaren.

mattiasp skrev:
Jag kan också rekommendera ER20-förlängaren. Mycket trevlig sak.
Ah, så du slängde med en sådan till T11:an oxo?

27mm-nyckeln är ingen svårighet, jag använde skiftnyckel fram till att jag plockade upp en fulnyckel på Biltema.

Har funderat på en grej med ER20-hylsorna. Hylsorna monteras normalt åt andra hållet, alltså som i en överfräs. Hylsan hänger då i mutterringen och ingen kraft trycker hylsan ner i den invändiga konen som trycker ihop hylsan. När hylsan sitter i en bordsfräs så kommer gravitationen se till att hylsan trycks ner i konen vilket gör att det redan från början finns en tendens att trycka ihop hylsan lite grann. Försöker man trycka i ett 8mm stål i en 7-8mm hylsa så tycker jag ibland att hylsan kniper om skaftet och det är lite bökigt. Frågan är om det inte hade varit lättare med en 8-9mm hylsa? Ingen jättedeal men ändå.

phl skrev:
Ah, så du slängde med en sådan till T11:an oxo?
Det är det där dansprogrammet på fredagarna som håller på att ruinera mig. Efter middagen med fredagsvin eller dito öl bänkar sig familjen framför dansprogrammet. Jag bänkar mig framför Axminster, Poolewood och Rutlands med plastkortet i högsta hugg. Det borde finnas inbyggt alkolås i de där kortdosorna som man måste använda nuförtiden.:D

DET hade om något varit praktiskt! Slut på fyllereggande av domäner och annat fuffens.

phl skrev:
27mm-nyckeln är ingen svårighet, jag använde skiftnyckel fram till att jag plockade upp en fulnyckel på Biltema.

Har funderat på en grej med ER20-hylsorna. Hylsorna monteras normalt åt andra hållet, alltså som i en överfräs. Hylsan hänger då i mutterringen och ingen kraft trycker hylsan ner i den invändiga konen som trycker ihop hylsan. När hylsan sitter i en bordsfräs så kommer gravitationen se till att hylsan trycks ner i konen vilket gör att det redan från början finns en tendens att trycka ihop hylsan lite grann. Försöker man trycka i ett 8mm stål i en 7-8mm hylsa så tycker jag ibland att hylsan kniper om skaftet och det är lite bökigt. Frågan är om det inte hade varit lättare med en 8-9mm hylsa? Ingen jättedeal men ändå.
Jag var ute och kollade en extra gång nu på morgonen. På min ER20 sitter spännhylsan fastsnäppt i spännmuttern. Om man har spännmuttern tillräckligt utskruvad när man skall montera skaftet kan konan inte trycka ihop sig eftersom spännhylsan hänger i spännmuttern. Inget problem på min ER20 alltså. Kan det vara något fel på dina hylsor eller spännmutter så att de inte fastnar i varandra? Någon liten grad skulle kunna ställa till det.

Det är mycket möjligt, eller så har jag bara inte snäppt i hylsan i spännmuttern. Det borde rimligen ske automagiskt om man spänner hylsan utan att ha någon fräs i den. Är det lätt att få bort hylsan ur spännmuttern?

Det är lite lättare än att få ur en vanlig spännhylsa ur muttern från en DW625. Men det är fortfarande så knöligt att jag har letat på Ax efter en extra mutter. De verkar tyvärr inte säljas separat. Man kanske får fråga speciellt om detta som reservdel. De säger ju att de själva är stolta tillverkare av produkten.

Vilka domäner har du okynnesregisterat? Jag gissar att skanetrafikensuger.se är ditt påhitt?

Nu när du säger det så är det ju faktiskt så att jag egentligen vet att ER-hylsorna ska sitta fast i muttern. Satte ju för sjutton fast hylsorna i muttern på den fräs jag använde för att borra LR32-hål i mina Festoolskenor. Suck, huvudet är någon annanstans. Ska utvärdera min skaftförlängare ikväll.

De flesta domänerna brukar man ju låta löpa ut efter ett år när man inte tycker det var kul längre. www.skivatbrod.com är väl ett exempel som jag faktiskt förnyat på sistone ;)

Det är alltså en vanlig 27 nyckel som avses, inga konstigheter mao. Det som fick mig att undra var att detta påpekades speciellt i beskrivningen. Men det kanske beror på att detta inte är att betrakta som en "vanlig" nyckel i UK.

Sedan skall det erkännas att jag har faktiskt aldrig funderat på att nyckel-beteckningarna faktiskt avser mm mått. Det skulle ju kunna vara något annat som att en 27 nyckel inte är det samma som en 27 mm nyckel. Tack, då vet jag bättre nu.

Jag var just ute och gjorde en snabbkoll på några nycklar. Måttet på gapet verkar genomgående vara storleken på gapet + 0,4 mm. Dvs en 24 nyckel har gapmått 23,6mm, 19 = 18,6mm, 32=31,6 mm. Ja, det verkar ivarjefall gälla för mina TengTools och Biltema nycklar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.