38 478 läst · 216 svar
38k läst
216 svar
Axminster fräslyft + fräs
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Du borde kunna köra med nån lång pinnfräs ett tag bara för att få prova... Du vinner ju i alla fall nån mm på att ta av sulan.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ja, ja så den har 1/2" i nerkant och 8/12 mm upptill förstås.
Precis! Eller snarare, det sitter ER20-hylsor i den så man kan stoppa i vad man vill. Trodde det skulle följa med en 12-13mm hylsa men det verkar det inte göra insåg jag prexis ;( Nåja, beställde iaf en 8mm-hylsa när jag beställde lyften. När jag ska ha stål lär det ändå bli från Axminster.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har inte tänkt på att DW626:an jag har är dålig i finnish, men den är nog gjord 2004 eller så, vilket verkar vara en fördel här. Den är gjord i Idstein, Tyskland.
Får nog säga att vissa andra DeWaltgrejer inte har toppfinnish heller.
Får nog säga att vissa andra DeWaltgrejer inte har toppfinnish heller.
Din fräslyft ser riktigt gedigen ut! Själv vill jag ha den här maskinen.Fast din lösning är väl mer precis och exakt!?. Kedjor, kugghjul och grejer kan ju aldrig vara fel!...
Redigerat:
Jag tror faktiskt att "min" lyft är stöddigare. Det som talar för det är att man har fyra punkter som fräsen sitter fast i, inte två pelare som på fräsen.
Märkte faktiskt att Dewalten glappar lite på pelarna och eftersom låsningen bara är på en av dem så går det att vicka fräsen lite. Resultatet är att axeln inte blir helt vinkelrät mot bottenplattan. Surprise? Nej... Nåja, förmodligen har det ingen betydelse men jag tänkte ändå låsa även den andra pelaren. Detta kan göras eftersom där på den andra pelaren finns en sorts primitiv variant av fräslyft i form av en gängad stång med mutter. Muttern sätter maximal HÖJD på fräsen och blir därmed höjdreglering om man vänder upp och ner på fräsen. Tänkte låsa den sidan genom att sätta ytterligare en mutter på gängstången så att man inte kan rubba den pelaren heller.
Fick förlängaren idag. Det var en bestant pryl, får se om jag hinner ta en bild på den ikväll. Rätt grovyxad i form av att den verkligen såg ut som den precis kom från CNC-maskinerna. Väldigt vassa och raka kanter på svarvningar/fräsningar. Med förlängaren i maskinen blir det toklätt att spänna fräsar. Det går nämligen att hissa upp muttern ovanför bordet så man lätt kommer åt och spänna med nyckel. Återstår bara "fjärrstyrning" av spindellåset. Ja, och ett bord oxo för den delen... Mr Handyman har sagt att rätt väg att gå heter Corian.
Märkte faktiskt att Dewalten glappar lite på pelarna och eftersom låsningen bara är på en av dem så går det att vicka fräsen lite. Resultatet är att axeln inte blir helt vinkelrät mot bottenplattan. Surprise? Nej... Nåja, förmodligen har det ingen betydelse men jag tänkte ändå låsa även den andra pelaren. Detta kan göras eftersom där på den andra pelaren finns en sorts primitiv variant av fräslyft i form av en gängad stång med mutter. Muttern sätter maximal HÖJD på fräsen och blir därmed höjdreglering om man vänder upp och ner på fräsen. Tänkte låsa den sidan genom att sätta ytterligare en mutter på gängstången så att man inte kan rubba den pelaren heller.
Fick förlängaren idag. Det var en bestant pryl, får se om jag hinner ta en bild på den ikväll. Rätt grovyxad i form av att den verkligen såg ut som den precis kom från CNC-maskinerna. Väldigt vassa och raka kanter på svarvningar/fräsningar. Med förlängaren i maskinen blir det toklätt att spänna fräsar. Det går nämligen att hissa upp muttern ovanför bordet så man lätt kommer åt och spänna med nyckel. Återstår bara "fjärrstyrning" av spindellåset. Ja, och ett bord oxo för den delen... Mr Handyman har sagt att rätt väg att gå heter Corian.
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Glöm nu inte vad du skrev i inlägg #45phl skrev:...Fick förlängaren idag. Det var en bestant pryl, får se om jag hinner ta en bild på den ikväll. Rätt grovyxad i form av att den verkligen såg ut som den precis kom från CNC-maskinerna. Väldigt vassa och raka kanter på svarvningar/fräsningar. Med förlängaren i maskinen blir det toklätt att spänna fräsar...
Skall bli intressant att höra vad du tycker om förlängaren. Jag har en CMT som känns riktigt bra när man håller den i handen. Dock har spännhylsan har en tendens att grabba tag i stålets skaft något så infernaliskt att jag kanske två av tre gånger får knacka loss stålet. Inte riktigt så jag vill ha det...
Det kan bli så om man bottnar skaftet. Tryck ned skaftet och dra ut det en aning innan du spänner hylsan. Jag såg ett tips någonstans på nätet att man kan ta en o-ring och sätta fast på skaftet på sina fräsar så att de inte bottnar. Ganska enkelt och bra knep.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
I instruktionsboken till Festool OF2200 står det uttryckligen att fräsarna inte får bottna. Det är väl nästan omöjligt på den, men det är intressant ändå.