bengtn skrev:
Det borde innebära att man kan köra sina vanliga pinnfräsar även i fräsbordet, eller hur? Finns det något skäl till att inte göra det?
Vad är det för vanliga pinnfräsar du tänker på? Om det är fräsar för fräsning i metall borde det väl fungera så länge man dels håller sig inom tillåtet varvtal på pinnfräsen, dels att fräsen faktiskt jobbar effektivt vid det förmodade högre varvtalet. Jag har iaf aldrig fräst stål i några höga hastigheter men sen är jag oxo amatör.

Jag tror att en varning kan vara på sin plats:

Om du tänker fräsa aluminium i en bordfräs så kommer spånorna, som ju är elektriskt ledande, att ramla ned på fräsen. Om det finns öppningar där så är det risk att få in spånorna i motorn. Jag inbillar mig att det kan vara dåligt.

Jag tänker alltså på att använda vanliga pinnfräsar för metall att fräsa trä med. De fungerar utmärkt i pelarborr/fräsen för att t ex göra tapphål med. Funderingen rör ju mest om de är lämpliga i fräsen pga de högre varvtalet.
/B

Varvtalet bör inte vara något problem så länge adaptern är rak och balanserad. Däremot är verktyg för stålbearbetning i regel eggavrundade. Verktyg för Al-bearbetning är skarpa och träverktyg skall naturligtvis vara skarpa.

Visar det sig att fräsen är anpassad för det högre varvtalet är det inga problem att sätta valfri diameter i skaftförlängaren så länge du har en passande ER20-hylsa. Återstår att se hur hög finish/balans det är på förlängaren, återkommer när jag fått möget.

Så där ja, efter lite strul med Axminster och bortglömda redan bekräftade adresser så damp fräslyften och fräsen ner idag. Då jag inte har något fräsbord än så har jag bara packat upp och pillat lite på prylarna. Passade även på att ta lite bilder, dock missade jag en stor översiktsbild på lyften och jag orkar inte springa ner med kameran igen.

Lyften verkar fin. Dock har Axminster kört någon form av fuling. När jag beställde prylarna förra söndagen stod det explicit att Axminsters skaftförlängare ingick i kittet. Det stod en massa om ER20-hylsorna i beskrivningen av både detta kittet och Boschkittet. När jag idag fick prylarna så var där ingen förlängare. På packsedeln framgår det att det inte ska vara någon skaftförlängare i kittet. Hmm, tänkte jag och kollade deras hemsida. Tror ni inte att beskriviningen av kitten är ändrade och det inte nämns något alls om förlängare där längre. Det här ska de bannemig få förklara!

Nåja, fräslyften var det ja. Så här förtroendeingivande var paketet. Notera de påklistrade Axminster-lapparna...

fras2.jpg

Lika förtroendeingivande var packningen av prylana. Lyften låg bra i kartongen, något som inte veven och skalratten gjorde. Resultatet var att de var helt kantstötta och att eloxeringen på ratten skavts av. Mer som Axminster ska förklara.

Lyften är riktigt gedigen. Toppskivan är en stöddig bit aluminium. Inget glapp förekommer (än) i bussningarna på trapetsgängstavarna och inställningen känns mycket stabil. Själva hissplattformen är gjuten i ett stycke aluminium och sedan bearbetad en del med CNC-fräs. Ska man vara noga är där en del mistor och håligheter i gjutgodset, dock inget som påverkar funktionen.

fras5.jpg

fras3.jpg

Fräsen fästes i en löstagbar skiva med ungefär en miljon förborrade hål. Skivan fästes sedan i hissplattformen.

fras4.jpg

fras1.jpg

Fräsen då? Nu förstår jag varför jag inte gillar Dewalt. Vad är det för finish på grejorna?! Fräsen ser ju ut som en blanding mellan en kinamaskin och en sovjetisk stridsvagn. Halvbra passform på plastbitarna, gjutskägg både på metallen och plasten, vassa kanter och allmänt halvtaffligt. Skulle jag inte veta att detta är en skapligt dyr Dewalt hade jag dömt ut det hela som en kinamaskin. Dock försvinner glappet i pelarna när man låser fräsen. Det är ju iaf bra ;)

dewalt1.jpg

dewalt2.jpg

dewalt3.jpg

Väl monterad i bordet så känns allt bättre. Blev rätt tight att få in fräsen mellan kedjemekanismen men det gick. Man kommer skapligt åt spindellåsknappen men jag lär nog göra någon vajerlösning när härligheten monteras i bord. Ska kila ner till Kjelle och köpa en GB->Schuko-adapter i morgon och provköra fräsen. Får väl ta och fräsa ner fräshissen i en platta och provköra lite vid tillfälle.t

phl skrev:
Lyften verkar fin. Dock har Axminster kört någon form av fuling. När jag beställde prylarna förra söndagen stod det explicit att Axminsters skaftförlängare ingick i kittet. Det stod en massa om ER20-hylsorna i beskrivningen av både detta kittet och Boschkittet. När jag idag fick prylarna så var där ingen förlängare. På packsedeln framgår det att det inte ska vara någon skaftförlängare i kittet. Hmm, tänkte jag och kollade deras hemsida. Tror ni inte att beskriviningen av kitten är ändrade och det inte nämns något alls om förlängare där längre. Det här ska de bannemig få förklara!
Kanskje dette er noe nytt Axminster har begynt med; å endre forklaringer og innhold. Med min Makita 3901 skulle det følge med 1000 lameller (500 nr20, 250 nr10, 250 nr0), men jeg fikk bare en pakke med 1000stk nr 10. Tidligere stod det på hjemmesiden at det var en mixed pack som skulle følge med, nå står det bare "c/w 1000 biscuits" uten noen videre forklaring. Har sendt mail og klaget, får se hva som skjer.

Det är ett jäkla otyg faktiskt. Tyvärr är deras utbud så stort att det känns svårt att personligen välja bort att handla från dem. Däremot ska jag se till att ta skärmdumpar på alla artiklar jag beställer i fortsättningen. Tråkigt är också att Google är så rappa på att uppdatera sin cache -- annars kanske jag hade haft lite "bevis" ;)

Prøvde å klage på mail men de benektet at det tidligere var snakk om noe annet enn det jeg har fått. Det er såklart også mulig at jeg har sett feil på annonsen. Har ikke noe bevis i form av screendump etc, og ordrebekreftelsen sier ikke noe spesifikt. Det er jo ikke store pengene det er snakk om for min del, irriterende allikevel.

Jag fick svar från chefen på kundservice. Hon hade kollat upp med deras webavdelning och mycket riktigt hade sidan uppdaterats efter jag lagt min order. Förlängaren ingår inte i kittet men givetvis skickar de en förlängare till mig. Fick även 10 pund i kredit hos dem som kompensation för den skavda veven och skalratten. Måste säga att det är precis det bemötandet jag förväntat mig, tycker alltid att Axminster verkat seriösa.

phl skrev:
Jag fick svar från chefen på kundservice. Hon hade kollat upp med deras webavdelning och mycket riktigt hade sidan uppdaterats efter jag lagt min order. Förlängaren ingår inte i kittet men givetvis skickar de en förlängare till mig. Fick även 10 pund i kredit hos dem som kompensation för den skavda veven och skalratten. Måste säga att det är precis det bemötandet jag förväntat mig, tycker alltid att Axminster verkat seriösa.
Låter som utmärkt kundservice tycker jag!

Det var roligt att höra. Man blir alltid glad när företag tar sitt ansvar, och från Axminster hade jag inte väntat något annat heller! (Så jag var lite konfunderad förut faktiskt)

phl - schysst minireportage. Liften ser lovande ut i mina ögon. Skall bli intressant att höra vad du tycker när du tar den i drift.

En detaljfråga... hur mycket djup stjäl liften? Alltså, hur långt är det mellan monteringsplattans undersida och bordets ovansida i fullt upphissat läge?

Jag ger också Axminster en liten stjärna i kanten för sättet de hanterade problemen på.

Blablabla skrev:
Kanskje dette er noe nytt Axminster har begynt med; å endre forklaringer og innhold. Med min Makita 3901 skulle det følge med 1000 lameller (500 nr20, 250 nr10, 250 nr0), men jeg fikk bare en pakke med 1000stk nr 10. Tidligere stod det på hjemmesiden at det var en mixed pack som skulle følge med, nå står det bare "c/w 1000 biscuits" uten noen videre forklaring. Har sendt mail og klaget, får se hva som skjer.
Av någon underlig anledning verkar Axminster ha problem med just hanteringen av kex... gds4me hade också problem, men jag själv hamnade på plus... kolla: http://www.byggahus.se/forum/826775-post237.html

bygga_bo skrev:
En detaljfråga... hur mycket djup stjäl liften? Alltså, hur långt är det mellan monteringsplattans undersida och bordets ovansida i fullt upphissat läge?
14mm säger manualen som för övrigt är rätt vettig. Förvisso en kopierad svartvit manual men skriven av engelsmän som kan sitt språk. Bra bilder osv.

Så fort jag får förlängaren ska jag ta och fräsa ner plattan i någon tillfällig bit melamin/MDF och provköra lite. Får väl fylla på tråden då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.