2 998 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Avstannade rötangrepp och allergi
Undrar om rötskadat trä som nu är torrt fortfarande kan orsaka allergi? Svamptillväxten borde ha avstannat med kan det finnas sporer kvar som under lång tid sprids i huset?
Huset är från förra sekelskiftet med torpargrund samt en mindre källare (potatiskällare) i ena hörnet. Källaren är fuktig (kör nu med avfuktare) och i taket är ett par bjälkar rötskadade. Plankorna högst upp i taket som utgör golv i hallen har dock klarat sig. Byggfirman jag anlitat ska förstärka bjälkarna och sätta dit ny isolering. De säger att man inte behöver ta bort det rötskadade materialet i bjälkarna ur allergisynpunkt. Torvsioleringen som också var angripen togs bort och det rötangripna materialet i bjälkarna är av mindre mängd.
Nu undrar jag om någon kunnig vet om det verkligen stämmer att man inte behöver ta bort rötskadat material vad gäller allergier och i så fall om ni har någon källa att hänvisa till?
Huset är från förra sekelskiftet med torpargrund samt en mindre källare (potatiskällare) i ena hörnet. Källaren är fuktig (kör nu med avfuktare) och i taket är ett par bjälkar rötskadade. Plankorna högst upp i taket som utgör golv i hallen har dock klarat sig. Byggfirman jag anlitat ska förstärka bjälkarna och sätta dit ny isolering. De säger att man inte behöver ta bort det rötskadade materialet i bjälkarna ur allergisynpunkt. Torvsioleringen som också var angripen togs bort och det rötangripna materialet i bjälkarna är av mindre mängd.
Nu undrar jag om någon kunnig vet om det verkligen stämmer att man inte behöver ta bort rötskadat material vad gäller allergier och i så fall om ni har någon källa att hänvisa till?
Har inga bevis i form av vetenskapliga studier, utan bara en enl gammal hävd vedertagen praxis, enl vad jag hört, att gamla upptorkade rötskador inte behöver tas bort om det inte föreligger risk för ny nedfuktning, el om det måste bytas ut pga nedsatt bärighet. Dock tror jag att det är skillnad på rötsvampar och mögelsvampar. Allmänt känt är ju att det är mögel som kan orsaka allergiska besvär. Har aldrig hört talas om rötsvampar i de sammanhangen. Å andra sidan finns det rötsvampar så finns det sannolikt också mögelsvampar. Men, återigen, utan för mycket fukt så ingen röta och inget mögel.
Möjligtvis är det värre om man redan är allergisk mot mögel. Så är det med vissa andra allergier. Har man väl utvecklat allergi mot ett ämne så kan det vara så illa att man knappt kan läsa om det utan att det börjar klia etc.
Tyvärr inget svar, men det är min input som jag kan delge. (Ur strikt vetenskaplig synpunkt inte värt något alls.)
Möjligtvis är det värre om man redan är allergisk mot mögel. Så är det med vissa andra allergier. Har man väl utvecklat allergi mot ett ämne så kan det vara så illa att man knappt kan läsa om det utan att det börjar klia etc.
Tyvärr inget svar, men det är min input som jag kan delge. (Ur strikt vetenskaplig synpunkt inte värt något alls.)
Tack för svaret Oldboy. En granne som jobbar med fuktskador sa samma sak men på Trygghetsvakten som ofta omnämns på detta forum stod det att man alltid ska ta bort rötskadat virke. Så det är lite förvirrande…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elbilar och elallergiker?
Laddboxar & Elbilar -
Vad kan detta rötangrepp bero på?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur fixa uterummets stolpe som har fått rötangrepp?
Altan & Uteplats -
Hästhage och allergisk granne leder till grannfejd
Artikelkommentarer -
Konspiration, nocebo, strålning...elallergi osv
Övrigt Off Topic
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Limma stolpe?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa alu-skenor för pooltak