F
Nissens Nissens skrev:
Du tror att de använder det olagligt?
I så fall tror vi olika. 😊
Det tror jag väl att jag har gjort då privat har använd den för att leta efter en spolbrunn som jag vet att jag hade satt beteckning på och sen lagt betongplattor över. Men helt ärligt så kunde jag inte bry mig mindre om det än jag gör, vi har inga piratskatter på tomten och jag är rätt säker på att det inte finns nån åklagare som inte vill ha ett tydligt ”feedback -samtal” med sin chef som skulle driva det.
 
Nissens
F fsn skrev:
Det tror jag väl att jag har gjort då privat har använd den för att leta efter en spolbrunn som jag vet att jag hade satt beteckning på och sen lagt betongplattor över. Men helt ärligt så kunde jag inte bry mig mindre om det än jag gör, vi har inga piratskatter på tomten och jag är rätt säker på att det inte finns nån åklagare som inte vill ha ett tydligt ”feedback -samtal” med sin chef som skulle driva det.
Vet inte vad du skriver om, det jag kommenterade var det du skrev om kommunens VA avdelning…

Jag tror att det är betydligt mindre risk att de gör något olagligt än att du gör det..
 
F
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du skriver om, det jag kommenterade var det du skrev om kommunens VA avdelning…

Jag tror att det är betydligt mindre risk att de gör något olagligt än att du gör det..
Ja, det får vi verkligen hoppas.
 
Nissens Nissens skrev:
Du tror att de använder det olagligt?
Varför tror du att han tror det? Kommunen behöver som jag förstår det inget tillstånd för sin användning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För mig en långsökt tanke att en person som köper en fastighet där det en gång i historien har missats att genomföra en obligatorisk registrering i samband med en åtgärd skulle vara "drabbad av brott". Men vi ska inte bråka om ord. Mer intressant, vad menar du att TS ska göra åt att med dina ord ha drabbats av detta brott?
Låta saken bero. Låta grannarna i lugn och ro borra sina hål på rätt sätt med registrering.
Eller lösa problemet med saknad av registrering genom att (som jag) leta reda på borrtillståndet, fylla i uppgifterna därifrån och registrera hålet hos SGU. Utvärdera om hålet är innanför mingränsen, då borra ett nytt hål med nya registreringar, ändra användning till vatten brunn i befintligt registrera det som vatten brunn och alla är nöjda (framför allt borraren). Problem löst?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du att han tror det? Kommunen behöver som jag förstår det inget tillstånd för sin användning.
Ser du frågetecknet jag avslutade meningen med?
Det betyder att jag frågade något, inte att jag trodde något… 🙄
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ser du frågetecknet jag avslutade meningen med?
Det betyder att jag frågade något, inte att jag trodde något… 🙄
Jag reder ut det då.. Nej, jag trodde inte kommunen använde metalldetektor olagligt. Och jag trodde inte att jag gjorde det heller när jag lånade en metalldetektor från kommunen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
De flesta vet nog inte att man måste ha tillstånd.
För något eller några år sen gick ett program på TV där privatpersoner leta efter något mordoffer eller nåt, och dom sprang omkring med metalldetektorer under inspelningen och jag är nästan 100% säker på att dom inte hade tillstånd.
 
P
F fsn skrev:
Hade det då inte varit bättre att skriva en lag som förbjuder letandet av fornfynd, oavsett om man använder metalldetektor eller inte?
Men tänk om någon råkar hitta ett fornfynd när den letar efter ett borrhål för bergvärme.
Tänk på att det är Svensk lagstiftning vi diskuterar.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske även finns en sådan?
Det är samma lag.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är samma lag.
Jo jag hittade den. Se #74.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.