Claes Sörmland
K Kriss Marc skrev:
Om jag drabbas av ett brott så har jag inget ansvar att peta på brottslingen/brottslingarna så att problemet löser sig utan sitta på kammaren och klaga på grannen?
Är det vad du säger/menar?
Jag är av en annan åsikt!
TS har inte drabbats av något brott. Hur tänker du här?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Jag är av en annan åsikt!
Men vad är då din åsikt? Du skriver "Om inte ditt hål rapporterats till SGU har ett brott begåtts hur tänker du lösa detta?". Vad menar du TS bör göra för att "lösa" ett eventuellt brott som dessutom är preskriberat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Läst det mesta men inte allt - är jag dum om jag frågar: Ligger det inte även i grannens intresse att komma så långt från tidigare borrhål för att själv få bästa verkan från sitt nya borrhål?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS har inte drabbats av något brott. Hur tänker du här?
Att borrhål inte är registrerat är ett brott som du skriver.
TS vet inte var borrhål finns han vet inte om placeringen påverkar grannens eller hans hål.
Ingen kan ta hänsyn till hanns hål som "inte finns"!
Är han inte drabbad av den brottsliga bristen på registrering av hålet?
Hur tänkte du med frågan?
 
M marieed2 skrev:
Läst det mesta men inte allt - är jag dum om jag frågar: Ligger det inte även i grannens intresse att komma så långt från tidigare borrhål för att själv få bästa verkan från sitt nya borrhål?
Grannen har kanske inte samma oro över hur borrhål påverkar varandra och om/hur de gör det beroende av längd, samt avstånd nere i berget.
 
Claes Sörmland
K Kriss Marc skrev:
Att borrhål inte är registrerat är ett brott som du skriver.
TS vet inte var borrhål finns han vet inte om placeringen påverkar grannens eller hans hål.
Ingen kan ta hänsyn till hanns hål som "inte finns"!
Är han inte drabbad av den brottsliga bristen på registrering av hålet?
Hur tänkte du med frågan?
För mig en långsökt tanke att en person som köper en fastighet där det en gång i historien har missats att genomföra en obligatorisk registrering i samband med en åtgärd skulle vara "drabbad av brott". Men vi ska inte bråka om ord. Mer intressant, vad menar du att TS ska göra åt att med dina ord ha drabbats av detta brott?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man ville hindra allmänheten från att hitta fornfynd när lagen infördes.
Hade det då inte varit bättre att skriva en lag som förbjuder letandet av fornfynd, oavsett om man använder metalldetektor eller inte?
 
F
M marieed2 skrev:
Läst det mesta men inte allt - är jag dum om jag frågar: Ligger det inte även i grannens intresse att komma så långt från tidigare borrhål för att själv få bästa verkan från sitt nya borrhål?
Jo. Men men grannens nyvunna vetskap, att det kan finnas ett borrhål som ligger lite nära, välja att borra 30m extra och i princip sätta det ur spel för sin del.
 
F fsn skrev:
Hade det då inte varit bättre att skriva en lag som förbjuder letandet av fornfynd
Det kanske även finns en sådan?
 
Nissens
F fsn skrev:
Hade det då inte varit bättre att skriva en lag som förbjuder letandet av fornfynd, oavsett om man använder metalldetektor eller inte?
Är övertygad om att det finns, men de ville stoppa just användande av metalldetektorer eftersom det är ett så kraftfullt hjälpmedel.
Folk hade börjat gå på skattjakt med metalldetektorerna om de inte hade styrt upp det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Är övertygad om att det finns, men de ville stoppa just användande av metalldetektorer eftersom det är ett så kraftfullt hjälpmedel.
Folk hade börjat gå på skattjakt med metalldetektorerna om de inte hade styrt upp det.
Själv har jag använt det för att tex leta upp övergrävda beteckningar mm men det får jag tydligen inte göra mer då.
 
Nissens
F fsn skrev:
Själv har jag använt det för att tex leta upp övergrävda beteckningar mm men det får jag tydligen inte göra mer då.
Det fick du nog inte innan heller, åtminstone inte utan tillstånd. 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det fick du nog inte innan heller, åtminstone inte utan tillstånd. 😊
Förekommer yrkesmässigt. Jag har svårt att tänka mig att tex kommunens VA-avdelning lämnar in ansökningar till Länstyrelsen?
 
F fsn skrev:
Jag har svårt att tänka mig att tex kommunens VA-avdelning lämnar in ansökningar till Länstyrelsen?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/kulturmiljolag-1988950_sfs-1988-950/

Tillstånd krävs inte för
1. Riksantikvarieämbetet,
2. den som efter medgivande av länsstyrelsen enligt 8 § andra stycket, 11 § andra stycket eller 13 § fjärde stycket utför sådana undersökningar av fornlämningar eller platser där fornfynd har påträffats,
3. medförande och användning i militär verksamhet för att söka efter annat än fornfynd, och
4. användning i en myndighets verksamhet för att söka efter annat än fornfynd. Lag (2013:548).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Förekommer yrkesmässigt. Jag har svårt att tänka mig att tex kommunens VA-avdelning lämnar in ansökningar till Länstyrelsen?
Du tror att de använder det olagligt?
I så fall tror vi olika. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.