Hej!
Vi har någon form av rörkoppling med lock på i källaren, tror att det har att göra med avlopp. Lite svårt att hitta rätt ord med jag bifogar bild på locket.
För några månader sen såg jag att det runnit lite från under locket, funderade inte värst mycket mer på det då.
Nu har det börjat lukta urin därifrån så jag funderar på om det är nån gummipackning som börjat läcka under locket.
Jag behöver hjälp med vad ni tror, är det bara att skruva upp locket och kontrollera? Har inte vågat.
Ni får gärna hjälpa mig hitta rätt ord för vad det är på bilden.
Mvh

• Vit rund rörkoppling med lock i källarvägg under en radiator, omgiven av kakel och golvplattor. Smuts och sprickor runt kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som renslocket till avloppsstammen. Öppna (när ingen använder toaletten eller badrummet ovan).

Centano Centano skrev:
Ser ut som renslocket till avloppsstammen. Öppna (när ingen använder toaletten eller badrummet ovan).
Okej så kan det nog vara! Brukar det sitta nån packning på insidan?

Försökte skruva loss locket men de rörde sig inte en millimeter.

På fotot ser det nästan ut som att locket är delvist inputsat? Eller så är det bara övermålat och sitter fast med färg.

Centano Centano skrev:
På fotot ser det nästan ut som att locket är delvist inputsat? Eller så är det bara övermålat och sitter fast med färg.
Ja det är troligen så på övre delen, får knacka lite försiktigt med nån mejsel

Om det rinner från denna rensanslutning kan det vara att det är stopp nedströms denna, dvs helt fyllt med avloppsvatten. Är det så kan du behöva tillkalla en spolbil som får rensa stammarna, bla via denna ingång.

H Harald Blåtumme skrev:
Om det rinner från denna rensanslutning kan det vara att det är stopp nedströms denna, dvs helt fyllt med avloppsvatten. Är det så kan du behöva tillkalla en spolbil som får rensa stammarna, bla via denna ingång.
Oj okej de låter inge vidare men det lär väl visa sig när jag väl får upp locket ?

J Jens5 skrev:
Hej!
Vi har någon form av rörkoppling med lock på i källaren, tror att det har att göra med avlopp. Lite svårt att hitta rätt ord med jag bifogar bild på locket.
För några månader sen såg jag att det runnit lite från under locket, funderade inte värst mycket mer på det då.
Nu har det börjat lukta urin därifrån så jag funderar på om det är nån gummipackning som börjat läcka under locket.
Jag behöver hjälp med vad ni tror, är det bara att skruva upp locket och kontrollera? Har inte vågat.
Ni får gärna hjälpa mig hitta rätt ord för vad det är på bilden.
Mvh
Hej! Vi hade samma problem med våra rör. Det var bara att ringa sugbilen.

Har du provat att ge ett blås?

Återkom gärna hur det går!

Mvh

Jag löste problemet genom att köpa packningsark och klippa ut en ny. Håller tätt och lukten har försvunnit!

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.