1 526 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Avlång enplansvilla med bristfällig (?) ventilation
Då är det ett visst sug men kanske inte tillräckligt. I badrum bör det vara 15 l/s samt i kök och tvättstuga 10 l/s. Dessutom bör ventilationen uppfylla kravet om 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/s och person i sovrum.
Hmm, okej! Så steg ett blir att rengöra frånluftsdonen och sen även se om det finns ett filter att rengöra/byta ut? Jag antar att filtret sitter under kåpan på taket?BirgitS skrev:
Det betyder att du har någon form av frånluft och att tilluft också sker.
eventuellt är det något/några tilluftsdon som är öppet för mycket och luften tar snabbaste vägen.
Som BirgitS skrev finns det en viss mängd luft som behöver cirkulera/omsättas och det betyder balans på in och ut luften. Ventiler som är för öppna gör att luften går in/ut fel ställe.
Börja rengöra, titta på fläktmodellen om det sitter filter i den.
Sedan finns det någon mer inställning vid fläkten? Eventuellt något i fläktskåpet?
Du får avgöra hur mycket du vill göra själv eller höra av dig till en ventilationsfirma. Kostar kanske 2/3000 kr för rensning och injustering. De kan ställa in hur mycket varje don ska vara öppen för att få en bra balans.
eventuellt är det något/några tilluftsdon som är öppet för mycket och luften tar snabbaste vägen.
Som BirgitS skrev finns det en viss mängd luft som behöver cirkulera/omsättas och det betyder balans på in och ut luften. Ventiler som är för öppna gör att luften går in/ut fel ställe.
Sedan finns det någon mer inställning vid fläkten? Eventuellt något i fläktskåpet?
Du får avgöra hur mycket du vill göra själv eller höra av dig till en ventilationsfirma. Kostar kanske 2/3000 kr för rensning och injustering. De kan ställa in hur mycket varje don ska vara öppen för att få en bra balans.
Om du tar kvm på ditt hus och multiplicerar med 0,35 så får du hur många liter/s som ditt system bör omsätta för att uppfylla dagens ventilationsstandard.
Dock kan detta flöde göra att man KAN uppleva kalldrag vid TL på vintern vid vissa don.
Om du kollar din fläktmodell på taket borde det stå vilket flöde den klarar av. Om den är dimensionerad för detta flöde eller mindre.
Dina olika inställningar på fläkten borde ge en ökad omsättning av luft på högre inställningar och grunden borde ge det flöde du behöver enligt den enkla formeln ovan.
Därefter är det bara att räkna på inställning på vad varje don ska suga ut eller blåsa in och justera donen därefter.
Dock kan detta flöde göra att man KAN uppleva kalldrag vid TL på vintern vid vissa don.
Om du kollar din fläktmodell på taket borde det stå vilket flöde den klarar av. Om den är dimensionerad för detta flöde eller mindre.
Dina olika inställningar på fläkten borde ge en ökad omsättning av luft på högre inställningar och grunden borde ge det flöde du behöver enligt den enkla formeln ovan.
Därefter är det bara att räkna på inställning på vad varje don ska suga ut eller blåsa in och justera donen därefter.
Jag reagerar direkt här faktiskt, jag har öppnat tilluftsdonen till max för att jag tänkt att mer lufttillförsel måste vara lösningen, men jag borde alltså stänga till dom lite istället?mathiash77 skrev:Det betyder att du har någon form av frånluft och att tilluft också sker.
Vad jag kan se finns ingen ytterligare inställning på köksfläkten mer än att det vredet jag använder vid matlagning även kan vrida nedåt för att öka "draget" på frånluftsventilerna. Jag har inte kikat inuti fläktskåpet.
Bra idé med ventilationsfirma, kanske får blir det om jag går bet
D dif112 skrev:Jag reagerar direkt här faktiskt, jag har öppnat tilluftsdonen till max för att jag tänkt att mer lufttillförsel måste vara lösningen, men jag borde alltså stänga till dom lite istället?
Vad jag kan se finns ingen ytterligare inställning på köksfläkten mer än att det vredet jag använder vid matlagning även kan vrida nedåt för att öka "draget" på frånluftsventilerna. Jag har inte kikat inuti fläktskåpet.
Bra idé med ventilationsfirma, kanske får blir det om jag går bet![]()
Det brukar finnas info på tillverkarnas hemsidor kring inställningar och flöden men det är svårt utan utrustning.
Så ja, en bra start är att stänga alla donen och öppna någon exempelvis i sovrum lite. Se om det blåser in tydligt då.
Nu menade jag bara TL donen. Om du inte rört FL så låt dem vara som de är.mathiash77 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpt bostadsrätt – misstänker bristfällig badrumsrenovering
Bostadsrätt -
Hur åtgärda bristfälligt isolering i vinden/snedtak.
Tak & Vind -
LK Cubic Secure vattenfelsbrytare, upplysning om bristfälliga inställningar
Vatten & Avlopp -
Köpes - Höganäs bruna avlånga klinker
Köpes, Hyres & Bytes -
Enplansvilla i Norrbotten - vad göra nu?
Värme allmänt