mikethebik mikethebik skrev:
Det finns inget samband mellan politisk tillhörighet och kriminalitet, däremot ett samband mellan kulturella skillnader och kriminalitet
Apapap, enligt mina empiriska studier så verkar det finnas ett samband mellan ett visst parti och kärleken till barn.

Så håll barnen borta från centerpartister, järnrör från Sverigedemokrater och börsen från vänstern är bra ledord att leva efter. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
David L och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Givetvis är inte vräkning tänkt att ersätta fängelse. Det blir snarare grädden på moset.

I Sverige är fängelsestraffen tyvärr väldigt tama. Så man kan inte räkna med att de kriminella spenderar speciellt lång tid av sitt liv där.

Är du kring 18 så verkar ju vistelsen vara närmast frivillig.

Poängen är att det ska bli svårt att vara kriminell.

Jag är skeptisk till modellen att ge den kriminella saker så att han inte ska stjäla eller tvinga sig till dem. Det ger fel budskap.
Det blir inte svårare att vara kriminell för att man blir vräkt för att någon annan hatar en.

Var drar man linjen för att någon är kriminell?
Är du kriminell för att du skriver något på internet som gör att någon hatar dig och då kommer och förstör där du bor?
Naturligtvis inte.

Är en förälder kriminell för att ett vuxet barn missköter sig?
Är ett barn kriminellt för att en förälder missköter sig?
Det tycker inte jag, men det är ju sådana som kan bli vräkta om man säger att en boende är ansvarig för vad andra personer hittar på i närheten.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är rättssäkerheten jag vill försvara.
Det är absolut möjligt att det är så du tänker. Men varför "lägga locket på", innan man ens funderat på och disskuterat eventuella lösningar. Enligt mig måste det gå att formulera en lag, så rötäggen särskiljs från de riktiga offrena. Men som jag också sa. En laglydig person som är utsatt för attentat och hot. Bör åtminstående tillfälligt flyttas till ett skyddat boende. Detsamma får väl då öven gälla knarklangarn.
 
BirgitS
A AG A skrev:
Enligt mig måste det gå att formulera en lag, så rötäggen särskiljs från de riktiga offrena.
Finns väl en hel brottsbalk för det. Problemet är ju att kunna bevisa brotten, som det brukar sägas "det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt".
A AG A skrev:
En laglydig person som är utsatt för attentat och hot. Bör åtminstående tillfälligt flyttas till ett skyddat boende. Detsamma får väl då öven gälla knarklangarn.
I det här fallet är det väl alla boende i huset som det gäller, förutom då möjligen en knarklangare eftersom hen inte är laglydig. Flyttar man en knarklangare till skyddat boende så innebär det ju inte att de som hatar knarklangare vet om att flytten ägt rum, dvs. attentat kan fortsätta äga rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns väl en hel brottsbalk för det. Problemet är ju att kunna bevisa brotten, som det brukar sägas "det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt".

I det här fallet är det väl alla boende i huset som det gäller, förutom då möjligen en knarklangare eftersom hen inte är laglydig. Flyttar man en knarklangare till skyddat boende så innebär det ju inte att de som hatar knarklangare vet om att flytten ägt rum, dvs. attentat kan fortsätta äga rum.
Det bör väl ändå vara en enkel sak att påvisa att han inte är kvar. Kanske hinner de inte upptäckas i tid, så det kanske blir ytterligare något, innan det slutar.
Jag förstår mig faktiskt inte på dig. Även saker och ting är svårt. Samt att det dröjer några dagar innan problemen är försvunna. Så ska/kan man ju inte låta bli att göra något.
Tycker du verkligen bara att vi ska sitta och se på, och säga att det ändå inte finns någon snabb och perfekt lösning?
 
BirgitS
A AG A skrev:
Det bör väl ändå vara en enkel sak att påvisa att han inte är kvar. Kanske hinner de inte upptäckas i tid, så det kanske blir ytterligare något, innan det slutar.
Jag förstår mig faktiskt inte på dig. Även saker och ting är svårt. Samt att det dröjer några dagar innan problemen är försvunna. Så ska/kan man ju inte låta bli att göra något.
Tycker du verkligen bara att vi ska sitta och se på, och säga att det ändå inte finns någon snabb och perfekt lösning?
Det är bra att tänka igenom saker och ting ordentligt innan man tycker att någon ska genomföra ens idéer. Enkla lösningar brukar innebära att man inte har insett dess nackdelar. Verkligheten är komplex, det är därför som det finns en tjock lagbok full med särskilda juridiska termer, ett domstolsväsende etc.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Lösningen är naturligtvis att hyresgästen/grannen/knarklangaren ska sitta i fängelse. Då skulle inte din syster och andra som bor i närheten lida av attentaten, och knarklangaren själv skulle också sitta i säkert förvar från olika hot. Som bonus skylla han inte själv kunna begå brott heller.

Varje gång jag läser om någon med diger brottslig meritlista undrar jag varför personen ifråga inte redan sitter inlåst på lång tid.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Ja finnländarna och italienarna hade farlig kultur på 70-talet. Sedan bytte farligheten kultur till juggarna, sedan kanske turkarna eller var det iranierna. Nu har det ju hoppat till somalier.

Eller så är det kanske så att en viss del av befolkningen, den med nedsatt kognitiv förmåga och stor rädsla, ständigt lägger samhällsproblemen på en ny etnisk minoritet. Den med för tillfället sämst förutsättningar. Det är ju inget nytt, alla som gått i skolan vet att mönstret ständigt uppprepas, alltid med katastrofala resultat. Själva mekaniskmen är ju grundskolegrej.

Jag fattar faktiskt inte hur rasister kan glömma alla folkslag som nyss var onda. Judar, resande och samer är alltid på tapeten dock. Varierar bara lite med politiska lägen vem man betonar. Varför hatar man så lite på finnar nuförtiden. Någon gammal rasist borde intervjuas.

Du vet väl att gruppen sverigedemokrater har högre del kriminella än alla minoritetsgrupper.
Somalierna har bara haft otur att förorterna blev kriminella samtidigt som de kom hit.

En del av förklaringen är att det inte är samma somalie som flyttat till Sverige som till USA. Naturligtvis kan han inte vara på två ställen samtidigt, utan det är olika kategorier av samma folkgrupp. Somalie A är utbildad och flyttar till USA för att arbeta hårt och tjäna pengar. Somalie B har låg utbildning och flyttar till Sverige och erbjuds bidrag. A-somaliern är inte kriminell medan B-somaliern riskerar att hamna i kriminalitet.

Detta gäller inte endast somalier utan även andra folkgrupper.

Judar är väl inte kända för våldsbrott i samhället? Utom när de slog ihjäl Jesus. Verkar snarare vara avundsjuka att de är bra affärsmän (ledsen för rasistisk generalisering där).
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Ni har glömt vikingarna! Där snackar vi kriminella klaner.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Din anhörig får tyvärr flytta. Verkar ju som att måltavlan var kriminell och de blir inte vräkta. Vi har exakt samma skit i vår stad. Den kriminelle bor kvar och folk flyttar ifrån. Hyresvärdarna vågar inte göra ett skit för då blir väl de måltavlor de med.

Den som håller på här har bara fått hålla på i 30 års tid och eskalerade även den till bomber, han fick några månader för innehav medans familjen höll igång allt.

Nu får kanske de som bor i det sprängda huset i för sig flytta beroende på hur pass skadorna blev då det var ju rasrisk. Men det kan väl vara skönt om de kommer ifrån skiten.
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bra att tänka igenom saker och ting ordentligt innan man tycker att någon ska genomföra ens idéer. Enkla lösningar brukar innebära att man inte har insett dess nackdelar. Verkligheten är komplex, det är därför som det finns en tjock lagbok full med särskilda juridiska termer, ett domstolsväsende etc.
Ja, vilken bra ide'. Sen att TS syster hinner bombas eller skjutas till döds, är ju sånt man får räkna med. Bara inte den stsckars knarklangaren blir kränkt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, vilken bra ide'. Sen att TS syster hinner bombas eller skjutas till döds, är ju sånt man får räkna med. Bara inte den stsckars knarklangaren blir kränkt.
Problemet är ju såklart,att utan bevis kan langningsanklagelsen lika gärna vara ett rykte eller missförstånd.

Helt galet att behöva påpeka detta för vuxna människor. Att stat och polis gör ingrepp mot människor utan bevis är ju helt galet. Det öppnar för trakasserier, mer korruption etc. Det är ju sådand vi i sverige har raljerat över att diktaturer och polisstater gjort.
 
  • Gilla
Bhp863 och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Helt galet att behöva påpeka detta för vuxna människor. Att stat och polis gör ingrepp mot människor utan bevis är ju helt galet. Det öppnar för trakasserier, mer korruption etc. Det är ju sådand vi i sverige har raljerat över att diktaturer och polisstater gjort.
Tack!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Martin Niemöller, född 14 januari 1892 i Lippstadt, död 6 mars 1984 i Wiesbaden, var en tysk teolog och antinazist, känd för dikten "Först kom de ...".

  • När nazisterna hämtade kommunisterna,
    teg jag;
    jag var ju ingen kommunist.
    När de spärrade in socialdemokraterna,
    teg jag;
    jag var ju ingen socialdemokrat.
    När de hämtade de fackliga,
    lät jag bli att protestera;
    jag var ju inte med i facket.
    När de hämtade mig,
    fanns det ingen kvar som kunde protestera.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Problemet är ju såklart,att utan bevis kan langningsanklagelsen lika gärna vara ett rykte eller missförstånd.

Helt galet att behöva påpeka detta för vuxna människor. Att stat och polis gör ingrepp mot människor utan bevis är ju helt galet. Det öppnar för trakasserier, mer korruption etc. Det är ju sådand vi i sverige har raljerat över att diktaturer och polisstater gjort.
Det verkar som om ni är korrupta advokater. Som anser att det är bättre att 20 oskyldiga människor först känner sig rädda och otrygga i sina egna hem, under flera månader. Samt att alla 20 människor slutligen dör, av en explosion.
Detta hellre än att halvkriminell oskyldigt blev anklagad för att ha sålt knark.

Hur i helvete kan 20 oskyldiga människor vara oviktigare än 1 minst halvkrimenell person. Sannolikt är man mer än helkriminell om folk skjuter och kastar handgranater efter en, var och varannan natt. Men du är alltså rädd att den "stackaren" blir oskyldigt dömd eller förtalad?
 
Nu har det hittills varit tämligen låg risk att dö i en av dessa attacker. Men jag ser det som orimligt att man blir ”dömd” för att man blir hotad. Men jag har full förståelse för att det har stor påverkan på känslan av trygghet. Det många tämligen lindriga brott som ger stor negativ påverkan på samhället.

Visserligen har motsvarande metod fungerat i Elsalvador. Men där var rätts systemet i praktiken havererat redan innan. Ska man behålla förtroende förrätts systemet så kan man inte straffa folk baserat på vaga misstankar eller att de blir hotade.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.