Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Om jag då inte har en förbindelsepunk utan tar hand om det på egen fastighet, som det nu ska vara enligt nyare regler, med att ha en stenkista eller annat som tar om dag/tak-vatten. Blir liksom lite att köra över en ägare då, Sanslöst.
Tanken med lagen om allmänna vattentjänster är att kommunerna ska ges rätt att ta ut avgifter från fastighetsägarna för att bygga och driva de dagvattenanläggningar de anser behövs för att hantera dagvattnet inom verksamhetsområdet. D v s kommunen, inte den enskilde avgör vad som behövs för att hantera områdets dagvatten men de enskilda fastighetsägarna får betala för det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo och vad ska kommunerna göra? Där jag bor så kräver då försäkringsbolagen 1,2 miljarder i ersättning för att VA-nätet var för dåligt för ett 100års regn. Och så ser det ut i många kommuner i Sverige. Just med dagvatten behövs det kraftfulla åtgärder för att klara dagens skyfall och det måste då bli via VA-avgifter.

[länk]
Ja det är nog många kommuner som inte riktigt har tagit frågan om sitt ansvar om dagvattenhantering på allvar och istället för att bygga rimliga ledningar och magasin har tjafsat om LOD. Men man kan inte prata bort infrastruktur utan detta kräver schaktning och kulvertläggning. Verksamhet som är alltmer främmande för den nya kommunala tjänstemannaklassen. Postmodern infrastrukturförvaltning har inte varit en höjdare.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är nog många kommuner som inte riktigt har tagit frågan om sitt ansvar om dagvattenhantering på allvar och istället för att bygga rimliga ledningar och magasin har tjafsat om LOD. Men man kan inte prata bort infrastruktur utan detta kräver schaktning och kulvertläggning. Verksamhet som är alltmer främmande för den nya kommunala tjänstemannaklassen. Postmodern infrastrukturförvaltning har inte varit en höjdare.
Jo det har nog bränts på tok för mycket pengar på miljöflum och LOD...
Troligen behövs det som man ofta ser från USA dagvattenkanaler rätt ut i havet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du pratar om anslutningsavgift. Som jag försökte säga till dig tidigare så behöver du inte ha någon anslutning alls men ändå behöver du betala..

Jag lägger ut hela brevet från Nacka vatten så får ni läsa hela brevet. Men dom har för avsikt att ta betalt även om jag INTE är ansluten. Denna avgift kallar dom för "gata" och då tänker dom att allt vatten som rinner på min tomt hamnar i deras avrinning på gatan som jag bor på. [bild]
Roligt att dom skriver 756.20
Var det viktigt med dessa 20 öre?
Med eller utan moms spelar ju ingen roll.. det blir ändå konstigt. Sen bör det vara inkl moms då detta är riktat till privatpersoner. Om inte så borde det stå.

Men pricipen är helt otroligt.. De vill bara att folk bor i deras kommun för att de kan pungslå de boende på pengar till deras inkompetenta styre.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
D
Hur blir det för de utanför detaljplan utan något kommunalt dagvattensystem. Ska de betala också?

Jag har inte något emot att betala för kommunens VA system, jag är bara fundersam över betalmodellen. Ska det vara för systemet i sin helhet skulle väl det vara rättvisare att slå ut det på kommunalskatten än att sätta villaägarna på att betala för hela systemet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Bubblebubb skrev:
Hur blir det för de utanför detaljplan utan något kommunalt dagvattensystem. Ska de betala också?
Avgiftsskyldigheten gäller bara inom verksamhetsområde för dagvatten. Äger man mark utanför ett sånt område så får man lösa dagvattenhanteringen enskilt, kanske tillsammans med grannarna.

D
Avgiftsskyldigheten gäller bara inom verksamhetsområde för dagvatten. Äger man mark utanför ett sånt område så får man lösa dagvattenhanteringen enskilt, kanske tillsammans med grannarna.
Det är rimligt, men orimliga saker händer titt som tätt när det handlar om kommunen så intressant att veta även om jag själv inte berörs.

A and.wei skrev:
Mer skatt till det svarta hålet. Snart skatt på att andas med. Eller vafan skatt på att bara vara människa
Det är ingen skatt i sig men det blir väl moms på avgiften😅

T TypRätt skrev:
Jag har inte något emot att betala för kommunens VA system, jag är bara fundersam över betalmodellen. Ska det vara för systemet i sin helhet skulle väl det vara rättvisare att slå ut det på kommunalskatten än att sätta villaägarna på att betala för hela systemet.
De flesta kommuner har tomt i kassakistan och då blir det VA-huvudmannen som får ta ut kostnaden från kunderna, oftast då även ägt av kommunen. Efter sommarens skyfall så blir det nog många VA bolag som inför en eller höjer dagvattentaxan.

Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Men även andra fastighetsägare betalar. De som bor i flerbostadshus betalar via hyran, bostadrättsavgiften eller samfällighetsavgiften om de mot förmodan bor i äganderättslägenhet. Och andra markägare betalar också.

Men även andra fastighetsägare betalar. De som bor i flerbostadshus betalar via hyran, bostadrättsavgiften eller samfällighetsavgiften om de mot förmodan bor i äganderättslägenhet. Och andra markägare betalar också.
Jo men avgiften beräknas på tomtens storlek (gissar att en fastighet som inte är bebyggd inte betalar för VA) vilket rimmar illa mot varför man betalar då, ett flerfamiljshus är ju byggt på höjden men har kanske samma tomtyta som jag dvs det kanske är 20 familjer som delar på samma summa. I det fallet är då kanske hela fastigheten bebyggd eller består i stort av stenlagd yta dvs ingen infiltration utan allt vatten leds till kommunens nät. I mitt fall leds normal inget från min tomt.

Oavsett om tomten är bebyggd eller inte och det har dragits fram VA kanske även dagvatten med anslutningspunkt, måste det betalas de höga avgifter som är. Det är när förbindelsepunkt är etablerats som debitering sker. Sen det med dagvatten är en annan sak, om den inte behövs så utgår den kostnaden.
Det med storleken på fastigheten, det är en avgift för ett hus och en viss del i 2m och däröver blir det ytterligare för resten. Spelar ingen roll vad någon säger om det, kan bli att det kostar ca 56 - 75 kr per 2m över ett visst antal 2m. Fattar inte riktigt med att betala för den del som det regnar på, det går inte ut i VA.
Nu finns en maxregel att om anslutningsavgiften för hus och ett visst antal 2m uppgår till tex 125kkr får inte den övriga kostnaden vara större än 125 kkr oavsett om fasigheten är 15 000 2m.

J jonaserik skrev:
Oavsett om tomten är bebyggd eller inte och det har dragits fram VA kanske även dagvatten med anslutningspunkt, måste det betalas de höga avgifter som är. Det är när förbindelsepunkt är etablerats som debitering sker. Sen det med dagvatten är en annan sak, om den inte behövs så utgår den kostnaden.
Det med storleken på fastigheten, det är en avgift för ett hus och en viss del i 2m och däröver blir det ytterligare för resten. Spelar ingen roll vad någon säger om det, kan bli att det kostar ca 56 - 75 kr per 2m över ett visst antal 2m. Fattar inte riktigt med att betala för den del som det regnar på, det går inte ut i VA.
Nu finns en maxregel att om anslutningsavgiften för hus och ett visst antal 2m uppgår till tex 125kkr får inte den övriga kostnaden vara större än 125 kkr oavsett om fasigheten är 15 000 2m.
Jo men det är ju VA-kollektivet gemensamt som får stå för kostnaderna.
Sen kan då åtgärderna som VA-huvudmannen måste göra vara i helt andra områden än där man bor men alla får vara med och betala.

P paralun skrev:
Jo men det är ju VA-kollektivet gemensamt som får stå för kostnaderna.
Sen kan då åtgärderna som VA-huvudmannen måste göra vara i helt andra områden än där man bor men alla får vara med och betala.
Inte riktigt riktigt, vid nyanläggning av VA är det dom som får det nya, som betalar enligt taxa och den ökar år från år. Sen det med driften är årsavgift och ett antal kronor per 3m renvatten som det heter, i den kostnaden ingår då ett belopp som ska vara för rening av avloppsvattnet. Kostnaden per 3m är helt olika mellan vad kommuner debiterar. Hos oss vill dom 26 kr 3m och dyrt att vattna gräsmattan med, för det är den totala förbrukningen av renvatten som räknas, sen om du bär bort och kastar i diket är din sak. Betala enligt mätaren ska du göra. Det finns i lagen om att det ska vara självkostnadspris, så dom ska inte debitera mer än vad det kostar att hålla igång system. Men vad är kostnaden ingen som vet, dom säger inget det, så det kan vara överpris som dom sätter och vad göra som liten åt det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.