Nu kommer Nacka kommun (söder om Stockholm) börja ta ut en avgift för dagvattenavrinning från tomten. Priset beror på vad för typ av avrinning du har. Detta kommer troligtvis drabba fler kommuner i Sverige. Är du ansluten till dagvattenrör så kommer du få betala en taxa för dagvatten villa och har du avrinning från tomten till gata eller dike så får du betala för tjänsten dagvatten gata.


Citat från brevet

"Avgiften för dagvatten tas ut från och med 2023-10-01 och kommer synas första gången i fakturan som du får
i december 2023. För en villa med tjänsten dagvatten gata är avgiften 756,20 kr per år. För tjänsterna
dagvatten gata och dag vatten fastighet är avgiften totalt 1512,40 kr per år. Avgifterna baseras på 2023 års
taxa"

Det kommer bli intressant att se hur många kommunen som nu kommer att följa efter. Hur ställer ni er till dett? Rött hustak sticker upp ur vatten; resten verkar sjunkit. Översvämning eller kollaps? Ovanligt, sorgligt scenario.
 
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Något liknande finns nog redan på de flesta ställen. Så de startar definitivt ingen ny trend.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Om jag skulle betala för dagvatten så innebär det förhoppningsvis att de dragit ledningar hit, vilket innebär att vi har någonstans att pumpa dränvatten om vi skulle dränera källaren.

Man kan också ställa motfrågan, vem ska annars betala för att underhålla dagvattennätet?
Jag som inte tar del av det slipper gärna ;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mer skatt till det svarta hålet. Snart skatt på att andas med. Eller vafan skatt på att bara vara människa
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vattenverksamheten är självfinansierad, så den är separat från skattefinansierad verksamhet.

Här höjde de avgiften på grund av stigande räntor, det som skrämmer mig då är att en anläggning som nästan överallt har stora renoveringsbehov, dessutom är belånad.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Något liknande finns nog redan på de flesta ställen. Så de startar definitivt ingen ny trend.
Du behöver alltså inte vara ansluten på något sätt utan du kommer ändå betala en avgift så det är nog ett nytt sätt att få ut lite skattepengar.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det är varken skatt eller något nytt fenomen. Jag betalar dock inte. Men då har jag varken vatten, avlopp, dagvatten eller gata från kommunen. När jag bodde med dessa anslutningar så betalades det en avgift baserat på tomtyta.
 
Hos oss betalar vi inget årligen för dagvattenavrinningen men jag tror man betalar en hög avgift när man ansluter sin fastighet.

I övrigt är vatten och avlopp svindyrt. Den löpande kostnaden per kubik vatten är så låg att den posten i princip är osynlig på räkningen men de fasta avgifterna är skyhöga.

Även sophämtning är svindyrt, jag producerar bara ett par kilo ej sorterbara sopor på en månad, resten hamnar i holkarna på den lokala sorteringsplatsen. Jag blir (nästan) vansinnig när jag tänker på vad jag betalar per månad för upphämtning av den minimala mängd sopor som blir kvar efter rundorna till sorteringsstället.
 
  • Gilla
PappasHammare och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du behöver alltså inte vara ansluten på något sätt utan du kommer ändå betala en avgift så det är nog ett nytt sätt att få ut lite skattepengar.
Enligt VA-lagen så är du skyldig att betala om du är inkopplad på en kommunal dagvattenledning, finns det ingen så är du inte skyldig att betala. Att samla upp vatten på fastigheten och pumpa eller avleda ut på gatan är jag inte säker på om dom kan ta betalt för. Numera ska varje fastighet omhänderta sitt eget tak/dagvatten genom en infiltration.
Allt detta är för att reningsverken inte kan ta hand om allt dagvatten i verket,, om det är kopplat till avloppet. utan får en breddning. Detta att koppla på avloppet för dagvatten finns i en del kommuner, men kommer nog att ändras med åren
Att inte vara påkopplad på en kommunal dagvattenledning eller inte leda ut det på gatan. Nyttjar ni ingen avrinning så kan dom inte ta ut en avgift. Så det blir att bestrida dessa avgifter och att kommunen har att visa vilket lagrum som åberopas, för att kunna debitera. I VA-lagen finns inget om det.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är varken skatt eller något nytt fenomen. Jag betalar dock inte. Men då har jag varken vatten, avlopp, dagvatten eller gata från kommunen. När jag bodde med dessa anslutningar så betalades det
Du pratar om anslutningsavgift. Som jag försökte säga till dig tidigare så behöver du inte ha någon anslutning alls men ändå behöver du betala..
J jonaserik skrev:
Enligt VA-lagen så är du skyldig att betala om du är inkopplad på en kommunal dagvattenledning, finns det ingen så är du inte skyldig att betala. Att samla upp vatten på fastigheten och pumpa eller avleda ut på gatan är jag inte säker på om dom kan ta betalt för. Numera ska varje fastighet omhänderta sitt eget tak/dagvatten genom en infiltration.
Allt detta är för att reningsverken inte kan ta hand om allt dagvatten i verket,, om det är kopplat till avloppet. utan får en breddning. Detta att koppla på avloppet för dagvatten finns i en del kommuner, men kommer nog att ändras med åren
Att inte vara påkopplad på en kommunal dagvattenledning eller inte leda ut det på gatan. Nyttjar ni ingen avrinning så kan dom inte ta ut en avgift. Så det blir att bestrida dessa avgifter och att kommunen har att visa vilket lagrum som åberopas, för att kunna debitera. I VA-lagen finns inget om det.
Jag lägger ut hela brevet från Nacka vatten så får ni läsa hela brevet. Men dom har för avsikt att ta betalt även om jag INTE är ansluten. Denna avgift kallar dom för "gata" och då tänker dom att allt vatten som rinner på min tomt hamnar i deras avrinning på gatan som jag bor på. Ett dokument om nya avgiftsområden för dagvatten i Nacka kommun, taxa information, och länk till hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du pratar om anslutningsavgift. Som jag försökte säga till dig tidigare så behöver du inte ha någon anslutning alls men ändå behöver du betala..

Jag lägger ut hela brevet från Nacka vatten så får ni läsa hela brevet. Men dom har för avsikt att ta betalt även om jag INTE är ansluten. Denna avgift kallar dom för "gata" och då tänker dom att allt vatten som rinner på min tomt hamnar i deras avrinning på gatan som jag bor på. [bild]
Nej, jag pratar inte om anslutningsavgift. Jag pratar om den löpande debiteringen.
 
D Dilato skrev:
[länk]
[länk]

här fick fastighetsägaren rätt (tar hand om vattnet själv)
[länk]
Denna skrivelse och utredning är från 2006 och då avser om det finns anslutningspunkt för dagvatten, då är man skyldig att betala. Det är svenskt vatten som skriver det och VA-nämden tog inte upp det. Finns det ingen förbindelsepunkt för dagvatten, så är det ingen betalningskyldighet. Sen det med vatten rinnande på gatan utan att fastigheten skyfflar ut det dit är jag lite osäker på. Men går säkert att få reda på.
 
I 1:a länken står det tydligt:

Vid sidan av dessa avgifter har huvudmannen rätt att enligt 10 § VA-lagen ta ut avgifter för dagvatten gata av fastighetsägare inom detaljplan.
Avgiftsskyldigheten är inte beroende av att någon förbindelsepunkt har upprättats eller att fastigheten har något individuellt behov av denna vattentjänst.
 
Vad bra, jag väntar med spänning på att vår kommun gör samma sak. Då ska jag se till att kommunen får en rejäl faktura från vår vägförening då avvattningen från deras utjämningsdammar för dagvatten rinner genom våra vägtrummor. Den diskussionen ser jag faktiskt fram emot 😀.
 
  • Gilla
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.