P
T TypRätt skrev:
Problemet med marknadskrafter är ju att de aldrig tänker till någon kollektiv helhet
Marknadskrafter är inte bara producenter. Det är också konsumenter, som du och jag.

Här tror jag att det passar bra att citera en framstående, men ganska okänd, ekonom: John James Cowperthwaite.

"I still believe that, in the long run, the aggregate of the decisions of individual businessmen, exercising individual judgment in a free economy, even if often mistaken, is likely to do less harm than the centralized decisions of a Government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster".

Så jag håller väl med om din spaning om att regeringar både till "höger" och "vänster" gör mer skada än nytta när de lägger sig i ekonomin.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Ja i ordets första bemärkelse är båda blocken vänster. Detta eftersom liberaler rent fysiskt satt till vänster i parlamentet vid franska revolutionen och alla svenska partier förutom SD passar in på det liberala spektrat.
Jag håller med om att nyssnazisterna inte kvalar in som någon slags liberaler, men det gör inte exkommunisterna heller.

P pmd skrev:
Jag håller med om att nyssnazisterna inte kvalar in som någon slags liberaler, men det gör inte exkommunisterna heller.
Jag har för dåligt koll på Vänsterpartiet för att veta. Jag har inte hört något som skulle diska partiet från att vara liberaler men du kanske har exempel? De är ju absolut inte det mest företagsvänliga partiet... men de håller väl liberala principer fast med lite annan viktning? Kanske ser annorlunda några lager in?

Jag har läst flera mätningar där de som röstar på partiet sticker ut som främsta försvararna av medborgerliga friheter med överlägset högst vaksamhet mot övervakning, polisstat, statens inblandning i folks privatliv och yttrandefrihet. Komiskt motsatt de totalitära värderingar som ofta tillskrivs partiet.

Privata äganderätten är ju liberalismens kärna men alla naggar ju den i kanten eftersom det är ett måste för ett fungerande samhället.

JanneJanne123
Angående sjukvård och mediciner så har jag två nära släktingar som har samma sjukdom, men endast en får en medicinering som gör personen symptomfri. Skillnaden individerna emellan är att de bor i olika regioner och att medicinen i fråga är dyr. Ena regionen är snålare än den andra. Min släkting har ekonomiska muskler att köpa denna medicin själv, men det tillåter inte systemet eftersom den måste skrivas ut av en läkare och då hamnar man automatiskt under högkostnadsskydd osv. Har inget alls med bidrag för husägare att göra, men det var inte jag som började drifta off topic först 😆

• Ledsen
ajn82
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Angående sjukvård och mediciner så har jag två nära släktingar som har samma sjukdom, men endast en får en medicinering som gör personen symptomfri. Skillnaden individerna emellan är att de bor i olika regioner och att medicinen i fråga är dyr. Ena regionen är snålare än den andra. Min släkting har ekonomiska muskler att köpa denna medicin själv, men det tillåter inte systemet eftersom den måste skrivas ut av en läkare och då hamnar man automatiskt under högkostnadsskydd osv. Har inget alls med bidrag för husägare att göra, men det var inte jag som började drifta off topic först 😆
Helt sjukt att man ska behöva köpa den själv när man betalar tusentals och åter tusentals kronor varje månad till landstinget

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det är sjukare än så, personen får inte köpa den själv eftersom man måste ha recept för att få ta ut den på apoteket och det vill ingen läkare skriva ut pga regionens sparregler.

Det är sjukare än så, personen får inte köpa den själv eftersom man måste ha recept för att få ta ut den på apoteket och det vill ingen läkare skriva ut pga regionens sparregler.
Jo jag fattade det. Men man ska inte behöva det när man betalar mer än motsvarade bästa privatförsökeingem utomlands

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Välj en nätläkare?

J
Det är väl bara att skriva ut utan förmån.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Det borde inte behövas men är det inte i Sverige möjligt att få tillstånd från ansvarig myndighet att få köpa eller importera en medicin själv? Behövs väl iofs läkares rekommendation men det kanske går att få?

P
Varför vägrar tillverkaren att sälja en produkt som någon vill köpa?
Läkaren behöver väl inte skriva ut en formellt recept? Det borde räcka med ett intyg att din släkting behöver medicinen.

Går det att köpa medicinen utomlands?

P
Angående sjukvård och mediciner så har jag två nära släktingar som har samma sjukdom, men endast en får en medicinering som gör personen symptomfri. Skillnaden individerna emellan är att de bor i olika regioner och att medicinen i fråga är dyr. Ena regionen är snålare än den andra.
Jag är sällan överens med KD politiskt, men här är jag helt överens med det partiet. Avskaffa landstingen!
(Ja, jag vet att de redan är avskaffade och ersatta av det historielösa begreppet "regioner", men jag kallar dem landsting ändå).

P
makhno_ makhno_ skrev:
Jag har för dåligt koll på Vänsterpartiet för att veta. Jag har inte hört något som skulle diska partiet från att vara liberaler men du kanske har exempel? De är ju absolut inte det mest företagsvänliga partiet... men de håller väl liberala principer fast med lite annan viktning? Kanske ser annorlunda några lager in?

Jag har läst flera mätningar där de som röstar på partiet sticker ut som främsta försvararna av medborgerliga friheter med överlägset högst vaksamhet mot övervakning, polisstat, statens inblandning i folks privatliv och yttrandefrihet. Komiskt motsatt de totalitära värderingar som ofta tillskrivs partiet.

Privata äganderätten är ju liberalismens kärna men alla naggar ju den i kanten eftersom det är ett måste för ett fungerande samhället.
Ett parti som dansade efter Moskvas pipa i över 70 år och sen när det inte längre var opportunt att göra så agerade ungefär som "hörni kamrater, ska vi sluta vara kommunister och bli demokrater istället" är helt enkelt inte pålitligt.

Om partiets ledning hade haft lite demokratisk ryggrad hade man helt sonika lagt ner partiet och sen bildat ett nytt parti, kanske kallat vänsterpartiet, på från början demokratisk grund. Då hade man antagligen även sluppit konflikten mellan "förnyare" och "traditionalister" för tjugo år sen (där de förra bildade "Vägval Vänster").

För whataboutister som vill påpeka att även andra, numera rumsrena, partier även har haft ett mer eller mindre odemokratiskt förflutet vill jag bara peka på orden "dansa" och "pipa" ovan.

• Gilla
Ganescha och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P pmd skrev:
Varför vägrar tillverkaren att sälja en produkt som någon vill köpa?
Läkaren behöver väl inte skriva ut en formellt recept? Det borde räcka med ett intyg att din släkting behöver medicinen.

Går det att köpa medicinen utomlands?
Det går att köpa medicinen utomlands, men det är formellt olagligt att föra i den i Sverige vad jag förstår. Börje Salming drabbades ju av det här på slutet när hans i Kanada utskrivna medicin fastnade i svenska tullen. Han hade väl förvisso också problemet att medicinen ännu inte var godkänd i Sverige, så inte exakt samma case.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
Det går att köpa medicinen utomlands, men det är formellt olagligt att föra i den i Sverige vad jag förstår. Börje Salming drabbades ju av det här på slutet när hans i Kanada utskrivna medicin fastnade i svenska tullen. Han hade väl förvisso också problemet att medicinen ännu inte var godkänd i Sverige, så inte exakt samma case.
Min bror har också funderat på att smuggla in medicin. Hör inte välfärdsvurmarna hur sjukt det är? Istället för korrekt medicin får han låga doser av samma chemotherapy som cancersjuka får

• Gilla
  • Ledsen
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.