Var det någon som hittade varistorerna?? Har ett kort hemma med trasiga då den inte hittar in i laddstationen, kan ju förstås vara något annat problem men misstänker dessa då det funkar med nya kortet. Det går inte att utläsa vad det står på dem heller.
 
Kan man se på något sätt vilken årsmodell man har? Tack.
 
Det syns här om lappen finns kvar!
 
  • Närbild av en informationslapp på en Automower robotgräsklippare med synliga modell- och tillverkningsuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
Min lapp ser ut såhär...
Men med tanke på ditt serienummer så är nog min äldre?

Typskylt på en Husqvarna gräsklippare med delvis skadat serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker den ser skapligt fräsch ut. Har tyvärr inget batteri och trafon är trasig. Skall kanske hem till en expert i morgon som har massa delar. Han kan hjälpa mig att se om det är något att satsa på. Bakhjulen håller på att vittra sönder i gummit, är det vanligt då de blir gamla?

Maskinens serienummeretikett och interna komponenter, sliten men i skickligt fräsch tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre robotgräsklippare upp och ned, visar slitet bakhjul, serienummer och skadad elektronik utan batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ovansidan av en äldre modell grön gräsklippare med uppenbart slitage och varningsdekaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trafon var inte trasig. Den ger typ 15,5v ut ända till laddblecken.
Kopplade in guide och slinga med korta bitar för att testa signalen. Konstant pip när de är inkopplade, men inget pip alls om jag lossar ena kabeln, trodde det skulle pipa med uppehåll om det är avbrott på guide eller slinga? det står så i manualen iaf.

Verkar var lite ihopplockade delar denna maskin. Tittar man på sprängskisser så har jag knivtallriken med de röda knivhållarna och det verkar bara vara de första två åren dom fanns? Verkar vara en annan typ av hasplåt på 98 än 99 där jag har den senare vanliga modellen som sitter på tex G2 & 220.

Sen verkar moderkortet vara från 01-03 då det heter 535 09 56-01. Laddstationen har en klisterlapp där det står 2001 på.

Sugen på ett batteri nu så jag kan se om maskinen lever.
 
Är det nåt liv här inne i forumet?
Sitter med en G1 och när jag kör testprogrammmet och testar klippmotorn så varvar inte den upp utan rycker bara till och tänder alla röda LED-lampor. är det rätt eller är nåt vajsing?
 
m.wetterlind m.wetterlind skrev:
Är det nåt liv här inne i forumet?
Sitter med en G1 och när jag kör testprogrammmet och testar klippmotorn så varvar inte den upp utan rycker bara till och tänder alla röda LED-lampor. är det rätt eller är nåt vajsing?
Låter som att batteriet är slut.
 
Då är nog batteriet kasst, nyladdat och ser hyffsat fräscht ut. Nåt hemmabygge av den förra ägaren. Köpte den som repobjekt med ena hjulmotorn paj men det hade jag reserver.
 
  • Öppet batterifack med åtta anslutna silverfärgade batterier och en klase av färgade kablar, möjligt hemmabygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte nödvändigtvis. Prova att hålla in sista tangenten när du kör motorn. Den ska då snurra tills du släpper den. Sedan får du hantera batteriet separat. Prova det med belastning och se att det orkar driva tex en lampa utan att tappa för mycket spänning. Om spänningen dyker direkt är det dags att ordna ett nytt.
 
Ok, så klippmotorn går bara så länge man håller in #. Trodde det var som hjulmotorerna att de startade och gick tills man trycker ner ny valfri tangent. Batteriet ligger och cyklar nu ett par varv i min imax laddare så ska jag se vad kapaciteten landar på. Sen är det ju klart att ett belastningsprov är bra för att se hur den hanterar större urtag.
 
Genom hålla inne så snurra motorn upp som den skulle och det var inga problem där.
Batteriet dock verkar inte hundra, när jag kör urladdningscykeln får jag ur strax under 200 mAh och sen när laddningscykeln startar får jag i 1300mAh. kört igenom 4 rundor och likadant varje gång.
 
J johnnype skrev:
Jag har ett gäng "moderkort" som saknar kod, har via lite reverse engineering kommit fram till denna information om moderkort och service port men saknar Security bytes till Motorolan, det är inget av standard koderna FF ... eller 00 ...

Det sitter också en seriell SPI EEPROM på moderkortet X25020 vilket mer troligt kanske innehåller PIN-koden. Är det någon som har mer information runt detta? För inte kan jag vara först att gå på djupet i denna gamla maskin :)


Husqvarna Automower G1 Service port
Vänster till höger med kortet monterat i maskinen.

Vcc=5V

68HC908MR32, 9600baud, 2.457600MHz med NoIce08

BRK at FE0C
RAM 0060 - 035F
Flash 8000 - FDFF
ROM FE10 - FEFF
Flash FFD2 - FFFF

Serviceport PIN Monitormode Vid drift
============================================================================
1 PTC2 GND eller Vcc Vcc
2 PTC3 10Kohm till Vcc Vcc
3 PTC4 GND GND
4 PTF4/RXD
5 PTA0 Serial data, 10Kohm till Vcc GND
6 PTF5/TXD
7 Vcc
8 12V
9 IRQ Anslut till 12V! för MON08 GND
10 GND

14 RESET GND = Reset Vcc
Fick du svar på detta? Koden går att få fram om du kan läsa ut de 8 värdena på *40#1-8. Är koden korrupt, så kan man byta till ett EEPROM från ett annat kort som fungerar.
 
G GigAnte skrev:
Fick du svar på detta? Koden går att få fram om du kan läsa ut de 8 värdena på *40#1-8. Är koden korrupt, så kan man byta till ett EEPROM från ett annat kort som fungerar.
Nej, eller ja kanske.

Jag läste helt enkelt ut den lilla SPI EEPROMen på alla moderkort som hade okänd kod.

Sedan tog jag ett kort med känd kod och la på offerbänken, läste av, ändrade kod, läste av etc etc. Läs: många sena natt-timmar senare.

Hittade iaf vart och hur det sparades i eeprom, kunde editera in en känd kod i alla kort och väcka dom till liv igen!

Problem löst! Nu är alla klippare/moderkort ute hos nya ägare och klippte nog gräs detta år också tror jag.

Hade givetvis varit enklare med ett sådant verkstads interface och programvara men jag hittade ingen som hade detta.
 
  • Gilla
GigAnte
  • Laddar…
Hej på er. Den här tråden var inte lätt att hitta nu 2020. Och svårt att få någon överskådlighet. Jag har skapat en liten FB-grupp för oss G1-entutiaster för att ha filer och manualer samlade. Även tips och trix och var man hittar reservdelar, och kanske köp och sälj. Gå gärna med om ni vill. Gissningsvis blir inte gruppen lika stor som den stora Husqvarnagruppen, men kanske mer intressant och användbart innehåll för oss med G1:surprised:r. https://www.facebook.com/groups/1325015664518780/ eller sök på Husqvarna Automower G1
 
Är det fortfarande någon som läser här 2021.
Min G1a visar "ingen kod" diod 3 lyser. Jag kan koden. (0000) har aldrig valt någon sen jag började meka med dessa för några år sedan. Den har klippt fint men detta kan ha kommit efter MASSOR av vatten på gräset nyligen. Nån som har nån gissning vad man kan göra. Jag drar till med en fråga till om någon nu läser detta. På en annan av mina G1:er ( Jag har 4st G1:er och 2st Solar) så driver inte höger hjulmotor framåt. Den går bakåt. Typ som att den tror nåt är blockerat. Om man skjuter på så går den. Det är inte fel på motorn eller givaren för blockerad för det fungerar med annat kort. Vet någon vad felet på kortet är? Tacksam för svar. Mvh Nalle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.