2002
 
B ByggareFred skrev:
2002
Sitter det inte i batterikåpan då kanske.
 
B ByggareFred skrev:
Intressant batterilösning, men hur har du monterat det? Ett sånt batteri väger en del och hur har du kopplat in det?
Fungerar alla komponenter man kan testa(*70#) när den står i laddare?
Orginalbatteriet har termistor och säkringar, har du också lött in det på ditt batteri kan säkringen löst ut. [länk]

Likriktarkortet undrar jag själv var det sitter, nån som vet?
Poppnitade fast en platta under chassit mellan "dataskåpet" och klippmotorn och drognut en sladd. Fungerade över förväntan. Synd som fan att jag brände kortet bara närbjag kopplade fel. Nu passar verkligen ordspråket; Man saknar inte kon förän båset är tomt.
Blev panik så jag åkte och köpte mig en Worx Landroid här nu på eftermiddagen, (hatar att klippa gräset).

SÅ, för er som är intresserade finns nu en g1:a med trasigt styrkort till salu. Plus laddstation fullt fungerande. Har även en extra klipparmotor, hjulmotor med växellåda till salu.

Den som köper allt får rubbet för 1800kr annars så säljs den i delar.

Btw, worxen är bra men inte i närheten av min gamla groda. (Fick lägga om hela slingan också såklart!)

För en som är intresserade så är det bara ringa, 0700072007

Med vänlig hälsning, Simon
 
Sörjer med dig :)
Vore kul o se en bild på din batteri lösning. Och hur gjorde du med komponenterna som sitter på orginal batteriet?
 
B ByggareFred skrev:
Sörjer med dig :)
Vore kul o se en bild på din batteri lösning. Och hur gjorde du med komponenterna som sitter på orginal batteriet?
Haha tack! Kan lägga ut en bild senare, skippade alla komponenter som sitter på batteriet, bara plus och minus ut till batteriet.
 
Så här gjorde jag, sen satte jag bara batteriet på ovansidan.
 
  • Installation av batteri ovanpå en metallplatta med kablar och en motor delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad gräsklipparrobot som visar kontrollboxen och kabelanslutningar, placerad under svart skyddande hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kabel med multicolor isolerade ledningar och kontakter, modifierad och isolerad med svart tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar DIY lösningar!
Nu har min G1 också pajat, fungerar bara i laddaren. Troligen bränd komponent på moderkortet, eftersom jag laddade batteriet med extern laddare med batteriet inkopplat i G1an. Obra!
Skulle behövt ett kretsschema nu..
 
Ingen som behöver delar ?
Har som sagt en maskin med trasigt kort över...
0700072007 eller PM.
Kan sälja den komplett eller i delar.
 
  • Kamouflagefärgad leksakspanzer på gräs, nämnd som maskin med trasigt kort för försäljning i delar eller komplett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett gäng "moderkort" som saknar kod, har via lite reverse engineering kommit fram till denna information om moderkort och service port men saknar Security bytes till Motorolan, det är inget av standard koderna FF ... eller 00 ...

Det sitter också en seriell SPI EEPROM på moderkortet X25020 vilket mer troligt kanske innehåller PIN-koden. Är det någon som har mer information runt detta? För inte kan jag vara först att gå på djupet i denna gamla maskin :)


Husqvarna Automower G1 Service port
Vänster till höger med kortet monterat i maskinen.

Vcc=5V

68HC908MR32, 9600baud, 2.457600MHz med NoIce08

BRK at FE0C
RAM 0060 - 035F
Flash 8000 - FDFF
ROM FE10 - FEFF
Flash FFD2 - FFFF

Serviceport PIN Monitormode Vid drift
============================================================================
1 PTC2 GND eller Vcc Vcc
2 PTC3 10Kohm till Vcc Vcc
3 PTC4 GND GND
4 PTF4/RXD
5 PTA0 Serial data, 10Kohm till Vcc GND
6 PTF5/TXD
7 Vcc
8 12V
9 IRQ Anslut till 12V! för MON08 GND
10 GND

14 RESET GND = Reset Vcc
 
Hej,
Har en Automower G1 -98:a som kämpar på men som nu fått problem. Den hittar in till laddstationen men efter 3 sekunder så backar den ut igen och ger sig ut för att söka laddstationen...
Stänger jag av den och låter den stå i laddstationen så laddar den batteriet, men det är precis som om den inte fattar att den faktiskt laddar, utan ger sig ut på jakt efter laddstationen igen. Har mätt upp och jag har 16,5 vac in och runt 24 Vdc ut ifrån likriktarkortet så det verkar ju juste samt har provat med nytt batteri. Panel m.m funkar så vitt jag kan bedöma som det ska och den svarar på kommandon man matar in. Dock får jag felmeddelande när jag kör batteritest kommando *72#, "cannot detect charging current".
Nån dom har uppslag på lösning?
 
Har du köpt originalbatteri? Jag skickade efter ett pirat och har för mig den också gick ur laddaren. Jag kom till slut på att termistorn i packen hade fel värden men då hade batteriet tagit slut. Finns nog ett äldre inlägg om det
 
L Lappen67a skrev:
Har du köpt originalbatteri? Jag skickade efter ett pirat och har för mig den också gick ur laddaren. Jag kom till slut på att termistorn i packen hade fel värden men då hade batteriet tagit slut. Finns nog ett äldre inlägg om det
Det är originalbatteri...
 
Mathias Fager Mathias Fager skrev:
Det är originalbatteri...
Min gjorde så när det var dålig kontakt på bläcken, putsade av dem så gick dwn igen.
 
Kan man komma runt kodpanelen på något sätt min panel slutade att fungera på vissa siffror, givetvis en siffra med pinkoden på
 
D DrMussla skrev:
Min gjorde så när det var dålig kontakt på bläcken, putsade av dem så gick dwn igen.
Tack, ska testa med det! Jag polerad dock kontakterna på själva klipparen men inte blecken på laddstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.