215 läst · 2 svar
215 läst
2 svar
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare.
Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Enklast är att dödsbot säljer lägenheten och skattar försäljningen innan arvskifte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenhet från att sälja lägenhet i samägd fastighet?
Köpa & Sälja hus -
Erfarenhet från att sälja lägenhet i samägd fastighet?
Köpa & Sälja hus -
Bostadsförenings rätt att tvångssälja lägenhet?
Juridik -
Ärvd lägenhet - fördel att sälja före nyår?
Köpa & Sälja hus -
Köpte lägenhet med tvättmaskin och tumlare som säljaren nu tar med sig
Juridik