lnilsson lnilsson skrev:
Intressant!
Hur mycket ström kan det röra sig om?
Det räcker med det fett som finns inuti spisen på brytarna.

T tompaah7503 skrev:
Har inget att bidra med till diskussionen om jordning, men din kupa är spräckt och om du är intresserad så har jag nog såna kupor på lager. Det är inte exakt samma modell av plåthatt till mina, det är en modernare s.k. byhatt men plastkupan ser väldigt snarlik ut. Var i landet finns du?
Tack för erbjudandet :)
Tyvärr är jag långt uppe (sett från dig), Dalarna, jag antar att det är knepigt att skicka såpass stora saker?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då de sitter i testpennor där man själv är frånledaren av strömmen kan jag anta att de glöder märkbart av mindre än 1 mA.
Det var som fan...man lär sig nått nytt varje dag :)

Hittade detta på engelska Wikipedia:

A small electric current (for a 5 mm bulb diameter NE-2 lamp, the quiescent current is about 400 µA), which may be AC or DC, is allowed through the tube, causing it to glow orange-red.

Måste vara väldigt hög verkningsgrad...

lnilsson lnilsson skrev:
Hittade detta på engelska Wikipedia:

A small electric current (for a 5 mm bulb diameter NE-2 lamp, the quiescent current is about 400 µA), which may be AC or DC, is allowed through the tube, causing it to glow orange-red.

Måste vara väldigt hög verkningsgrad...
Tja, säg inte det. Om jag räknar rätt så blir det (m. 230V) 92mW. Och det är ju ingen direkt liten effekt i sammanhanget.

En lysdiod med 5V och 20mA blir ju 100mW och den lyser ju så det räcker till och blir över. Glimlampan är ju betydligt svagare.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.