tommib
Varför skulle den lampan vara farlig? Du får gärna motivera din ganska extrema ståndpunkt.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle den lampan vara farlig? Du får gärna motivera din ganska extrema ståndpunkt.
Moderna armaturer är dubbelisolerade och oändligt mycket säkrare. Det fanns inte samma regelverk kring el förr och många gamla lampor är livsfarliga. Man ska inte ge sig på att modifiera en gammal lampa. Den ska kasseras.
Om frågeställaren modifierar armaturen själv och någon sedan får ström i sig och avlider så kommer frågeställaren att fällas för vållande till annans död.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Tryggt med en kvalificerad eljurist i tråden.

• Gilla
  • Haha
borjerik och 9 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Hej, jag har en gammal lampa, stalllampa tror jag att den kallas, den är ca 40 cm i diameter.
[bild] [bild]

Den sitter på ett stålrör med fäste som den gängas in i. Det satt två ganska trötta FK i den som jag drog ur.

jag skulle vilja tråda om den, men vad ska jag ha för kabel, och framförallt, ska jag jorda den? Alla metalldelar i den har förbindelse med varandra. Spontant känns det som att jag vill jorda den, i och med att det är mycket metalldelar (som är förbundna) samt att den sitter utomhus exponerad för regn (även om det finns några tätningar.

Vad säger forumets samlade visdom?

Med vänliga hälsningar
Leo
Om du föredrar att jorda,gör det med skydssjorden,den gulgöna kabeln och dragen från centralen med trekabel ledningen.

@Verkmästaren, Jag ställer mig starkt tveksam till att dubbelisolerade saker skulle vara "oändligt säkrare". Det är inte länge sedan jag åter igen felsökte på en dubbelisolerad apparat, en kapsåg där hela metallstativet var strömförande. En jordledning hade nog inte varit fel eller för den delen en jordfelsbrytare i centralen.

Som fackman anser jag att om armaturen har en jordskruv, finner jag det orimligt att inte ansluta den till jord..

*edit: för att förtydliga är det givetvis ingen nackdel i det aktuella fallet att byta kabel i armaturen för att få något som kan liknas vid "dubbelisolering", all isolering av spänningssatta delar i en elektrisk apparat är bara till det bättre. Men i vissa kommentarer anser man att förbinda armaturens jordskruv med jord, skulle vara farligt snarare än ofarligt.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Rätt utförd skyddsjordning på rätt "apparat" är på intet vis osäkrare än en dubbelisolerad. Det är mer en rent teoretisk fråga med mycket liten verklighetsförankring.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej alla.

Som icke-elektriker blir lite nojig av att läsa denna tråd :)

Jag har ett gäng gamla vägg-lampetter i metall (brons?) hemma. De är kopplade med tvåtrådiga platta kablar. Borde jag lägga till en jordkabel på alla? Samma sak gäller en kristallkrona av metall. Vi har JFB och jordade uttag.

Finns det några rekommendationer mot att använda gamla lampetter och kristallkronor? Varför säljs sådana ojordade överallt?
Undrar sedan varför det skulle vara farligt att använda grenuttag (nyköpta)? Skulle det vara bättre att istället ändra vägguttagen till större med plats för fyra uttag istället?

Tacksam för lite tips

Alfgand Alfgand skrev:
Hej alla.

Jag har ett gäng gamla vägg-lampetter i metall (brons?) hemma. De är kopplade med tvåtrådiga platta kablar. Borde jag lägga till en jordkabel på alla? Samma sak gäller en kristallkrona av metall. Vi har JFB och jordade uttag.

Finns det några rekommendationer mot att använda gamla lampetter och kristallkronor? Varför säljs sådana ojordade överallt?
Undrar sedan varför det skulle vara farligt att använda grenuttag (nyköpta)? Skulle det vara bättre att istället ändra vägguttagen till större med plats för fyra uttag istället?

Tacksam för lite tips
här finns lite tips:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodukter/fynda-eller-reparera-elprodukt/

tommib
V Verkmästarn skrev:
Moderna armaturer är dubbelisolerade och oändligt mycket säkrare. Det fanns inte samma regelverk kring el förr och många gamla lampor är livsfarliga. Man ska inte ge sig på att modifiera en gammal lampa. Den ska kasseras.
Om frågeställaren modifierar armaturen själv och någon sedan får ström i sig och avlider så kommer frågeställaren att fällas för vållande till annans död.
Oändligt mycket säkrare var väl ändå att ta i. Ja, dubbel isolering är bättre men inte så mycket bättre. Det farligaste i en lampa är fortfarande själva lampsockeln och lampan så länge allt annat är i hyfsat gott skick.

Du måste skilja på gamla klass 0 armaturer och klass 1. Detta är en klass 1 armatur, den är avsedd att skyddsjordas och har en anslutning för det. Det rör sig inte om att modifiera armaturen, snarare att återställa den till normal drift (apropå att den var inkopplad utan jord).

Gamla klass 0 armaturer kan vara svåra att modifiera så att de blir säkra och de bör kasseras, det håller jag helt med om. Så är dock inte fallet här.

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
tommib
Alfgand Alfgand skrev:
Hej alla.

Tacksam för lite tips
Välkommen till forumet!

Vad menar du med gamla? Du måste skilja på klass 0 armaturer och klass 2 (dubbelisolerade). Om det är frågan om gamla klass 0 armaturer så får dessa inte förekomma i utrymmen där skyddsjord (eller annan jord) finns utan deras andra skyddsbarriär är rummet i sig. Se det utmärkta inlägget av Bo Siltberg lite tidigare i denna tråd.

Du ska inte "lägga till en jordkabel" på några armaturer utan att förstå vad problematiken är.

Bilder på lampetterna och kristallkronan hjälper för att kunna bedöma vad det rör sig om.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vintage vägglampa med vit ljuskälla, gyllene detaljer och hängande kristaller mot en rosa vägg, förmodad äldre modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!
.
Tack. Har läst alla inläggen och även Elsäkerhetsverkets rekommendation. Skulle behöva lite mer konkret info om vad man bör se upp med och hur man ska tänka kring en armatur. Hur vet man om det man har är en klass 2, 1 eller 0?

Här är lite foton. Vad skulle en elektriker titta efter i sin bedömning rent konkret? Skulle tro att armaturen är från 1970-80 talet men är inte alls säker på det. Köpt på Tradera. Baksida av en armatur med märkningar, elsladdar och fästelement, troligen äldre modell.
Skapa konto
Närbild av en gammal lamparmatur i guldton med synliga kablar och anslutningar, upplyst av bakgrundsbelysning.
Skapa konto

Jag tycker den ser bra ut. Den verkar inte lastgammal. Åtminstone är den i så fall renoverad på ett bra sätt till dubbelisolerat utförande. Viktigt är att den vita kabelmanteln är oskadad, och att de enkelisolerade ledarna man ser vid lampsockeln inte kan komma i kontakt med metallhöljet.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag anser att du har fel i ditt andra stycke. Dubbelisolering är helt enkelt en bättre metod eftersom den är intrinsiskt säker, det behövs inga yttre faktorer för att den ska fungera som avsett. Skyddsjordning kräver att apparaten (jag antar här en apparat) ansluts till ett skyddsjordat uttag samt att skyddsjord är intakt hela vägen från central (egentligen trafo). Avsaknad av skyddsjord är ett tyst fel precis som l_s_a påpekar ovan så det är inte alls säkert att man inser att man bara har en skyddsbarriär. Detta ser vi gång på gång i olika forum med jordade uttag utan jord anslutet.

I trådens fråga skulle jag skyddsjorda eftersom armaturen är avsedd för det. Teoretiskt är det väl bättre att använda någon anslutningskabel som H05VV-F eller så men så länge inte lampan hänger och svajar så går säkert EKK precis lika bra. Jag hade nog ärligt talat tagit det som fanns hemma och gick i.
Hela avsikten med skyddsjordning eller dubbelisolering är att man ska ha minst två barriärer mot strömgenomgång - har man dessutom jordfelsbrytare för personskydd så har man tre !
Barriärerna är:
kablarnas isolering
lamphållarens konstruktion
jordning om en tråd skavs och kommer i kontakt med höljet
dubbelisolering : trådarna har minst två isoleringsskikt och lamphållaren i sig är i isolerande material och har sådan konstruktion så att det är svårt att med monterad lampa komma åt strömförande metall

Med skyddsjord (rätt gjord) har man minst två skyddsbarriärer - enkelfel ger inte orsak till en farlig situation.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Alfgand Alfgand skrev:

Tacksam för lite tips
Det behöver inte vara farligt, men det är alltid bättre att koppla in saker direkt i vägguttag eftersom ; det blir färre kopplingspunkter (stickpropp -> vägguttag istf stickpropp -> grenuttag -> vägguttag), vägguttag är mer robusta och säkra, det är oftast tunnare kablar i grenuttag än i de fasta kablarna till vägguttagen samt att det är större risk för överbelastning i och med att man kan koppla in många apparater samtidigt. När en elektriker sätter upp ett vägguttag ser han till att kablarnas tjocklek räcker till för antalet uttag som sätts upp.
Men, detta är framförallt riskabelt om det är större laster (inte några fåtal klena lampor alltså), såsom maskiner, värmeelement eller liknande.
Jag är också av åsikten att skarvsladdar och grenuttag förfular och gör det svårare att städa.

edit : glömde risken att skyddsjorden kan vara trasig nånstans i skarvsladden eller grenuttaget.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Alfgand Alfgand skrev:
[bild]

Tack. Har läst alla inläggen och även Elsäkerhetsverkets rekommendation. Skulle behöva lite mer konkret info om vad man bör se upp med och hur man ska tänka kring en armatur. Hur vet man om det man har är en klass 2, 1 eller 0?

Här är lite foton. Vad skulle en elektriker titta efter i sin bedömning rent konkret? Skulle tro att armaturen är från 1970-80 talet men är inte alls säker på det. Köpt på Tradera.[bild] [bild]
sen rekommenderar jag att du kör bara led-lampor, dom kräver inte lika mycket ström (mindre belastning på kablarna) samt utvecklar mindre värme (mindre risk för brand). Men jag antar att du redan gör det :)

• Gilla
Alfgand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.