Mikael_L
NightBuilder skrev:
8775,50kr (elbutik för Mikael-L)räknade jag fram. Inte så mycket. Trodde det skulle vara dyrare. Är väll arbetet som kostar i det hela?
Då saknas det säkringscentral, några hundra meter FK, ev fasadmätarskåp samt alla apparater (uttag, strömbrytare mm), så lägg på ytterligare några tusingar (minst 7) så börjar vi närma oss den slutliga materialkostnaden. :cool:

Ok, missade de.Går upp i de siffror man trodde på materialet då som första tanke. (inte mer än 20k)

Här kan man se Hager Volta vilket är Hagers snygga infällda elcentral. Dock hade jag gärna sett att den fanns extra bred (18 modul-bredd).

//Patrik

Är det samma sorts fjäderbelastade noll- och jordplintar i Volta som i Gamma?

Ja (fyller ut för jag måste skriva minst 3 tecken)

Rrrrr skrev:
Ja (fyller ut för jag måste skriva minst 3 tecken)
Ja, annars hade det ju räckt med en enkel punkt efter. ;)

//Patrik

Mikael_L
Jag kan ju också tillägga att ibland känns det som att det saknats en färg på FK.
Brunt går bort till obruten fas.
Sen vid dubbel trappkoppling så blir det två olika tändtrådar och två olika mellantrådar = 4 färger önskas.
Vit, svart, orange och ... tja, nu var det slut färger. :)
Röd kanske, - borde gå att använda, men den gamla röda skyddsjorden spökar fortfarande lite.

Men en variant är om du hittar någon av färgerna i både räfflad och slät variant (nu pratar jag om plasten) så går det lätt att skilja dom åt. Dvs två olika fabrikat.

edit: (Men jag har inte själv haft olika fabrikat, utan fått nöja mig med att gissa på trådrna ...)

Redigerat:
Lila FK finns ju också, finns några trådar i forumet med länkar till tillverkare av denna.

Ja, precis. Lila och röd. Tec Con har lila och Nexans har röd.

//Patrik

Snailman
Tack för all input,

om man seriekopplar vp2 dosor med det mellanstycke som följer med 5 packen, blir cc 71mm

vad är det för cc på eljo trends flerfacksramar? är det oxå 71mm? eller 90mm eller 100mm...

Ja du ska sätta dosorna kloss mot varandra (cc 71mm) så blir det rätt.

Patrik_Hed skrev:
Ja, annars hade det ju räckt med en enkel punkt efter. ;)

//Patrik
och därmed kan vi sätta punkt för detta? ;)

Mikael_L
Snailman skrev:
Tack för all input,

om man seriekopplar vp2 dosor med det mellanstycke som följer med 5 packen, blir cc 71mm

vad är det för cc på eljo trends flerfacksramar? är det oxå 71mm? eller 90mm eller 100mm...
Och sen finns det ett bredare mellanstycke också, så t.ex. två st dubbeluttag kommer kloss mot varandra (dvs ingen flerfacksram).
CC90 har jag för mig det är.

Snailman
Ja , det finns två olika bredare mellanstycken dels för 90mm och dels för 100mm

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.