Mikael_L
Snailman skrev:
hur många meter slang 16mm 20mm

hur många meter fk och vilka färger

(ska inte ha några spottar...) så en standardinstallation

hur många takdosor kopplingsdosor etc...

är ca 150kvm boyta

nån som vet på ett ungefär?

tänkte beställa på elbutik.se
Om jag ides leta rätt på div kvitton och fakturor skulle du kunna få veta exakt vad jag beställt.

Men:
Vi gör i ordning endast BV, 100 kvm, så här till att börja med.

Från elbutik beställde jag 200m fördragen PM-flex-slang med 3g1,5 FK.
100m tom 16mm slang, 100m tom 20mm slang.
Sen 100m av varje, FK 1,5 gr/g, blå, vit, grå, svart, orange.
Och 5x20m (eller var det 25m) FK 2,5 (från Jula eller Byggmax, tror jag), br, blå, vit, svart, g/g. Till VP och spis som drogs i 20mm tomslang.
Resterande 20mm slang till data/tv samt mellan några dosor där jag behöver få in många FK.
Sen blev det väl en ca 3-400 st av dessa klammer 12-16 och 100 20-25 för att fästa slang.
http://elbutik.se/product.html/spikklammer-2?category_id=1974
(Jag tror det var dessa klammer iaf, men dom var inte jättebra, utan tvärtom aningens smådåliga)

Sen en 100pack av helacon 3 eller 4pol och ett 40pack av 8pol.
http://elbutik.se/product.html/toppklamma-helacon-2?category_id=1967
Jag tror man gärna kan ta ett paket 3pol, ett 4-5 pol något och ett 8pol.
Lämna nästan alltid en pol okopplad sen i alla dosor, för framtida utbyggnad/omkoppling.

Sen köpte jag minst 100 st gröna enkelgipsdosor från biltema och 10-20 st dubbelgips.
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa-46237/
Till alla väggar med OSB+gips sitter det enkelgipsdosa med långt utskruvad ring, ty med 11mm OSB istf 13mm gips så sticker den gula dubbelgipsdosan ut lite.
Dubbelgipsdosor använder jag i badrummet (osb+v-skiva+kakel) samt på några ställen där jag inte spikat dosa mot sidan av väggregel.
Sen har jag även köpt och använt ca 10-20 Eljo VP-2 dosor för att lösa flerfackskombinationer och/eller knepiga rörutlopp på en del ställen där biltemadosorna är knöliga.
Jag skulle eg varit lycklig om jag varit tillräckligt rik att använda VP2-dosor överallt.

2 st kopplingsdosor har det också blivit i huset, båda för utomhusel.

Takdosor har jag använt ca 10 st 26mm och 2 st 13mm
http://elbutik.se/product.html/takdosa-2?category_id=1959
13mm varianten saknar 20mm rörutlopp och är öht trång att koppla i. 26mm varianten tyckte jag var besvärlig att få plats med i takglesen utan att ha hål på pappen som skyddar så inte mellanbjälklagets isolering ska trilla ner.

Så i ditt fall hade jag kört på 100m 16mm tom slang, 100m 20mm tom slang.
300m 3x1,5 slang
500 m FK 1,5 blandade färger.
100-125 meter FK 2,5. alla fasfäger +b+gg
3 pkt helacon
100-150 apparatdosor
10-15 takdosor
100 klammer för 20mm slang
500 klammer för 16mm slang

Sen beställer du två dragfjädrar, en 10 meters en 20 meters.
En kabelsax http://elbutik.se/product.html/kabelsax-med-skalfunktion?category_id=15318
Och ett par vassa knivar från byggmax
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-28314.aspx funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Staffan.l
  • Laddar…
SBH skrev:
varför har dom samma byggnadsmått? nyfiken nu
Det är i grunden samma dosa. Du kan köpa en dosa för dubbel/trippelgips och byte ut ringen till en dosa för enkel/dubbelgips och vice-versa. Även studsar (ALLT) kan du byta och bygga ihop.

//Patrik
 
S
tur man lämnar över allt med el till elektrikerna
 
Mikael_L
Min elektriker fick bestämma hur dragningen skulle göras, jag bestämde vilket material som användes.
Ingen av oss var helt överens med den andres val, men det fungerade bra ändå. Kanske för att vi är vänner sen 30 år tillbaka. :)
 
Patrik_Hed skrev:
Det är i grunden samma dosa. Du kan köpa en dosa för dubbel/trippelgips och byte ut ringen till en dosa för enkel/dubbelgips och vice-versa. Även studsar (ALLT) kan du byta och bygga ihop.
OBS, så att ingen missar det, det där gäller bara de lyxigare dosorna. Köper man billigaste junket på lågprisbutiken så lär man väl behöva bestämma sig i förväg vilket djup man ska ha, antar jag.
 
Snailman
Tack för alla svar!

Det verkar vara en fläns på ringen till trippelgipsdosorna är det så man vill ha det vid kakel? och isåfall varför?

Mikael_L - Du köpte spiklammer Proffs, men det verkar vara så att spikklammern som det inte står proffs på är lite dyrare, men den verkar vara en av de mest sålda typerna hos elbutik, verkar stå Sormat på kartongen, nån som vet om de är bättre?

http://www.elbutik.se/product.html/spikklammer?category_id=1974
 
Jag har själv aldrig testat dom direkt, men jag minns att det finns en öppnad sån i en kartong med div. överflödigt elmatriel sedan ma och pa rustade sin kåk på 80-talet. Det tror jag är ett bra märke (och som det står på kartongen, dom har hängt med sedan 1970). Elmont kan säkert intyga om det är bra eller anus.

//Patrik
 
Mikael_L
Sormat-klammer har jag ett par kartonger av, men inte 16mm. Dom känns rätt likvärdiga med thorsmans och andra bra kända märken, tycker jag.
De 16mm jag köpte från elbutik till att fästa slangen med var lite billigare än sormat, men när jag kom till att använda dom upptäckte jag att dom var lite vekare och sladdrigare i plasten. Kändes helt enkelt inte alls lika bra.
Nåja, jag har använt dessa och det funkar nog, men idag skulle jag lagt ett par hundra kr på att få bättre klammer.

Jag är inte helt hundra på om det var de där klamrerna "proffs" som jag köpte, eller om elbutik nu har tagit in ännu en variant, men troligtvis är det nog de jag körde med.

Dessutom var 20-25mm lite på gränsen till stora till 20-slang, dom håller inte fast slangen ifall man vill sträcka på den något.
Ett klammer märkt 18-23mm hade antagligen varit avsevärt bättre.
 
Jag brukar använda Sormat för att fästa slangar med, dom hade lite problem för några år sedan med härdningen av spiken, en av ca 15 gick av en stund sedan man slaget i spiken men jag tror att det är "löst" nu. Och skulle nått enstaka lossna så är det väl inte hela värden. Sormat är väl nått i mellanklass när det gäller "kvalitet".
 
Proffs är väl Malmbergs eget märke? Proffs/praktikanten. Jag glömmer aldrig kopplingsdosan och de två kapslade brytarna jag köpte på Swedol av märket Malmbergs Praktikanten. Att jag fick ihop det överhuvudtaget kan jag fortfarande vara förvånad över.

//Patrik
 
Snailman
elmont skrev:
Jag brukar använda Sormat för att fästa slangar med, dom hade lite problem för några år sedan med härdningen av spiken, en av ca 15 gick av en stund sedan man slaget i spiken men jag tror att det är "löst" nu. Och skulle nått enstaka lossna så är det väl inte hela värden. Sormat är väl nått i mellanklass när det gäller "kvalitet".
vilken storlek ska man ha till 16 och 20mm slang? finns 14-20 och 20-26? och ska man ta 35 eller 45 lång spik?
 
14-20 till 16 slang och 18-22 till 20 slang. 35 mm spik eller 18 mm

//Patrik
 
Snailman
Ok, då får man ta klammer till 20mm från någon annan tillverkare, elbutik har inte den storleken på sormat...

Det finns skruvclips 18-22 ED-WA 50st för 117kr eller

skruvklammer tsc-c3 secor 18-22 för 139kr för 50st (edit - är tydligen schneider det här) edit igen är det den här du kallar thorsmans Patrik_Hed?
 
Redigerat:
Snailman
Redigerat:
Aha, konstigt. Ja, skruvklammer brukar jag köra mycket vid infällt. Det sitter bra och är enkelt att skruva fast med min starka mini-dragare.

Ja, precis. Den sistnämnda är det bästa märket. De hette Thorsmans innan Schneider electric köpte upp dom och bytte namn och förpackning.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.