Den där skarvmuffen duger säkert, men skarvmuffarna från ABB kan jag garantera är klockrena. Du kommer behöva skarvmuffar, fast kanske inte lika många som om det varit rör. Krav är i alla fall att det finns låsfjäder på dom. En muff som lossnar i en vägg pga. att den satt dåligt är inget man vill vara med om.
http://www.elkatalogen.se/skarvmuff-ensto-eprl-16mm.html

//Patrik

Snailman skrev:
man kanske inte behöver så många skarvmuffar om man inte kör med rör, men är den här bra?

schnider Skarvmuff EPR-L, med låsbleck

[länk]

spisdosa, ska man ha det till separat ugn och separat häll?

[länk]
Hällen ska ha spisdosa. Till ugnen räcker det med en vanlig apparatdosa.

//Patrik

En fråga, kan man köra EKLK direkt inne i vägg utan rör?

Man kan ha lös kabel i vägg MEN hela installationen ska vara av samma "typ" så man kan inte dra nån enstaka lös kabel i ett hus med tex rörinstallation eller kulo.

Huh? Låter ytterst märkligt, varför är det så?

mm, tackar.

Fick lite mer klart för mig med det där. Tänkte det kan vara smidigare att göra så även om det kostar lite mer per meter.

Det var nått år sedan så jag mins inte argumenten, men kontentan var att man inte fick blanda lös kabel i väggar med andra förläggningssätt. Det jag mins var att argumenten verkade vettiga.

Numera är det inte krav på enhetligt utförande av den typen med lösförlagd kabel, däremot när möjligheten introducerades här för drygt 15 år sen var den svenska tolkningen så. Då det inte är en speciellt vanlig metod och som dessutom lätt väcker motstånd bland elektriker kanske vi ska se den som helt perifer här i forumet.

Ja, det är ju en ickefråga för elektriker. Jag vet inte nån som förordar eller använt metoden.

NightBuilder skrev:
Så, kan vara svårt att få elektriker att göra?, bara något man funderade lite över.

Tänkte det kan och bör gå snabbare att lägga.
Du kan nog ta det som en praktisk definition på omöjligt.:)

Eftersom det inte utvecklats någon praxis här för metoden och den ställer lite krav på material och utförande tror jag inte du sparar något och riskerar att kanske få ett taffligt jobb om du får någon att göra det.

NightBuilder skrev:
mm, tackar.

Fick lite mer klart för mig med det där. Tänkte det kan vara smidigare att göra så även om det kostar lite mer per meter.
Det måste väl ändå vara bra mycket smidigare med färdigdragen slang och då kan man ju dessutom byta trådar alt. komplettera med fler tändtrådar.

Att dra kabel löst i väggen är som att bädda för framtida kulodragningar på väggarna...

Så jag säger, glöm och gå vidare. Förträng att du ens funderat på det.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Hällen ska ha spisdosa. Till ugnen räcker det med en vanlig apparatdosa.
Kör du schuko till ugnen eller sånadär "fetare enfaskontakter för spisbruk"?

Behövs spisdosa för de där "fetare enfas"?

Nästan alla ugnar levereras med schuko propp och då blir det ett vanligt schuko uttag.
"Norskt" spisuttag använder man bara till engfasspisar.

löst var inte riktigt meningen men fastsatt enligt vissa spår. Kabeln har ju skydd från grund-konstruktion men kanske en grupp bredvid varandra i kanal kanske?

Redigerat:
Fastsatt inne i vägg är om möjligt än värre, man ska ha möjlighet att byta kabeln. Förlagd i en öppningsbar kanal är väl ok, men så mycket enklare, snabbare, billigare och bättre med rör/slang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.