D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte ha något problem med att köpa en andel även utan garantier.
Jag tror ju tyvärr att det privata kapitalet kommer att pressa fram en sån garanti, nu när det finns "på bordet".. Annars kan de ju bara investera i engelsk kärnkraft..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kommer inte att bli någon (privat) ny kärnkraft i Sverige, utan en prisgaranti enligt modellen från England.

Annars är det klart staten kan finansiera hela bygget, men vi hamnar ju fortfarande på priser över 1,3 kr per kWh. Inte billigt ut ett historiskt svenskt perspektiv.
Men med sossepriser på 5-10kr/kwh så är det rena fyndet
 
  • Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi har såvitt jag vet lagt ner hälften av våra reaktorer med vår oansvariga energipolitik och har gjort oss beroende av import för att klara effektbristen under topplasttimmen, varför skulle någon exportera till oss om vi inte exporterar då vi kan?
Problemet kommer vara att när vi behöver el och effekt kommer troligen även våra grannländer att behöva den. Så det finns inget att importera. En smällkall vinterdag och 0 m/s…Då är det låga att stänga av strömmen helt, för det kommer bli sjuka priser. Läste en siffra att elbehovet i elprisområde är 1.8 TWh och från samma område exporterades vid tillfället över 4 TWh…Märklig ekvation, och ännu märkligare att vi exporterar el före att försörja landet. Över tid är Sverige en stor nettoexportör. Dock verkar denna massiva export också innebära att vi skapar en bristsituation i de södra delarna…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nej, det är inte brist. Det är höga priser. Vilket betor på hög efterfrågan på exportmarknaden.
 
Förklara då ordet brist, @Daniel 109. I dagligt tal är det förstås brist på el om priset mångdubblas, eftersom att det sannolikt gör det för att utbudet minskat, vilket skulle lett till en brist om inte priset kraftigt höjts.

Huruvida det någonsin finns en brist på en teknisk sett perfekt marknad kan du ju ta när du ändå håller på.
 
Det finns en brist i Europa, inte i syd Sverige.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förklara då ordet brist, @Daniel 109. I dagligt tal är det förstås brist på el om priset mångdubblas, eftersom att det sannolikt gör det för att utbudet minskat, vilket skulle lett till en brist om inte priset kraftigt höjts.
I min värld är brist definitionen av att en vara inte finns tillgänglig mängd (läs nedstängningar i detta sammanhang). Idag (och långt innan samt vi kommer att uppleva det en lång/kort tid framöver) en tid där vi får betala mycket för en vara men det finns ingen brist innan vi släcker ner (delar av vårt samhälle).

Huruvida det någonsin finns en brist på en teknisk sett perfekt marknad kan du ju ta när du ändå håller på.
 
Vi kan bygga hur många kärnkraftverk vi vill, så länge exporten till EU dikterar priserna kommer vi inte få speciellt mycket billigare el
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förklara då ordet brist, @Daniel 109. I dagligt tal är det förstås brist på el om priset mångdubblas, eftersom att det sannolikt gör det för att utbudet minskat, vilket skulle lett till en brist om inte priset kraftigt höjts.
Huruvida det någonsin finns en brist på en teknisk sett perfekt marknad kan du ju ta när du ändå håller på.
Ursäkta mitt svar hamnade fel så jag försöker igen….
I min värld är brist definitionen av att en vara inte finns tillgänglig i tillräcklig mängd (läs nedstängningar i detta sammanhang). Idag (och långt innan samt lång/kort tid framöver) har vi en tid där vi får betala mycket för en vara men det finns ingen brist innan vi släcker ner (delar av vårt samhälle).
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kan bygga hur många kärnkraftverk vi vill, så länge exporten till EU dikterar priserna kommer vi inte få speciellt mycket billigare el
Det är ganska lätträknat hur mycket elproduktion vi måste ha för att fylla exportkablarna. Så fort dessa är mättade har vi en nationell (eller elområdesbaserad) prissättning.

Ett delproblem nu är att vi har så lite planerbar kraft i södra Sverige och så lite tillgänglig kapacitet i kablarna från norr att vi ofta inte klarar av att mätta exportkablarna.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns en brist i Europa, inte i syd Sverige.
Ett meningslöst kort svar som vanligt. Du behöver lära dig att skriva mer än en mening i taget för att någon ska förstå dig.

Vad är en lokal brist, mindre produktion än efterfrågan? I så fall har väl Sydsverige närmast konstant brist.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ganska lätträknat hur mycket elproduktion vi måste ha för att fylla exportkablarna. Så fort dessa är mättade har vi en nationell (eller elområdesbaserad) prissättning.

Ett delproblem nu är att vi har så lite planerbar kraft i södra Sverige och så lite tillgänglig kapacitet i kablarna från norr att vi ofta inte klarar av att mätta exportkablarna.
Politikerna vill ju bygga ut exportkapaciteten, smart va
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det finns en brist i Europa, inte i syd Sverige.
Var i Sydeuropa har elen varit avstängd?
Jag va häromveckan i norditalien, Schweiz, Tyskland och elen verkade vara på:thinking:
Vi har "fastnat" i ordet "brist" men igentligen är det ingen brist men såpass dyrt för vissa att man lägger ner verksamhet, folk inte betalar (England), kan inte betala osv. Detta gör till viss del att förbrukningen minskar och därmed ingen brist, alltså fungerar marknadsmekanismen men konsekvenserna är väldigt dåliga.
Det är numera högre risk för "äkta brist" i vissa områden om det blir kallt och vindstilla, särskilt om gaslagren då börjar ta slut och kk strular sammtidigt.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Var i Sydeuropa har elen varit avstängd?
Jag va häromveckan i norditalien, Schweiz, Tyskland och elen verkade vara på:thinking:
Vi har "fastnat" i ordet "brist" men igentligen är det ingen brist men såpass dyrt för vissa att man lägger ner verksamhet, folk inte betalar (England), kan inte betala osv. Detta gör till viss del att förbrukningen minskar och därmed ingen brist, alltså fungerar marknadsmekanismen men konsekvenserna är väldigt dåliga.
Det är numera högre risk för "äkta brist" i vissa områden om det blir kallt och vindstilla, särskilt om gaslagren då börjar ta slut och kk strular sammtidigt.
Det är väl brist i den bemärkelsen att det nu verkar gå att sälja el till vilket pris som helst. Vilket inte varit fallet tidigare, då priserna åtminstone i Sverige varit rimliga. Svängningar i nätet sker i ökad omfattning. T ex hade en stor brödtillverkare 1 sekunds strömbortfall för att balansen i nätet inte kunde hållas. Gemene man hade knappt märkt det mer än att klockan på mikron skulle behöva behöva ställas om. Men i en produktion kan det bli en stor effekt av en sådan händelse, med en stor kassaktion till följd. Dessa svängningar i nätet har ökat markant (obalanser) till följd av avsaknad av planerbar och stabil produktion. Hade tillflöde av kraft varit stabilt skulle det inte skapas bristsituationer likt denna, då Systembalansen inte kan upprätthållas. Om än för kortare stunder. Tänker jag.
 
Vilken balans var det som inte kunde hållas?
Klarar man inte en sekunds avbrott ska man nog se över sin process.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.