M Martin_ skrev:
"jag lyssnar på forskare och experter" - Tovatt ... men han lyssnar inte på professorn Blomgren så undrar vilka experter han lyssnar på egentligen.
Rockström? :crysmile::rofl::crysmile:

B byabin skrev:
Han vågade inte säga emot ABB Corporate Research tidigare forskningschef Harry Frank åtminstone angående ökat nyttjande av värmekraften snarast, men han borde nog lyssna ännu mer på honom, bl.a. förklaringen av skillnaden på vindkraft och kärnkraft ur elsystemperspektiv.
Förvänta dig noll och ingenting av en troende miljöpartist annat än oxymoron korskoppling i hjärnkontoret.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Kärnkraft är inte lösningen (det är ett DYRT energislag). Fakta [länk]
Problemet är att priset som alla kunderna betalar är det HÖGSTA priset som förkommer i EU. Det vore lämpligt att förändra detta.
Du verkar inte heller ha lyssnat på Blomgren

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Tyskarna kan gott bli utan el :ok:
Varför då?
"den blott tål att prövas, som en nödställd nästa ej förskjuter'" skrev Johan Ludvig Runeberg

D Dayangel skrev:
Förvänta dig noll och ingenting av en troende miljöpartist annat än oxymoron korskoppling i hjärnkontoret.
Nej jag har inga större förväntningar på att ett butiksbiträde ska förstå hur elsystemet fungerar. Men det var upplyftande att se och åtminstone i en kommentar få höra synpunkter från en av de som varit med och byggt upp det fungerande elsystemet i landet vad han anser om rådande läge. Harry alltså, inte Linus.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
Nä, de har sagt att de är villig att bygga kärnkraft i sverige
Jaha, okej, det var inte det jag menade med den förlorade drömmen om en svensk atomindustri. :rofl:

M mtmmtm skrev:
Ett lågt pris såklart. Ingen blir utan el. Elproducenterna betalar om konsumenterna kan sänka sin förbrukning (ekvivalent med att att producenterna ökar produktionen).
Va? Vad menar du?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför då?
"den blott tål att prövas, som en nödställd nästa ej förskjuter'" skrev Johan Ludvig Runeberg
De ligger väl närmst till hands när det kommer till att sätta sig själva i skiten med sin oansvariga energipolitik som gjort dom beroende av ryssens gas. Tyskar och gas alltså.. dags att de lär sig.

D Dayangel skrev:
De ligger väl närmst till hands när det kommer till att sätta sig själva i skiten med sin oansvariga energipolitik som gjort dom beroende av ryssens gas. Tyskar och gas alltså.. dags att de lär sig.
Vi har såvitt jag vet lagt ner hälften av våra reaktorer med vår oansvariga energipolitik och har gjort oss beroende av import för att klara effektbristen under topplasttimmen, varför skulle någon exportera till oss om vi inte exporterar då vi kan?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Kärnkraft är inte lösningen (det är ett DYRT energislag). Fakta [länk]
Du kunde säga det så sent som för nåt år sen och inte få för mycket mothugg.

Men idag är det ju fullständigt omöjligt. Verkligheten har tagit över. Vi har sett vad obalans, effektbrist och överföring kostar. Lagring existerar inte - som Blomgren påpekade: om hela världens batteriproduktion under ett år användes till att lagra svensk el skulle det motsvara två dygns behov. Batterier-är-inte-en-lösning.

Vindkraft förutsätter baskraft.
Däremot klarar sig baskraft (vatten-kärn-bio-fossil) utan vindkraft.

Se också lösningen på elpriset.
https://second-opinion.se/vi-har-losningen-pa-hoga-elpriser-i-vara-egna-hander/
"På lång sikt finns det bara en lösning på det problem vi har i södra Sverige; vi behöver bygga ut konkurrenskraftig elproduktion som kan förse oss med el under årets alla timmar, och även förstärka elöverföringen inom landet."
Och: OM POLITIKER FATTAR RÄTT BESLUT IDAG KAN VI HA KONTROLL PÅ SITUATIONEN OM TIO ÅR.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Om han röstade på linje tre eller två när det begav sig så får han skylla sig själv. Om han röstade på linje ett hopps jag hans kamrater som inte gjorde det hjälper till med hans elräkning.

C
Y Y62.se skrev:
Om han röstade på linje ett hopps jag hans kamrater som inte gjorde det hjälper till med hans elräkning.
Linje ett var ju också för avveckling. Det var ju det som var så bisarrt, det fanns ju inget ja-alternativ.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Wallenbergarna vill ju bygga kärnkraftverk.
Det kommer inte att bli någon (privat) ny kärnkraft i Sverige, utan en prisgaranti enligt modellen från England.

Annars är det klart staten kan finansiera hela bygget, men vi hamnar ju fortfarande på priser över 1,3 kr per kWh. Inte billigt ut ett historiskt svenskt perspektiv.

Jag skulle inte ha något problem med att köpa en andel även utan garantier.

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Annars är det klart staten kan finansiera hela bygget, men vi hamnar ju fortfarande på priser över 1,3 kr per kWh. Inte billigt ut ett historiskt svenskt perspektiv.
Har tänkt i samma banor, men produktionspriset på baskraften är inte ett jätteproblem så länge det späs ut av billigare produktion i lagom proportioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.