52 133 läst · 633 svar
52k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Om man som du bara ser problem är det lika bra att ge upp och dö.Cheesen skrev:
Ritningarna finns kvar och vi behöver bygga minst fyra reaktorer så det går nog alldeles utmärkt att rekrytera nytt folk för att uppföra kraftverken, om inget revolutionerande inträffar på energiområdet lär den 'nya' arbetsstyrkan ha gott om jobb i såväl Sverige och utomlands så länge de önskar
Det är nog oundvikligt att det måste satsas på kärnkraften, det betvivlar jag inte, och det borde man insett för länge sedan.F fribygg skrev:
Men det är ingen lösning på den akuta situation vi befinner oss i nu. Den får vi i väntan på ny produktion hantera på något annat sätt.
Själv tänkte jag försöka delvis konvertera (tillbaka) från bergvärme till ved. Vissa länder verkar ha böjt sig för ryssarna och köper gas för rubel. Vissa får köra kolkraft och reservkraft för fullt. Troligen kommer ändå många att frysa ordentligt kommande vintrar. I detta får vi fundera på om vi är så solidariska att vi är beredda att käka gröt för att rädda t.ex. tyskland från deras egna korkade beslut. Det är enligt min uppfattning rätt avgörande för oss. Jämförelsevis skulle vi ändå klara oss hyfsat trots inhemsk effektbrist vid höglasttimmarna.
Det insåg man, vi byggde faktiskt 12 reaktorer för att lösa kraftförsörjningen till södra Sverige och minska oljeberoendet efter det tidiga 70 talets energikris.C cpalm skrev:
Att Centern och Sossarna tillsammans med Vänsterpartiet la ner 2 fullt fungerande reaktorer i Barsebäck var kapitalförsäkring av rent politiska skäl och något såväl skåningar som vi andra bör tänka på inför det stundande riksdagsvalet
Att Vattenfall hellre renoverat än lagt ner R1 och R2 trodde jag var allmänt känt, nu får vi se till att de får i uppdrag att låta bygga ett par nya reaktorer i Ringhals.
Ja ja, då insåg man det ja. Det håller jag med om. Det är ju därför vårt läge i Sverige ändå inte är katastrofalt. Sedan har ju uppenbarligen tyvärr den insikten fallit i glömska till förmån för en förhoppning att problemet på något magiskt sätt skall lösas av marknaden och den tekniska utveckligen, och fokus har istället skiftat till vilka produktionsslag vi inte vill ha.F fribygg skrev:
Dessutom är ju beräkningarna redan gjorda och man behöver knappast göra om konstruktionen utan kan välja att beställa reaktorer av beprövad modell av tillverkare som kan leverera på rimlig tid.N noone70 skrev:
Ja, något annat är väl uteslutet(?)F fribygg skrev:
50-80-talets drömmar om en svensk atomindustri är väl död och begraven sedan länge. Och den var väl i ärlighetens namn inte heller särskilt framgångsrik. Likaså den patriotiska uppfattningen att sådana viktiga saker som att konstruera och bygga kraftverk inte kunde lämnas till någon utländsk aktör.