C
F fribygg skrev:
Det är ingen bra idé att köpa något som måste konstrueras först om man har bråttom pga effektbrist, bättre att välja en befintlig, beprövad snabb byggd konstruktion likt den i Oskarshamn
Om man har bråttom skall man inte köpa några kärnkraftverk alls.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja Oskarshamn... Tog ju bara 13 år att bygga...
Du har fel, O3 an tog fem år att bygga.
Finns det någon annan beprövad, snabbbyggd reaktor på >1400MW?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man har bråttom skall man inte köpa några kärnkraftverk alls.
Utan hur föreslår du att man ska lösa effektbristen i Sverige och energibristen i Europa?

Cheesen
O3 planerades 1973. Kom i drift 1985...

• Gilla
Smeds
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
O3 planerades 1973. Kom i drift 1985...
Kolla byggtiden, planering och ritningar är ju redan gjorda och det lär finnas blåkopior kvar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg skrev:
Kolla byggtiden, planering och ritningar är ju redan gjorda och det lär finnas blåkopior kvar.
Men byggarna har gått i pension.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Folk är fortfarande dumma i huvudet. Vi behöver en till svindyr vinter till innan de kommer på att vi behöver ny kärnkraftverk.

• Gilla
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men byggarna har gått i pension.
Om man som du bara ser problem är det lika bra att ge upp och dö.
Ritningarna finns kvar och vi behöver bygga minst fyra reaktorer så det går nog alldeles utmärkt att rekrytera nytt folk för att uppföra kraftverken, om inget revolutionerande inträffar på energiområdet lär den 'nya' arbetsstyrkan ha gott om jobb i såväl Sverige och utomlands så länge de önskar

• Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Folk är fortfarande dumma i huvudet. Vi behöver en till svindyr vinter till innan de kommer på att vi behöver ny kärnkraftverk.
Troligtvis, åtminstånde lär det gälla majoriteten av våra folkvalda.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Utan hur föreslår du att man ska lösa effektbristen i Sverige och energibristen i Europa?
Det är nog oundvikligt att det måste satsas på kärnkraften, det betvivlar jag inte, och det borde man insett för länge sedan.

Men det är ingen lösning på den akuta situation vi befinner oss i nu. Den får vi i väntan på ny produktion hantera på något annat sätt.

Själv tänkte jag försöka delvis konvertera (tillbaka) från bergvärme till ved. Vissa länder verkar ha böjt sig för ryssarna och köper gas för rubel. Vissa får köra kolkraft och reservkraft för fullt. Troligen kommer ändå många att frysa ordentligt kommande vintrar. I detta får vi fundera på om vi är så solidariska att vi är beredda att käka gröt för att rädda t.ex. tyskland från deras egna korkade beslut. Det är enligt min uppfattning rätt avgörande för oss. Jämförelsevis skulle vi ändå klara oss hyfsat trots inhemsk effektbrist vid höglasttimmarna.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är nog oundvikligt att det måste satsas på kärnkraften, det betvivlar jag inte, och det borde man insett för länge sedan.
Det insåg man, vi byggde faktiskt 12 reaktorer för att lösa kraftförsörjningen till södra Sverige och minska oljeberoendet efter det tidiga 70 talets energikris.

Att Centern och Sossarna tillsammans med Vänsterpartiet la ner 2 fullt fungerande reaktorer i Barsebäck var kapitalförsäkring av rent politiska skäl och något såväl skåningar som vi andra bör tänka på inför det stundande riksdagsvalet

Att Vattenfall hellre renoverat än lagt ner R1 och R2 trodde jag var allmänt känt, nu får vi se till att de får i uppdrag att låta bygga ett par nya reaktorer i Ringhals.

C
F fribygg skrev:
Det insåg man, vi byggde faktiskt 12 reaktorer för att lösa kraftförsörjningen till södra Sverige och minska oljeberoendet efter det tidiga 70 talets energikris.
Ja ja, insåg man det ja. Det håller jag med om. Det är ju därför vårt läge i Sverige ändå inte är katastrofalt. Sedan har ju uppenbarligen tyvärr den insikten fallit i glömska till förmån för en förhoppning att problemet på något magiskt sätt skall lösas av marknaden och den tekniska utveckligen, och fokus har istället skiftat till vilka produktionsslag vi inte vill ha.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det tog 10 år redan då för Studsvik att konstruera och bygga... Varför skulle det gå fortare idag när säkerhetskraven är högre?
Då hade man datorer som hade mindre beräkningskraft än i ett makita-batteri(ja jag vet, en överdirft) och man gjorde det på 10 år.

N noone70 skrev:
Då hade man datorer som hade mindre beräkningskraft än i ett makita-batteri(ja jag vet, en överdirft) och man gjorde det på 10 år.
Dessutom är ju beräkningarna redan gjorda och man behöver knappast göra om konstruktionen utan kan välja att beställa reaktorer av beprövad modell av tillverkare som kan leverera på rimlig tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
beställa reaktorer av beprövad modell av tillverkare som kan leverera på rimlig tid.
Ja, något annat är väl uteslutet(?)
50-80-talets drömmar om en svensk atomindustri är väl död och begraven sedan länge. Och den var väl i ärlighetens namn inte heller särskilt framgångsrik. Likaså den patriotiska uppfattningen att sådana viktiga saker som att konstruera och bygga kraftverk inte kunde lämnas till någon utländsk aktör.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.