P pmd skrev:
Den reaktorn startades igår. Om cirka en månad kopplas den in på nätet.
[länk]
Bara hyra in Emmet Brown, han kan producera 1.21 gigawatt i ett mobilt kärnkraftverk.

 
  • Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag tänkt i tre veckor och har kommit på ett par förslag till lösningar.
1. Vi säger att vi ångrade oss och annekterar tillbaka Finland när de byggt klart sina kärnkraftverk.
2. Vi skänker tillbaka Skåne till Danmark. Elförbrukningen löst.
3. Vi attakerar Norge och kapitulerar efter 2 min. Ekonomin löst.
 
  • Gilla
Jaggatagga och 1 till
  • Laddar…
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
2. Vi skänker tillbaka Skåne till Danmark. Elförbrukningen löst.
Blir nog inge bra alls. Vi lär ha bra mycket bättre kablar till Skåne från resten av Sverige än över till Danmark idag? Så då är vi ännu bättre ihopkopplade och priset ökar än mer. Men övriga alternativ kan nog funka.
 
L Lilllen skrev:
Blir nog inge bra alls. Vi lär ha bra mycket bättre kablar till Skåne från resten av Sverige än över till Danmark idag? Så då är vi ännu bättre ihopkopplade och priset ökar än mer. Men övriga alternativ kan nog funka.
Fan. Ska vi köra på Norge-strategin då?
 
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Fan. Ska vi köra på Norge-strategin då?
Ja, frågan är om de går på den?
Fast om man tittar totalt så undrar jag om vi skulle tjäna på det i längden. Norge har ju sin olja, men när den fasas ut har vi väl egentligen många fler framgångsrika företag som kan dra in skattepengar, som i sin tur teoretiskt tex kan bygga nya kraftverk, av vilken sort som än önskas.
 
Excel
Cheesen Cheesen skrev:
Kärnkraft är inte aktuellt. Prospekteringen för att bygga ett sådant är såpass omfattande att det är minst 10-15 år bort innan det är i drift (jämför med den nya i norra Finland som har projektetats sedan innan sonen var född och han är 9 år nu och det är fortfarande på projekteringstadiet).

Vi behöver kraft omgående.
Det går om man bara vill, det är där problemet sitter!

Sverige behöver ett eget ”manhattanprojekt” eller ”månlandningsprojekt”

Låt staten bli huvudman och tvinga myndigheter att jobba dygnet runt till tillstånden finns på plats.

Låt sedan ABB eller motsvarande företag genomföra bygget. Gick bra på för 40 år sedan. Varför skulle det gå saktare idag med all erfarenhet och tillgänglig teknik som finns globalt nu?
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Det faktum att de inte byggt något kraftverk på väldigt länge. Fråga fransoserna i stället. De är just klara med ett kraftverk i Finnland och är på gång att bygga ett i Frankrike. Bygg ett exemplar här med. Jag är normalt inget fan av fransk ingenjörskonst. Men det är inte läge att konstruera något nytt.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Excel
Kopiera Finnarnas verk rakt av! Nu har man lärt sig av misstagen!
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det faktum att de inte byggt något kraftverk på väldigt länge. Fråga fransoserna i stället. De är just klara med ett kraftverk i Finnland och är på gång att bygga ett i Frankrike. Bygg ett exemplar här med. Jag är normalt inget fan av fransk ingenjörskonst. Men det är inte läge att konstruera något nytt.
Om jag minns rätt fanns det planer på R5 och R6 (jan blomgren sa något sådant) så lika bra att köra 2, fast en i SE4. Nu har de inte lyckats bygga ett enda ERP med förseningar mindre än 3 år vad jag vet så deras track record är väl inte jättebra på det sättet. Ex. kinas 2 var över 3 år försenade och sedan såklart OL3...
 
Excel Excel skrev:
Kopiera Finnarnas verk rakt av! Nu har man lärt sig av misstagen!
Har man?
 
Cheesen
Excel Excel skrev:
Det går om man bara vill, det är där problemet sitter!

Sverige behöver ett eget ”manhattanprojekt” eller ”månlandningsprojekt”

Låt staten bli huvudman och tvinga myndigheter att jobba dygnet runt till tillstånden finns på plats.

Låt sedan ABB eller motsvarande företag genomföra bygget. Gick bra på för 40 år sedan. Varför skulle det gå saktare idag med all erfarenhet och tillgänglig teknik som finns globalt nu?
Det tog 10 år redan då för Studsvik att konstruera och bygga... Varför skulle det gå fortare idag när säkerhetskraven är högre?
 
Cheesen
Excel Excel skrev:
Kopiera Finnarnas verk rakt av! Nu har man lärt sig av misstagen!
Dom stängde ju ned nya reaktorn igår... Vet inte om det går så bra för dom...
 
  • Gilla
gimmok och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det tog 10 år redan då för Studsvik att konstruera och bygga... Varför skulle det gå fortare idag när säkerhetskraven är högre?
Det är ingen bra idé att köpa något som måste konstrueras först om man har bråttom pga effektbrist, bättre att välja en befintlig, beprövad snabb byggd konstruktion likt den i Oskarshamn
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg skrev:
Det är ingen bra idé att köpa något som måste konstrueras först om man har bråttom pga effektbrist, bättre att välja en befintlig, beprövad snabb byggd konstruktion likt den i Oskarshamn
Ja Oskarshamn... Tog ju bara 13 år att bygga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.