52 137 läst · 633 svar
52k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
T TheGame skrev:
Läser vad du skriver men blev lite förvirrad. För elen är dyrare, men kanske din förbrukning har ändrats tänker jag.T TheGame skrev:
Men sorry då, dubbelt så dyrt är väl inget att gnälla över. Hoppas det håller sig lågt för er del dårå
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Ursäkta korspostningen men någon som kan tipsa om "öppen" statistik man kan ta hjälp av för räkna på olika avtalstyper som tex timdebitering, rörligt, ett- och tre-årsavtal bundet?
Nordpool publicerar iallafall prishistorik för spotpriset per timme, månad och år. Men det hade du kanske koll på?Boilerplate4U skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/historical-market-data/
Medlem
· 1 686 inlägg
Stort tack!! Nej, kände faktiskt inte till att man hade tillgång på den detaljnivån. Såg till min förtjusning att det fanns data online ända från 2013.C cpalm skrev:
Nu behöver jag bara motsvarande info för andra avtalstyper för att kunna ratta en regressionsanalys. Kollade runt lite och kunde tyvärr bara hitta begränsat data med dålig spridning eller detaljnivå (men det finns nog om man tar sig lite tid). Ska även kolla med Tibber och likande tjänster om de möjligtvis har något de är villiga att dela med sig av. SCB är också en möjlig infokälla.
iår har jag betalat 14395:- 2020 betalade jag 10786:-, går vi tillbaka till 2019 betalade jag 13660:-Forlowt skrev:
Går vi till 2010 så betalade jag 16990:-
Det har varit mellan dessa priser hela tiden. Så jag upplever ingen fördubbling eller att det blivigt så mycket dyrare.
Det är stort sett samma förbrukning ca 10000Kwh +/- ~1500 år till år
Tar du månadspriser finns det data ända tillbaka till 2000. Antar att det var 2013 man började med timpriser(?)Boilerplate4U skrev:
Konsumenternas energimarknadsbyrå har lite statistik här:
https://www.energimarknadsbyran.se/...ser-statistik/prisutveckling-for-olika-avtal/
Bl.a. denna är intressant:
https://www.energimarknadsbyran.se/media/1084/jamfor-1-och-3-arsavtal-med-rorligt-pris.pdf
Det var någon här som hade loggat fasta priser under en längre period. Om du söker kanske du hittar dem. Syftet var väl precis som ditt att försöka luska ut ett mönster för när man skall binda men jag har för mig att det (föga förvånande) inte framträdde något sådant mönster.
Medlem
· 1 686 inlägg
Tack, ska luska lite in trådarna och se om jag kan hitta något.C cpalm skrev:Tar du månadspriser finns det data ända tillbaka till 2000. Antar att det var 2013 man började med timpriser(?)
Konsumenternas energimarknadsbyrå har lite statistik här:
[länk]
Bl.a. denna är intressant:
[länk]
Det var någon här som hade loggat fasta priser under en längre period. Om du söker kanske du hittar dem. Syftet var väl precis som ditt att försöka luska ut ett mönster för när man skall binda men jag har för mig att det (föga förvånande) inte framträdde något sådant mönster.
Som du säger gäller det att ha rätt data och volym för att öht få till en vettig regressionsanalys. Att "tvätta" data är det som brukar ta längs tid. Om det inte är allt för mycket jobb och data finns tillgänglig tänkte jag försöka lägga till parametrar som exempelvis import/export, temp och vind samt vad verken producerade.
Kolla snittet senaste månaden istället.T TheGame skrev:
Om senaste månaden drivit upp priset 20 öre, så har elen blivit 2 kr dyrare.
Vilket kan vara korrekt.