D Daniel 109 skrev:
Drygt hälften har rörligt pris. Som är direkt baserat på spotpriset.
Rörligt pris sätts varje månad baserat på ett genomsnittspris på nordpool. Visst påverkas det av genomgående höga spotpriser, men inte nämnvärt av att priset drar iväg extremt mycket en enskild timme.
 
Nej men även snittet över dagar, veckor och månader är ju högre än på länge.
 
Det påverkar lika mycket som om du har spotpris. Men du kan inte påverka det. Så jag håller inte med dig.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Använder man el "precis som alla andra" så kostar timdebitering precis lika mycket som vanligt rörligt pris. Kan man flytta en del av förbrukningen till billigare timmar så sparar man en slant men tvärt om om man förbrukar mer än genomsnittet vid en dyrare timme.

https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/

Det rörliga inköpspriset av el är då oftast ett viktat medelvärde av företagets inköpta energivolym för kundernas användningsprofil per timme, multiplicerat med Nord Pools timvisa spotpris för det elområde där din anläggning finns. Utöver det viktade medelvärdet tillkommer även fasta avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool. Observera att om du inte har ett timprisavtal betalar du inte för hur din egen användning varierar med börspriset/timme, utan kundkollektivets förbrukningsprofil.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur vårt energisystem är planerat att fungera i framtiden, om vi fortsätter sol/vindtrenden som gäller idag och hade en diskussion med en energisystemexpert (som iofs kommer från den ”gröna” sidan)

Fick se lite prognoser till 2045 och i alla dessa ingick en enorm utbyggnad av vindkraften i Sverige och en kraftigt ökad elkonsumtion pga elektrifieringen av samhället. På frågan hur man skulle lagra energin till dagar när det inte blåser var svaret vätgas genom elektrolys av vatten. Och denna vätgas skulle sedan kunna generera el via bränsleceller eller användas inom stålindustrin eller som fordonsbränsle. So far so good.

Men när jag sen påpekade att vi har noll infrastruktur idag för vätgas och delar av scenariot närmast liknar science-fiction blev det tyst i kommunikationen.

För mej är det helt obegripligt hur man satsar i en riktning utan att ens ha någon rimlig plan för hur det skall genomföras?

På tal om kärnkraft så fick jag svaret: ”gå inte på högerns lögner om kärnkraft”. Sen när blev elförsörjning en höger/vänster-fråga?

Det är val nästa år och jag hoppas verkligen att elförsörjning blir en stor valfråga
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Vi har precis som tyskar och andra plockat den lätta biten när det gäller vindkraft.
När man försöker ersätta hela baskraften med nyckfullt producerande vindkraft växer problemen (och kostnaderna, och tillförlitligheten) exponentiellt.
I klartext - det är vansinne.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vi har precis som tyskar och andra plockat den lätta biten när det gäller vindkraft.
När man försöker ersätta hela baskraften med nyckfullt producerande vindkraft växer problemen (och kostnaderna, och tillförlitligheten) exponentiellt.
I klartext - det är vansinne.
Det är oerhört frustrerande att inte förstå! Det är ju inte så att det bara sitter idioter och räknar på detta, t.ex min kontakt har doktorsexamen i området. Men han hade oerhört svårt att förklara hur det faktiskt skall fungera i praktiken. Det slutade med något i stil med ”det är mycket komplext”

Jag har inte något principiellt emot vindkraft, men behöver någon form av plan eller vision hur det skall fungera.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
I Australien har man kommit längre med elbilar och batteri teknik. Under bränderna 2020 så bröts leveransen v av el till några större städer men eftersom det finns så pass många elbilar med smarta laddare och Tesla batteribackup så blev inte nätet strömlöst.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det är oerhört frustrerande att inte förstå! Det är ju inte så att det bara sitter idioter och räknar på detta, t.ex min kontakt har doktorsexamen i området. Men han hade oerhört svårt att förklara hur det faktiskt skall fungera i praktiken. Det slutade med något i stil med ”det är mycket komplext”

Jag har inte något principiellt emot vindkraft, men behöver någon form av plan eller vision hur det skall fungera.
tror mycket handlar om att det rör sig om personer som lever i den akademiska världen och de lever i sin bubbla där bara möjligheter existerar.

alla jag pratat med som har en praktiskt insikt i hur det fungerar säger alla samma sak… det kommer inte att fungera utan mer kärnkraft, vattenkraft och/eller fossila kraftverk.
Mer vattenkraft är uteslutet
Kvar är kärnkraft eller fossila alternativ
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Nu ligger förslaget på bordet från Moderaterna att göra jan-feb skattefritt. Egentligen helt otroligt. Säger inte att beslutet är fel men det är tydligt att vi befinner oss i någon form av systemkollaps på elhandeln. Flera EU länder håller på och gör liknade beslut just nu.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nu ligger förslaget på bordet från Moderaterna att göra jan-feb skattefritt. Egentligen helt otroligt. Säger inte att beslutet är fel men det är tydligt att vi befinner oss i någon form av systemkollaps på elhandeln. Flera EU länder håller på och gör liknade beslut just nu.
Det vi ser nu är sånt som man annars bara ser i länder som Venezuela och Kuba
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
I Australien har man kommit längre med elbilar och batteri teknik. Under bränderna 2020 så bröts leveransen v av el till några större städer men eftersom det finns så pass många elbilar med smarta laddare och Tesla batteribackup så blev inte nätet strömlöst.
Låter helt osannolikt att batterierna skulle ha hållit elnätet igång
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Mer vattenkraft är uteslutet
Med pumped-storage hydroelectricity är det en möjlighet. Pumpa upp vatten när solen skiner eller det blåser. Det gör vindkraft faktiskt värdefullt, men det är inte riktigt att bygga ut vattenkraften. Bygga ut magasin och system för att pumpa samtidigt som man bygger ut vind/sol.

Men med tanke på kommande nedskärningar av vattenkraften av miljöskäl så är det väl mer troligt att politikerna låter all vattenkraft försvinna.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nu ligger förslaget på bordet från Moderaterna att göra jan-feb skattefritt. Egentligen helt otroligt. Säger inte att beslutet är fel men det är tydligt att vi befinner oss i någon form av systemkollaps på elhandeln. Flera EU länder håller på och gör liknade beslut just nu.
Känns som en rätt märklig omfördelning. De som använder mycket el får många skattekronor i slopad skatt medan de som snålar får få. De som har ett billigt fast avtal har inga incitament att spara, och lär i genomsnitt få fler skattekronor tillbaka än någon som med timavtal dessutom bidrar med systemnytta genom att dra ner på förbrukningen under de dyraste timmarna.

Och som nämnt: den här typen av reaktiva panikåtgärder ger verkligen intrycket av ett dåligt styrt land. Ah ja just det...
 
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.