A
N noone70 skrev:
Well om man ska vara sån och leka domedagsprofet :rofl:
Elskåpet ute på gatan utan för oss exploderade (ja exploderade, luckan låg ca 10m från det som var kvar av skåpet) för några veckor sen…
jävla ungdomar... spelar Battlefield 1942 mot Anders så hela nätet blir överbelastat:crysmile:
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
hsd
G OMathson skrev:
Eller hur? Idag importerar Sverige ca 6% av el som används i Sverige! Polen? Man kan ju ljuga hur man vill om man är journalist!
Tyvärr ingen lögn
Skärmdump från en artikel om Karlshamnsverket som ger elektricitet till Polen, med bild på kraftverket och artikeltext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går elpriset upp till 37 kr/kWh kanske regeringen börjar agera? Fast säker kan man inte vara.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kärnkraft är inte aktuellt. Prospekteringen för att bygga ett sådant är såpass omfattande att det är minst 10-15 år bort innan det är i drift (jämför med den nya i norra Finland som har projektetats sedan innan sonen var född och han är 9 år nu och det är fortfarande på projekteringstadiet).

Vi behöver kraft omgående.
Vi kopplar in alla motionscyklar och löpband på elnätet så ordnar det sig tror jag.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
oj, det här nog första gången jag sett gammelmedia nämna att nedlagd kärnkraft som orsak (och han nämnde inte ens Putin)
TV-nyhetssegment om höga elpriser med grafik som listar problem inklusive överföringskapacitet och nedlagd kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Krokben
  • Laddar…
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
oj, det här nog första gången jag sett gammelmedia nämna att nedlagd kärnkraft som orsak (och han nämnde inte ens Putin)
[bild]
SVTs medarbetare läste kanske DNs genomgång och där nämndes kärnkraftsnedläggningen. Och då släppte väl den gnagande oron för att det hela var populistisk högerpropaganda. Man ska inte underskatta okunnigheten vad gäller tekniska och naturvetenskapliga frågor i TV-huset och heller inte gruppens stora oro att av misstag gå de onda populisternas ärenden.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
G
hsd hsd skrev:
Tyvärr ingen lögn
[bild]
Jamen det va detta vi läste och visst kan man tolka det som sanningen typ, men när Sverige samtidigt importerar 6% så anser jag att det är vinklat;)
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nytt rekord idag. Mellan kl 16-17 kostar 1 kwh 813 öre. Fantastiskt.
Var hittar du den här datan?
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Var hittar du den här datan?
Här kan du se priser per timme/dag osv: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table

Oavsett vad någon säger så är det därifrån datan kommer, och sedan ovanpå dessa priser kommer förstås nätavgift (fast och rörlig), moms, elskatt, elcertifikat och eventuella andra påslag från dina två elbolag.

Värt att nämna: om du byter till "SEK" ser du priser i kronor per MWh, så dela med tusen för att få kronor. Just denna timme kostar alltså elen 4,06238 kr/kWh i SE3, eller för just mig med mitt nätavtal osv hela 690.15 öre/kWh (exklusive elcertifikat som man inte får reda på förrän man får fakturan från Vattenfall).
 
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
På tal om rekord, på aktuellt ville de få det till effektpris o inte energipris,
TV-skärm med elprisrekord graf och nyhetspresentatör, text angående elförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Bangan och 7 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
På tal om rekord, på aktuellt ville de få det till effektpris o inte energipris,
[bild]
:poop: Jag tror Claes sa det redan:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
…Man ska inte underskatta okunnigheten vad gäller tekniska och naturvetenskapliga frågor i TV-huset …
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi har förresten redan hunnit med tre avbrott idag hos Vattenfall. Vindstilla, snöfritt, inget väder i övrigt förutom ovanligt kallt. Av en ren slump inträffade två av avbrotten idag under dagens dyraste timme (08). Igår inträffade avbrottet under dagens dyraste timme (16) och i tisdags inträffade avbrottet under en av morgontimmarna (07).

Enligt vad Vattenfall har sagt till lokaltidningen har de oklara tekniska problem. Markus Friberg på Vattenfalls pressavdelning ska ha sagt att "det är strömbrytare som löser ut så fort man försöker slå på dem". De har förstås inte sagt rakt ut att det inte handlar om överbelastning, och tidningens reporter verkar inte ha frågat dem om det heller. (Jag har mailat denne för att fråga varför.) Jag har blivit lovad ett mail från Vattenfalls driftcentral där de ska berätta för mig exakt varför vi har strömavbrott. Jag påpekade att man som betalande kund gärna ville ha en aning information. Det ser jag fram emot, så man får lite valuta för en av Sveriges högsta nätavgifter!

Några fler ovanliga strömavbrott runt om i landet?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SVTs medarbetare läste kanske DNs genomgång och där nämndes kärnkraftsnedläggningen. Och då släppte väl den gnagande oron för att det hela var populistisk högerpropaganda. Man ska inte underskatta okunnigheten vad gäller tekniska och naturvetenskapliga frågor i TV-huset och heller inte gruppens stora oro att av misstag gå de onda populisternas ärenden.
Det finns en anledning till att jag brukar kryssa för naturvetare och civilingenjörer på valsedlarna...
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Var hittar du den här datan?
Ser ut som en skärmdump från Tibbers (elleverantören) app.
 
S swirve skrev:
På tal om rekord, på aktuellt ville de få det till effektpris o inte energipris,
[bild]
Rubriken i bilden borde kanske vara "Kan vi lita på nyhetsrapporteringen"? Har man ingen faktagranskare när man sänder nyheter som går ut i riksmedia? Även om man förstår vad som menas så är det ju slarvigt om man nu vill ge ett seriöst intryck.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.