sunnis
N noone70 skrev:
Det vi ser nu är sånt som man annars bara ser i länder som Venezuela och Kuba
Njea, det är flera EU länder som gör liknade åtgärder nu och det kommer från ett direktiv från EU att länderna ska nu rota fram verktygen som finns i verktygslådan för att akut fixa de skenade kostnaderna som landar på oss konsumenter.

Det är dock långt från normalt. Sverige är väldigt restriktiva med att pilla i skattesystemet utan att det ska gå den "långa vägen" med skatteutredningar och beslut. Under coronakrisens första vecka var det tydligen extremt svårt att skaka fram några miljarder.
 
EddieHansson
Ja, verkligen långt ifrån normalt. Snittpriset i december 2021 är 3gånger högre än 2020 för min del, så det är inte bara någon tillfällig ökning vi ser just nu.
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
sunnis
halper halper skrev:
Känns som en rätt märklig omfördelning. De som använder mycket el får många skattekronor i slopad skatt medan de som snålar får få. De som har ett billigt fast avtal har inga incitament att spara, och lär i genomsnitt få fler skattekronor tillbaka än någon som med timavtal dessutom bidrar med systemnytta genom att dra ner på förbrukningen under de dyraste timmarna.

Och som nämnt: den här typen av reaktiva panikåtgärder ger verkligen intrycket av ett dåligt styrt land. Ah ja just det...
Det är orättvist fördelat på alla sätt och vis. Panikåtgärd där det inte finns tid i att utreda hur skatteeffekten blir, mer än att "det jämnar ut sig med momsen, isch".

Det är lite det här som oroar mig, Sverige är långt ifrån ett land som känner sig nödgat att dra igång akuta skatteinsatser oavsett hur illa det är. Jag ser det här som ett tecken på att energimarknaden håller på att braka ihop fullständigt.
 
  • Gilla
Spiken i kistan och 3 till
  • Laddar…
Vi har ju som medborgare röstat för att systemet ska se ut som det gör idag med privata el-fabriker, så för mig är det lite som att staten skulle gå in och ge skattepengar för att TV-apparater blev dyrare eller något sådant. Om det är samhällskritiskt ska det också ägas av det allmänna. Är det inte det så är det inte det, och då ska man inte slänga några skattepengar på det. Så svartvitt ser jag på det. Fast vem bryr sig om mina galna åsikter?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vattenfall är visst fortfarande ett statsföretag?
Men de har prioriterat att dra in pengar istället för att trygga elförsörjningen.
Med vilda spekulationer i kol och andra galenskaper.
Nu hävdar de återigen att kärnkraft ¨är "för dyrt".
Måste vara miljöpartister i ledningen då? Eller centerpartister kanske.
Det behövs en ny folkkampanj.
Folkampanjen för kärnkraft.
Kan bli starten för ett nytt miljöparti kanske. :)
The Real miljöparti.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nu ligger förslaget på bordet från Moderaterna att göra jan-feb skattefritt. Egentligen helt otroligt. Säger inte att beslutet är fel men det är tydligt att vi befinner oss i någon form av systemkollaps på elhandeln. Flera EU länder håller på och gör liknade beslut just nu.
Vattenfall är dubbelt så dyra som Eon, jävligt snyggt jobbat. Det kostar hälften på Lidingö mot Tyresö i nätavgift tex. Det kanske skulle varit dubbelt så dyrt med el idag om vi fortfarande hade statligt monopol? Isåfall kan vi ju helt kassera ett socialdemokratiskt samhälle då det bevisat sig vara en demokratisk bluff...
 
A
J Jehu skrev:
Vattenfall är visst fortfarande ett statsföretag?
Men de har prioriterat att dra in pengar istället för att trygga elförsörjningen.
Med vilda spekulationer i kol och andra galenskaper.
Nu hävdar de återigen att kärnkraft ¨är "för dyrt".
Måste vara miljöpartister i ledningen då? Eller centerpartister kanske.
Det behövs en ny folkkampanj.
Folkampanjen för kärnkraft.
Kan bli starten för ett nytt miljöparti kanske. :)
The Real miljöparti.
vattenfalls styrelse är utsedd av Åsa Romson och Mikael Damberg år 2015.
När vattenfall skulle ställa om.
samt att regeringen med Magdalena Andersson i spetsen höjde skatten på kärnkraft... Så ja det är fördyrt..
Har för mig de höjde den ganska rejält.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vattenfalls styrelse är utsedd av Åsa Romson och Mikael Damberg år 2015.
När vattenfall skulle ställa om.
samt att regeringen med Magdalena Andersson i spetsen höjde skatten på kärnkraft... Så ja det är fördyrt..
Har för mig de höjde den ganska rejält.
Japp, från 5% till 44,5% sedan 1977.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
A
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Japp, från 5% till 44,5% sedan 1977.
Kolla år :thinking:2013 till 2015..
 
A
År 2014 subventionerades vindkraften med ca 18 öre/kWh genom elcertifikatsystemet, medans vattenkraft och kärnkraft skattas med 5,5 respektive 6,9 öre/kWh. Kärnkraft betalar även ytterligare avgift för hantering av restprodukter och rivning

effekt skatten höjdes 1 augusti med 17% 2015...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kolla år :thinking:2013 till 2015..
Jag såg. Men huvudsaken är att oavsett regering så skiter man i sina investerare och ägare (medborgarna), som vanligt. Detta är något som genomsyrat nationell politik länge nu och jag stör mig på det. Hade staten varit ett företag hade vi haft goda chanser att stämma dem för otrohet mot huvudman etc. Men nu är det inte så, och ansvar går inte heller att avkräva vid totala katastrofer. Demokrati my ass...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Jag såg. Men huvudsaken är att oavsett regering så skiter man i sina investerare och ägare (medborgarna), som vanligt. Detta är något som genomsyrat nationell politik länge nu och jag stör mig på det. Hade staten varit ett företag hade vi haft goda chanser att stämma dem för otrohet mot huvudman etc. Men nu är det inte så, och ansvar går inte heller att avkräva vid totala katastrofer. Demokrati my ass...

Ja här har du mer..

Efter riksdagsvalet 2014 avbröts Vattenfalls satsning på ny kärnkraft efter den energiuppgörelse som ingåtts mellan två partier för att bilda regering. De som arbetade inom projektet hos Vattenfall fick nya arbetsuppgifter och hos SSM fick 16 personer, genom erbjudande om pensionslösningar, sluta som del av omställningen. Idag är Vattenfalls nybyggnadsprojekt lagt på is. Även den planerade, ytterligare effekthöjningen av Forsmark 3 stoppades år 2014.

Energiöverenskommelsen 2016
Samtidigt som investeringar för 60 miljarder hade genomförts mellan 2006 och 20014 hade kärnkraftsägarna samtidigt betalat in cirka 35 miljarder i effektskatt. När det 2014 aviserades att skatten skulle höjas med 17 procent året därpå ledde det, i kombination med låga elpriser, till en mycket pressad ekonomisk kalkyl framöver. Den 14 oktober 2015 meddelade Eon om beslutet att stänga två reaktorer i Oskarshamn i förtid, ett beslut som minoritetsägaren Fortum motsatte sig. Oskarshamn 2 startades aldrig från pågående revisionsavställning och Oskarshamn 1 stängdes 2017. Dagen efter meddelade Vattenfall att Ringhals 1 och 2 skulle stänga i slutet av 2020 respektive 2019. Den här gången motsatte sig Eon, nu istället som minoritetsägare, beslutet.

Under 2016 nåddes en energiöverenskommelse mellan flera riksdagspartier. Överenskommelsen fastställde att effektskatten skulle fasas ut under två år samtidigt som även fastighetsskatten för vattenkraftverk sänktes, åtgärder som kompenserades genom en motsvarande höjning av energiskatten på el. Energiöverenskommelsen medförde även andra åtgärder, bland annat ett mål om 100 procent förnybar elproduktion år 2040. Energiöverenskommelsen var omdebatterad av flera anledningar och med kärnkraften som vattendelare lämnade två partier i december 2019 överenskommelsen.

Man är ganska lurad som medborgare...
 
  • Gilla
  • Ledsen
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Känns som en rätt märklig omfördelning. De som använder mycket el får många skattekronor i slopad skatt medan de som snålar får få. De som har ett billigt fast avtal har inga incitament att spara, och lär i genomsnitt få fler skattekronor tillbaka än någon som med timavtal dessutom bidrar med systemnytta genom att dra ner på förbrukningen under de dyraste timmarna.

Och som nämnt: den här typen av reaktiva panikåtgärder ger verkligen intrycket av ett dåligt styrt land. Ah ja just det...
Fast å andra sidan är det ju så att de med hög förbrukning också bidragit mest till de ökade skatteintäkterna. Om det nu ska ske en skattelättnad är det väl inte fel att den är proportionell. Men eftersom det är oppositionen som kommer med förslaget kan du vara lugn att regeringen inte kommer att hålla med och föreslå samma sak.

Håller dock med om att det handlar om panikåtgärder och dålig styrning.
 
  • Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Vi har ju som medborgare röstat för att systemet ska se ut som det gör idag med privata el-fabriker, så för mig är det lite som att staten skulle gå in och ge skattepengar för att TV-apparater blev dyrare eller något sådant. Om det är samhällskritiskt ska det också ägas av det allmänna. Är det inte det så är det inte det, och då ska man inte slänga några skattepengar på det. Så svartvitt ser jag på det. Fast vem bryr sig om mina galna åsikter?
Du har en poäng men det är klart att det är samhällskritiskt. Vi driver ju värmepannor, lyse och spisar på el. Och självklart skulle elen vara statlig. Alla verkar dessutom överens med att sälja ut den. T.o.m. Ingvar Carlsson var inne på idén läste jag igår. Om så verkligen är fallet hade vi inte kunnat rösta ned projektet.

Det måste ju för fan finnas en manual till hur man driver ett land tycker jag. Det är så mycket känslor och smet med i tankegångarna nu att allt bara handlar om ett par byfånar med propellermössa helt utan framtid eller historia, totalt meningslös sympati för det mesta. P1 hade ett reportage i förrgår: -"Hur känner du nu efter..." med valfri mer eller mindre patetisk händelse efter. -Ja, jag känner mig jättekränkt. Trodde jag fick bo i husvagn på Sergelstorg... Expressen och Aftonbladet köper in sig på "scoopet" och färgsätter dasspappret dagen efter.

Det måste ju för fan betyda mer att planera framtiden för de 99,99999% som bara jobbar och håller käft, föder barn som inte skjuter och langar knark och glatt betalar en massa skatt i onödan utan att opponera sig. Biltullar, stämpelskatter och andra jävla påhitt som mest liknar Juggemaffians "garderobsavgift" på fattiga pubar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.