157 332 läst · 810 svar
157k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Helt sant, genom kontakter på Dorma. Enligt denna kontakt var släppet "riktigt nära" när jag fick min kista.wendtan skrev:Stringfellow fick ut ett förserie lås innan kistan var släppt.
Jag har försökt att beställa en 9132 låskista i över ett års tid, den har av och till dragits tillbaka precis som evo serien.
Finns det någon här som beställt och monterat en 9132 låskista?
Det är bara några dagar sedan jag senast kollade läget med min låssmed.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 582 inlägg
Jag var på Theofils i Göteborg på lunchen och kollade Dorma 9132. De har på lager som sagt.
825:- för kistan och 73:- för ev. slutbleck (vet inte om kistan fungerar med blecket som är avsett för ASSA 2000 Evo)
Det får nog bli byte för min del.
825:- för kistan och 73:- för ev. slutbleck (vet inte om kistan fungerar med blecket som är avsett för ASSA 2000 Evo)
Det får nog bli byte för min del.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 582 inlägg
Även om man får in ett bladmått, lär det inte ha någon verkan. Hakregeln i Dorma 9132 fälls ut uppifrån och faller neråt när du stänger. Det var ju stor del i varför ASSAs hakregel var lättmanipulerad. Den faller tillbaka av egen tyngd eftersom du fäller ut den uppåt vid låsning.Jonazz skrev:
Jag lovar att testa ändå.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 582 inlägg
Fortsätter i en annan tråd istället. Idiotiskt av undertecknad att fortsätta i en tråd ägnad åt gnäll över ASSA.
Byte från ASSA 2002 EVO till Dorma DL 9132
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/132775-assa-ut-dorma.html
Byte från ASSA 2002 EVO till Dorma DL 9132
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/132775-assa-ut-dorma.html
Redigerat:
Mitt ASSA 2000 lås har gått sönder. Detta efter ca tre år. Låset faller i bitar:@
Vi har tänkt att byta ytterdörreni år och jag tänker inte montera in ASSA! BASTA!
Det var Svanberg som körde företaget i botten då ASSA introducerade skiten. Ruttet.
När får vi en låsleverantör som håller (skjut)måttet?
Vi har tänkt att byta ytterdörreni år och jag tänker inte montera in ASSA! BASTA!
Det var Svanberg som körde företaget i botten då ASSA introducerade skiten. Ruttet.
När får vi en låsleverantör som håller (skjut)måttet?
Vi har tills nu öppnat källardörren med skruvmejsel men igår tröttna jag och köpte ett cylinderlås för 400 kr på Coop. Vi tänkte ta hit en låsfirma och köpa fyra av högsta klass när vi är klara med tillbygget. Då kan jag använda detta billiga till förrådet eller så.
Vi har väl en av Sveriges mest sålda dörrar Diplomat inköpt/tillvekad maj 2009. Men jag får inte dit låset som det ska. Själva cylindern är 31mm vilket verka vara standard men den sticker ut ca 5mm för mycket? Sedan räcker inte "pinnen" som sköter insidans vred fram? Är jag dum eller är dörren felgjord eller finns olika sorters cylinderlås? Den andre dörren (entré) som vi har verkar lika (inköpt samtidigt) men där flytta vi över låset från den gamla 70-talsdörren.
Vi har väl en av Sveriges mest sålda dörrar Diplomat inköpt/tillvekad maj 2009. Men jag får inte dit låset som det ska. Själva cylindern är 31mm vilket verka vara standard men den sticker ut ca 5mm för mycket? Sedan räcker inte "pinnen" som sköter insidans vred fram? Är jag dum eller är dörren felgjord eller finns olika sorters cylinderlås? Den andre dörren (entré) som vi har verkar lika (inköpt samtidigt) men där flytta vi över låset från den gamla 70-talsdörren.
Till cylindern behöver ni en cylinderförlängare.. till insidan så behöver ni en lägre vredpinne. Cylindrar har standardmått men man måste använda lite olika förlängare mm beroende på dörr, där finns det ingen standard.. Den ända standard är hålbilden i dörren