JPM skrev:
Har du en 8765 så låt den vara, den är godkänd. Ge katten i brytskydd, de kan försvaga din låskista om någon bryter där. Securstrip är inte en godkänd och ruggigt ful på en dörr. Den kan vara till hjälp på en terassdörr om man inte vill byta spanjolett..

Ett så kallat T-järn som många säljer som brytskydd kan göra det lättare att bryta upp en dörr, detta är inget brytskydd utan används som petskydd eller för att täcka gamla brytskador

monterar du i stället en Secustrip så är det i stort sett omöjligt att bryta upp dörren, jag har bara sett ett fall där dom lyckats ta sig förbi en Secustrip
även fast du har ett godkänt lås så går det ganska snabbt att bryta upp med kofot
så ett bra brytskydd kan förhindra inbrott

och ja 8765:an är godkänd med förutsättning att du har rätt cylindrar och slutbleck

frohike skrev:
Dessutom är Securstrip bara att be om problem. En trädörr oavsett ålder lever, den rör på sig under årstider, om det är varm eller kallt, vått eller inte osv.
Monterar du det rätt så skall det mycket till att det skall kärva
och skulle det hända är det bara att justera dörr och karm

Fortfarande så är securstripen inte en godkänd låsning, men kan vara en nödlösning. Enligt mig så förfular den dörren. Att plocka bort den är inte heller så märkvärdigt.

JPM skrev:
Fortfarande så är securstripen inte en godkänd låsning, men kan vara en nödlösning. Enligt mig så förfular den dörren. Att plocka bort den är inte heller så märkvärdigt.

Nej ingen godkänd låsning, men ett kompliment för att förhindrar inbrott
Visst blir dörren fulare, men vill man inte ha inbrott så finns inga genvägar

Och att demontera envägsskruven är ett helvetes pyssel, men visst går det
men inget du gör direkt snabbt

Molgan123 skrev:

Inget större pyssel som JPM säger..Kan inte säga att jag har stått å fräst över att det har vart svårt. en gäng riktiga bits så tar man det lätt.
Är man inte nogräknad så tar man bort några få sen vräker du loss resten.

Molgan123 skrev:

Ser man till att ha en bra dörr och en godkänd låsning så räcker det länge. Känner man att det behöv lite extra så är ett larm att föredra...

JPM skrev:
Ser man till att ha en bra dörr och en godkänd låsning så räcker det länge. Känner man att det behöv lite extra så är ett larm att föredra...
Godkänt lås räcker om du har krav från försäkringsbolaget ja
men inget av dom skyddar mot inbrott om man nu vill skydda sig

Att installera ett larm kan vara avskräckande, men om larmet går
så är det ju bara ett tecken på att någon redan har brutit sig in, och då kan tjuven redan har snott något

Så det bästa är ju att se till att dom inte kan bryta sig in
genom att ex montera ett fult brytskydd d^_^b

Bästa är att bo på landet. Här är knappt några inbrott alls ;)

In kommer man alltid frågan är hur lång tid det tar och chansen att bli sedd under tiden man bryter.

Sen kvittar ju låset på ytterdörren om man har ett lågt fönster eller en altandörr ;)

Molgan123 skrev:
Det finns en anledning till att c-profil mfl inte kan bli godkända inbrottsskydd, och det är för att
dom hjälper mer än vad de skyddar. Det räcker med att titta lite på uppbyggnaden för att hitta lämpliga angreppspunkter. c-profil mfl är för ögat och "hasse bus" med skruvmejseln, vilket ett godkänt lås även tar. Där jag jobbade så ratade vi c-profil och alla dessa varianter.
Det ända vi satte var produkter så gav negativa brytvinklar och som alltid hade kopplande funktion. Vi arbetade till största delen med just specialanpassade förstärkningar av dörrar, och fick då ofta ta bort just c-profil mfl eftersom det inte fungerade.

Molgan123 skrev:
Godkänt lås räcker om du har krav från försäkringsbolaget ja
men inget av dom skyddar mot inbrott om man nu vill skydda sig

Att installera ett larm kan vara avskräckande, men om larmet går
så är det ju bara ett tecken på att någon redan har brutit sig in, och då kan tjuven redan har snott något

Du måste ha aktier i Securstrip :D För de allra flesta är ett godkänd låsning tillräcklig, dörrarna är ju inte så fantastiska heller. Men om jag nu behöver "extra" säkerhet hade jag hellre föredragit ett tillhållarlås.

Har du inte en extrem hotbild mot dig så menar även försäkringsbolagen att det räcker med den låsning de rekomenderar... Men vill man montera Securstrip och tycker det känns tryggt så är det inte förbjudet

rqu skrev:
Förra veckan byttes det ena trasiga/felmonterade låset ut av LB-hus. Och idag bytte Nacka-lås (skickad från ASSA) ut mitt andra lås till ett av senaste snitt! Anledningen till att låset byttes ut istället för att få L-järn var att det snart är sommar och dörren kanske skulle svälla lite och bli svår att stänga/öppna...

Tips, fyll i felaktigt värde på karm-måttet så att L-järnet inte passar, då skickar dom en låsis! :rolleyes: Det verkar inte spela någon roll hur många L-järn eller mått man matat in tidigare heller, gör bara en ny beställning!
Idag gick mitt lås, utbytt i april 2009 sönder, dörrhandtaget fjädrar inte upp ordentligt och fallkolven åker inte ut. Hur länge ska ett lås hålla egentligen?

rqu skrev:
Idag gick mitt lås, utbytt i april 2009 sönder, dörrhandtaget fjädrar inte upp ordentligt och fallkolven åker inte ut. Hur länge ska ett lås hålla egentligen?
Fick mitt utbyt sommaren 2009 och det gav upp på samma sätt som ditt ifjol. Inte är det kvalitetslås inte. Mitt gick inte att låsa heller så det blev att akuthandla ett nytt utan möjlighet till research på alternativ som skulle passa i dörren :(. Ska jag köpa nytt lås någon gång och det är mindre akut så lär det inte bli (k)Assa iallafall.

rqu skrev:
Ring ASSA på måndag, inte omöjligt att dom skickar dig ett nytt. Det gjorde dom iaf för mig, inga krav på kvitton däremot så fick man en returpåse att skicka in det gamla i.

Nimajneb skrev:
Ring ASSA på måndag, inte omöjligt att dom skickar dig ett nytt. Det gjorde dom iaf för mig, inga krav på kvitton däremot så fick man en returpåse att skicka in det gamla i.
Det är frågan om det är värt det, jag gör nog som denna bloggare http://kiransblogg.com/2012/04/23/dorma-9132-vs-assa-c2002/, dvs beställer ett lås från Dorma. Jag är knappt inresserad av ett gratislås om jag är tvungen att byta ut det var 2-3 år ...

Ringde precis ASSA, dom skickar ett nytt lås idag, helt utan bråk. Dom är pinsamt medvetna om att fallkolven går sönder hela tiden, dom låsföretag jag frågat säger precis samma sak ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.