pd_jansson skrev:
...Eller ska man bara ta låshuset från Dorma och övriga grejer från assa? Är dem kompatibla?
Låter som en bra idé om de passar varandra rent tekniskt. ASSA trycken och behör är riktigt fina. Epok-serien framför allt. Jag har själv Epok 1918 på ytterdörrar och Epok 1923 på innerdörrar i ett hus med gammal stil.
Som nämnts tidigare verkar Dorma 9132 vara helt "kistkompatibelt" med ASSA 2002 Evo.

pd_jansson skrev:
...

Nu känns det inte roligt att köpa assa utan funderar på vad man ska välja istället. Kan jag få samma saker och utseende med Dorma-grejer? Deras hemsida är inte lättsökt för en som inte riktigt vet vad jag ska ha, kan någon vänlig själ skriva upp motsvarande grejer hos dorma?

Eller ska man bara ta låshuset från Dorma och övriga grejer från assa? Är dem kompatibla?
Är inte det enklaste att gå till låsfirman få klarhet i vad som passar med vad?
På Dormas hemsida finns en förteckning över låsfirmor som för deras grejor. Det finns säkert fler låssmeder som kan ta hem dorma-grejor på beställning.

Jonazz skrev:
...

Jag är ännu mer stärkt i min ståndpunkt att jag ska hålla mig så långt bort från ASSA som det går. Hoppas bara att de inte får för sig att köpa upp varenda konkurrent av betydelse på den svenska marknaden. Eller de kanske redan har majoritetsägande i Dorma och Möller Undall? Någon som vet?

Så, finns det någon insatt som har något att säga om hakregelkistorna Dorma DL9132 och Möller Undall 1248? Är det samma skit som ASSA:s, eller är de kanske riktigt bra?

...
Detta skrev jag för någon vecka sedan.
Dormas kista är med hakregel. Den behöver troligen ett eget slutbleck. Om den passar i urtaget i dörren vet jag inte. Det går säkert att klura ut själv om man kollar måtten på låshuset och jämför med ASSA:s mått.
Möller Undall:s kista har inte hakregel, men det ser jag inte som kritiskt.

Kistorna följer en standard så dessa mått är de samma för alla kistor med modulmått. Finns dock några med mått för det gamla måttet. Men det är mindre viktigt om man har en ny dörr.
Assa Evo slutbläck är en egen version som bara passar mot EVO, modul därimot är samma mått. EVO passar i modul, Modul passar i evo när det gäller uttagen i karm och dörr

Problemet med Dorma 9132 låskistan är att det fortfarande inte finns att köpa/beställa... Men den är rakt av kompatibel med alla tillbehör i assa 2002 evo kitten.

wendtan skrev:
Problemet med Dorma 9132 låskistan är att det fortfarande inte finns att köpa/beställa... Men den är rakt av kompatibel med alla tillbehör i assa 2002 evo kitten.
Menar du enbart låskista? Annars har ju komplett 9132-lås gått att köpa i minst ett år.

wendtan skrev:
tommypeters skrev:
Menar du enbart låskista? Annars har ju komplett 9132-lås gått att köpa i minst ett år.
Ganska motstridiga uppgifter, måste jag säga.
Kan du, wendtan förklara varför man inte kan köpa kistan? På Dormas hemsida finns en lista på låsfirmor som säljer deras grejor.
Var kan man köpa ett komplett 9132-lås, tommypeters?

Jag känner folk som satte in 9132 i oktober förra året, problemet är väl att låsen går åt så fort affärerna får in dem. Är rätt säker på att Låskompaniet hade i lager, men deras hemsida är ju stängd nu. Dorma verkar i alal fall finnas här, men det kan ju vara leveranstid: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=10700800

Nu börjar det bli intressant, någon med erfarenhet av Dorma!
Kan du inte be dem du känner att berätta om sina erfarenheter med 9132, och så kan du skriva om det här?

Finns det någon annan med erfarenhet av låskistor från Dorma, Möller Undall eller andra tillverkare utom ASSA, skriv gärna om det här!

...eller kanske hellre i en ny tråd. Denhär börjar bli lite lång. :rolleyes:

Jonazz skrev:
Nu börjar det bli intressant, någon med erfarenhet av Dorma!
Kan du inte be dem du känner att berätta om sina erfarenheter med 9132, och så kan du skriva om det här?
Finns tyvärr inte så mycket att säga. Det var när "EVO-filmen" kom på Youtube och de ville köpa något annat, ingen kollade nog upp Dorma närmare. Den som bor här i närheten skickade efter sitt på Internet, det funkar som ett EVO men bladmåttstricket går tydligen inte. Den andra känner jag inte närmare, vi är på samma hembioforum: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=9591&view=findpost&p=114230

Immobil skrev:
...eller kanske hellre i en ny tråd. Denhär börjar bli lite lång. :rolleyes:
...och en av forumets livfullaste trådar genom tiderna. Den kommer att gå till historien.

Men du har rätt, jag tänkte också tanken om en ny tråd när jag skrev mitt inlägg om alternativ till ASSA.
Så nu finns det en ny tråd, som är tänkt att INTE handla om ASSA för omväxlings skull, utan om ALLA andra låstillkare och deras produkter.

Stringfellow fick ut ett förserie lås innan kistan var släppt.

Jag har försökt att beställa en 9132 låskista i över ett års tid, den har av och till dragits tillbaka precis som evo serien.
Finns det någon här som beställt och monterat en 9132 låskista?

Det är bara några dagar sedan jag senast kollade läget med min låssmed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.