157 366 läst · 810 svar
157k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jag ringer Assas kundtjänst nu för att äntligen få mitt lås åtgärdat efter att ha läst här om att en hel del fått det utbytt. Då svarar de att de bara gjorde detta kostnadsfritt fram till den 30e juni 2009 å nu är det åter igen L-blecket som gäller. Jag som konsument skulle ha tittat på TV, läst tidningar eller pratat med grannar angående detta säger hon på kundtjänst. Jag kan knappt tro att jag hört rätt att jag som kund skulle sökt denna information. Jag förklarar det orimliga i detta. Hur ska jag ha tid, möjlighet etc att hålla mig uppdaterad om alla produkter i ett hem?
Jag säger ju självklart att jag kommer kontakta ARN men att det ju känns onödigt att gå den vägen, men de står på sig. Efter 30e juni så tycker de tydligen att problemet är ur världen.
Så nu får jag inget nytt lås.
Aldrig mer Assa skräp och deras dåliga attityd.
Är det fler som råkat ut för detta bemötande?
Jag säger ju självklart att jag kommer kontakta ARN men att det ju känns onödigt att gå den vägen, men de står på sig. Efter 30e juni så tycker de tydligen att problemet är ur världen.
Så nu får jag inget nytt lås.
Aldrig mer Assa skräp och deras dåliga attityd.
Är det fler som råkat ut för detta bemötande?
Från: http://svt.se/2.98866/1.1518760/assa_forsoker_fa_kunder_att_br_dra_tillbaka_klagomal?lid=puff_1518964&lpos=extra_1
Gå till ASSAs hemsida och mata in ett karm-mått på några mm, då ska en låssmed kontakta dig, så funkade det förr i alla fall!
Nu har det gått 6 månader efter att ARN fåt sitt första ASSA-fall, eftersom ASSA fått alla anmälningar att tas tillbaka har man alltså bytt ut några hundratals lås. Om ARN skulle göra ett vägledande beslut så skulle dom kunna tvingas att byta ut alla lås, dvs hundratusetals... Efter 6 månader har det gått för lång tid och ASSA vunnit med sitt fulspel.OS ARN ligger 130 anmälningar från missnöjda köpare av Evo-lås och det första fallet som ARN avgör kommer att bli vägledande.
Skulle ARN komma fram till att det är fel på låsen har konsumenten rätt till avhjälpande, att få köpet hävt eller få ett prisavdrag.
Men ett företag har alltid rätt att avhjälpa, så ARN måste ge företaget den möjligheten och det har Assa tagit fasta på.
Gå till ASSAs hemsida och mata in ett karm-mått på några mm, då ska en låssmed kontakta dig, så funkade det förr i alla fall!
Det är ju i alla fall "Uppdrag gransknings" vinkling på reportaget, och när man läser Berra Brumm's inlägg så låter det ju onekligen som det...Mikael_L skrev:
Berra Brumm skrev:
ASSA verkar ha en ny hemsida nu, där ingen information om de dåliga låsen går att hitta längre.
Jag har för mig att det stämmer att de hade satt någon sorts gräns för när man senast skulle felanmäla i den information som fanns förut.
Jag har för mig att det stämmer att de hade satt någon sorts gräns för när man senast skulle felanmäla i den information som fanns förut.
Jag har också ringt ASSA´s kundtjänst idag och fått samma besked. Jag påpekade att jag gjort min reklamation till återförsäljaren innan den 30:e juni, men det verkade inte gillas enligt ASSA.
Jag har varit inne endel på ASSA´s hemsida under de senaste månaderna och jag har ALDRIG sett något om ett sista datum att få hjälp...
Jag har varit inne endel på ASSA´s hemsida under de senaste månaderna och jag har ALDRIG sett något om ett sista datum att få hjälp...
Alltså detta J*VLA skitföretaget ASSA tror jag slår rekord i dumhet! Jag har avsiktligt tagit det lite lugnt med att kräva byte av mitt lås till ett korrekt, just för att de ska kunna arbeta av värsta stockningen med jobb och nu ska man alltså tvingas betala för detta?? Jag säger bara GLÖM DET! Om jag så ska driva detta till helvetet och tillbaka så ska ASSA stå för detta och inte jag. Har dessutom köpt mitt lås av en av deras större ÅF så jag ska direkt idag ta ett snack med dem om detta vansinne.
Må den som tog detta beslutet brinna i h**vetet och att de snarast anställer en kompetent styrelse och företagsledning som inser att det är av kunderna de lever.
Kommer efter detta att aldrig mer köpa något tillverkat av ASSA. Never.
//Rob
Må den som tog detta beslutet brinna i h**vetet och att de snarast anställer en kompetent styrelse och företagsledning som inser att det är av kunderna de lever.
Kommer efter detta att aldrig mer köpa något tillverkat av ASSA. Never.
//Rob
Förlängt erbjudande om kostnadsfritt L-järn
ASSA förlänger perioden för kostnadsfritt L-järn med 3 månader från det att installationssupporten av L-järn upphör fr.o.m. 30 juni 2009.
Under de senaste månaderna har ASSA tillsammans med SLR ¹ och låssmedskåren hjälpt de flesta som själva inte har kunnat installera L-järn ². Ett fåtal personer som önskat installationshjälp har vi inte lyckats nå, varför dessa ärenden kommer att stängas per den sista juni. Som tidigare har informerats, så kommer installationssupporten av L-järn att upphöra från och med den 30 juni.
ASSA har beslutat att förlänga perioden för kostnadsfri leverans av L-järn till den 30 september 2009.
Vi är glada för att vi tillsammans med SLR och låssmedskåren har kunnat hjälpa så många kunder att känna sig trygga och nöjda igen.
1) SLR står för Sveriges Låssmedsmästares Riksförbund.
2) L- järnet är en lösning som ger ett fullgott skydd mot den manipulationsmetod av lås som började sprida sig under hösten 2008. Skyddet är kostnadsfritt och är enkelt att installera för de flesta.
ASSA förlänger perioden för kostnadsfritt L-järn med 3 månader från det att installationssupporten av L-järn upphör fr.o.m. 30 juni 2009.
Under de senaste månaderna har ASSA tillsammans med SLR ¹ och låssmedskåren hjälpt de flesta som själva inte har kunnat installera L-järn ². Ett fåtal personer som önskat installationshjälp har vi inte lyckats nå, varför dessa ärenden kommer att stängas per den sista juni. Som tidigare har informerats, så kommer installationssupporten av L-järn att upphöra från och med den 30 juni.
ASSA har beslutat att förlänga perioden för kostnadsfri leverans av L-järn till den 30 september 2009.
Vi är glada för att vi tillsammans med SLR och låssmedskåren har kunnat hjälpa så många kunder att känna sig trygga och nöjda igen.
1) SLR står för Sveriges Låssmedsmästares Riksförbund.
2) L- järnet är en lösning som ger ett fullgott skydd mot den manipulationsmetod av lås som började sprida sig under hösten 2008. Skyddet är kostnadsfritt och är enkelt att installera för de flesta.
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Eftersom jag i inlägg #607 skrev att Assa jobbat på osv -och fick en del elaka kommentarer för att vara alltför assavänlig- är det väl inte mer än rätt att meddela att:
Dorma och MU/Dejong har sedan någon tid godkända alternativ med- och utan hakregel för de som vill ha cylinderlås med dess för- och nackdelar. (Kopieringsskydd, systemlåsning, flexfunktion för omedelbart nyckelbyte, hänglås och fönsterlås på samma nyckel t.ex)
Fas 479 och de andra faslåsen är kan dock ge upp till klass 5 dörrlås på samma tillhållarnyckel och godk. fönsterlås, dock inte hänglås eller kopieringsskydd eller system. Fönsterlåsen har dock en slags flexfunktion.
Upp till var och en att välja när man köper nytt alltså..!
Vi som redan har assa evo låskistor har fått lita till tur alt. gnat på assa alt. ARN för utbyte ifall vi inte blivit nöjda med L-järn eller handlat sprillans nya låshus under Assas priskampanj i samarbete med Villaägarna.
Blotta mängden alternativ, stickspår och återvändsgränder i den här evo-härvan har ju kunnat göra vem som gråhårig. Det är med stor spänning som jag inväntar ett låssmedsbesök alldeles snart..!
Dorma och MU/Dejong har sedan någon tid godkända alternativ med- och utan hakregel för de som vill ha cylinderlås med dess för- och nackdelar. (Kopieringsskydd, systemlåsning, flexfunktion för omedelbart nyckelbyte, hänglås och fönsterlås på samma nyckel t.ex)
Fas 479 och de andra faslåsen är kan dock ge upp till klass 5 dörrlås på samma tillhållarnyckel och godk. fönsterlås, dock inte hänglås eller kopieringsskydd eller system. Fönsterlåsen har dock en slags flexfunktion.
Upp till var och en att välja när man köper nytt alltså..!
Vi som redan har assa evo låskistor har fått lita till tur alt. gnat på assa alt. ARN för utbyte ifall vi inte blivit nöjda med L-järn eller handlat sprillans nya låshus under Assas priskampanj i samarbete med Villaägarna.
Blotta mängden alternativ, stickspår och återvändsgränder i den här evo-härvan har ju kunnat göra vem som gråhårig. Det är med stor spänning som jag inväntar ett låssmedsbesök alldeles snart..!
Hur svårt kan det vara. Anmäl dem till Arn så kommer Assa säkerligen att kontakta er med för byte av låset. Bättre än att lägga tid på att sitta och gnälla i olika fora för man inte orkar.
Det tog mig 5 minuter att skriva en anmälan och posta den till Arn.
Efter 1 vecka ringde Assa och ville och komma och byta låset.
Vad skrev du i din anmälan till ARN?Kave skrev:Hur svårt kan det vara. Anmäl dem till Arn så kommer Assa säkerligen att kontakta er med för byte av låset. Bättre än att lägga tid på att sitta och gnälla i olika fora för man inte orkar.
(Jag sitter själv och klurar på formuleringar för ett sådant brev...)
Jag använde följande text, som till stor del är författad av Villaägarnas Riksförbund. Först ska man skicka till sin leverantör och sedan till ARN.
Reklamation av Assa-lås
Jag har köpt två Assa-lås av er. Efter installation har det i bl.a. Uppdrag granskning och åtskilliga andra reportage i media framkommit att låsen inte är säkra. Det är möjligt att med ett bladmått öppna låsen på några få sekunder.
Assa tillhandahåller tydligen ett skydd (L-järn) att montera upp på dörren. Jag är inte expert på lås och känner inte att jag kan utföra montaget av detta skydd på ett tillfredsställande sätt. Jag vill dessutom inte ha något sådant skydd på dörren, då det förfular dörren och försvårar stängning av dörren, då trä till följd av materialutvidgning rör sig med årstiderna. Många låssmeder uppger dessutom att skyddet snarast medför att det blir enklare att göra inbrott, då det underlättar uppbrytning av dörren.
Med anledning av vad jag har tagit upp, kan låsen inte anses uppfylla de krav som ställs i konsumentköplagen på ett säkert lås. Låsen lever inte heller upp till de uppgifter som ni har lämnat om att låset skulle vara säkert och inte heller de uppgifter som Assa har lämnat i sin marknadsföring om att låset skulle vara säkert. Syftet med ett lås är att göra det synnerligen svårt för obehöriga från att tränga in genom dörren. Detta grundläggande krav för ett lås uppfyller inte Assa-låset idag.
Syftet från min sida med att byta lås, var att jag skulle få ett säkert inbrottsskydd. Detta blev emellertid helt förspillt, då Assa-låset går att öppna med ett bladmått istället för nyckeln. Hela idén med låsbytet har därför i princip blivit förfelad och meningslös för mig.
Jag begär därför att jag kostnadsfritt får mitt nuvarande Assa-lås utbytt mot ett nytt säkert lås.
I annat fall vill jag ha pengarna tillbaka.
Jag vill ha svar på min reklamation snarast, dock senast den 9 januari 2009. Lämnar ni min reklamation utan avseende, kommer jag att låta Allmänna Reklamationsnämnden pröva saken.
Stockholm den 12 december 2008.
Med vänlig hälsning
Reklamation av Assa-lås
Jag har köpt två Assa-lås av er. Efter installation har det i bl.a. Uppdrag granskning och åtskilliga andra reportage i media framkommit att låsen inte är säkra. Det är möjligt att med ett bladmått öppna låsen på några få sekunder.
Assa tillhandahåller tydligen ett skydd (L-järn) att montera upp på dörren. Jag är inte expert på lås och känner inte att jag kan utföra montaget av detta skydd på ett tillfredsställande sätt. Jag vill dessutom inte ha något sådant skydd på dörren, då det förfular dörren och försvårar stängning av dörren, då trä till följd av materialutvidgning rör sig med årstiderna. Många låssmeder uppger dessutom att skyddet snarast medför att det blir enklare att göra inbrott, då det underlättar uppbrytning av dörren.
Med anledning av vad jag har tagit upp, kan låsen inte anses uppfylla de krav som ställs i konsumentköplagen på ett säkert lås. Låsen lever inte heller upp till de uppgifter som ni har lämnat om att låset skulle vara säkert och inte heller de uppgifter som Assa har lämnat i sin marknadsföring om att låset skulle vara säkert. Syftet med ett lås är att göra det synnerligen svårt för obehöriga från att tränga in genom dörren. Detta grundläggande krav för ett lås uppfyller inte Assa-låset idag.
Syftet från min sida med att byta lås, var att jag skulle få ett säkert inbrottsskydd. Detta blev emellertid helt förspillt, då Assa-låset går att öppna med ett bladmått istället för nyckeln. Hela idén med låsbytet har därför i princip blivit förfelad och meningslös för mig.
Jag begär därför att jag kostnadsfritt får mitt nuvarande Assa-lås utbytt mot ett nytt säkert lås.
I annat fall vill jag ha pengarna tillbaka.
Jag vill ha svar på min reklamation snarast, dock senast den 9 januari 2009. Lämnar ni min reklamation utan avseende, kommer jag att låta Allmänna Reklamationsnämnden pröva saken.
Stockholm den 12 december 2008.
Med vänlig hälsning
Jag har egentligen inte köpt låsen själv då de kom med i husleveransen från hustillverkaren så jag har ju ingen leverantör att reklamera till....(huset byggde vi för ~3år sedan).
Kan man reklamera direkt till ASSA och om de inte är medgörliga kör man direkt en anmälan till ARN?
Kan man reklamera direkt till ASSA och om de inte är medgörliga kör man direkt en anmälan till ARN?
Prova att kontakta ASSA direkt och kräv att få låsen utbytta. Vad jag förstod på låssmeden som bytte våra två lås så bytter ASSA numera ut låskistorna för alla kunder som "bråkar" och inte accepterar lösningen med plåtbiten.