157 382 läst · 810 svar
157k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Ja. Det tjänar du på! jag fick mina tre st bytta igår, och fick skriva på ett återtagande från ARN...
Prova ringa ASSAs kundtjänst och påtala problemen med låsen, kan räcka enligt egna erfarenheter och låskillen som var här och bytte mina 2 lås.Ådala skrev:
Du kan ju tex ha småbarn, för lite springa mellan karm och dörr.. eller andra skäl till att petskyddet inte kan monteras.
Tjäna något lär man ju inte göra, men det kan vara ett steg på vägen till att få sina låskistor utbytta mot sådana som fungerar. Jag gjorde det. Det är en förutsättning att man gör så först tror jag om man vill gå vidare till ARN. Jag behövde aldrig gå vidare till ARN.Ådala skrev:
Mina steg var:
1) Reklamera till återförsäljaren
2) Tjata fram låssmedsbesök från ASSA
3) Hade blivit anmälan till ARN, men det behövdes inte eftersom låssmeden bedömde att jag behövde nya låskistor.
Ett tips är att i brev eller telefonsamtal hänvisa till följade broschyr från ASSA:
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/852640.PDF
Där står det:
"...skapa den trygghet du ska kräva i din bostad."
Påtala då att man knappast kan säga ASSA Evo 2000 knappast uppfyller detta krav. ASSA svarar då (kanske):
"Men om du monterar vårt manipulationsskydd uppfyller det alla krav på säkerhet."
Svara då
"Men i er broschyr står det följande"
Ytterdörren ditt hems ansikte
Ett lås ska inte bara vara säkert, bekvämt
och funktionellt. Det ska även pryda sin
plats i dörren.
Fråga därefter om ASSA anser att dörren fortfarande uppfyller detta krav efter att manipulationsskyddet installerats.
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/852640.PDF
Där står det:
"...skapa den trygghet du ska kräva i din bostad."
Påtala då att man knappast kan säga ASSA Evo 2000 knappast uppfyller detta krav. ASSA svarar då (kanske):
"Men om du monterar vårt manipulationsskydd uppfyller det alla krav på säkerhet."
Svara då
"Men i er broschyr står det följande"
Ytterdörren ditt hems ansikte
Ett lås ska inte bara vara säkert, bekvämt
och funktionellt. Det ska även pryda sin
plats i dörren.
Fråga därefter om ASSA anser att dörren fortfarande uppfyller detta krav efter att manipulationsskyddet installerats.
kASSA kanske börjar inse att det finns endast en godtagbar åtgärd.
Som jag skrev tidigare, hade de bytt ut några få lås hade felkonstruktionen fallit i glömska och de hade endast behövt byta ett fåtal lås (fåtal jämfört med att ALLA vet).
Verkar som konsumetmakt ibland kan fungera särskilt när alla ligger på som illrar och ASSA inser att deras produkter kan vara brända för all framtid, det är trots allt mycket pengar i ett såpass stort varumärke.
Tror att de lärt sig en mycket dyr läxa av detta.
Rimmar fint med deras nya "säkerhetsmånad"
Som jag skrev tidigare, hade de bytt ut några få lås hade felkonstruktionen fallit i glömska och de hade endast behövt byta ett fåtal lås (fåtal jämfört med att ALLA vet).
Verkar som konsumetmakt ibland kan fungera särskilt när alla ligger på som illrar och ASSA inser att deras produkter kan vara brända för all framtid, det är trots allt mycket pengar i ett såpass stort varumärke.
Tror att de lärt sig en mycket dyr läxa av detta.
Rimmar fint med deras nya "säkerhetsmånad"
Jag ringde Assa och sa att mitt ena bleck gick emot karmen. De skicka ut en låssmed som skulle titta på det.
När låssmeden kom så bytta han det utan att ja begärde det sen fråga han om han inte skulle byta det andra låset också.
Så nu har jag två nya lås.
Låssmeden får väl betalt för utbytt lås kan man tänka sig och två ger väl dubbelt så mycket som ett. Enligt honom får de byta ut om kunden klagar och tjatar.
När låssmeden kom så bytta han det utan att ja begärde det sen fråga han om han inte skulle byta det andra låset också.
Så nu har jag två nya lås.
Låssmeden får väl betalt för utbytt lås kan man tänka sig och två ger väl dubbelt så mycket som ett. Enligt honom får de byta ut om kunden klagar och tjatar.
På tisdag kommer Assa och byter ut tre lås.
Ett samtal till Assa sen ringde låssmeden och bokade tid.
Det tog tid men Assa har nu förstått vad kundservice är och det är bra.
Har varit förbannad innan men är nöjd nu när de löser det.
Ett samtal till Assa sen ringde låssmeden och bokade tid.
Det tog tid men Assa har nu förstått vad kundservice är och det är bra.
Har varit förbannad innan men är nöjd nu när de löser det.
Jag har nu fått svar på min reklamation jag skickade. Se min bifogade fil.Ådala skrev:
Det verkar vara ett standardbrev de skickar till alla som klagar. Känns väldigt opersonligt. Jag skrev nämligen i min reklamation att L-blecket INTE passar mina dörrar då dörrfodret är i vägen. suck... Det säger även i brevet att ASSA 2000 Evo-låsen INTE kan klassas som felaktiga.
Vart skickade du denna reklamation, och vem är det som svarat?Ådala skrev:Jag har nu fått svar på min reklamation jag skickade. Se min bifogade fil.
Det verkar vara ett standardbrev de skickar till alla som klagar. Känns väldigt opersonligt. Jag skrev nämligen i min reklamation att L-blecket INTE passar mina dörrar då dörrfodret är i vägen. suck... Det säger även i brevet att ASSA 2000 Evo-låsen INTE kan klassas som felaktiga.
Jag tog det först genom Eksjöhus, Bordörren och Assa. Då ingen av dessa svarade så skickade jag det till ARN, och då kom Assa ut och bytte alla tre låsen. Igår kom det en förlikning från ARN där det stod att "parterna träffat en överenskommelse som vi var nöjda med", vilket ju är sant eftersom jag kunde ta bort de tre L-järnen som jag haft temporärt.
Men frågan är alltså vem du skickade reklamationen till, troligen fel part?
Vi har nu fått båda våra lås utbytta av en låssmed och det var inga problem. Dubbeldörren sa ASSA direkt första gången jag ringde att de skulle byta lås på men låsfirman bytte även på enkeldörren när de var här. Enligt låssmeden så byter ASSA ut alla lås även på enkeldörrar om kunden krånglar och kräver det men budskapet från ASSA är att försöka övertala kunden att sätta dit en plåtbit istället.
Så det verkar nu som om man verkligen kräver det så byter ASSA ut låsen oavsett om det går att sätta en plåtbit på dörren eller inte och oavsett om man gjort en anmälan till ARN. Det är i och för sig positivt men ändå lite skrämmande att det bara är de som klagar och kräver nytt lås som får det gamla utbytt. Resten får helt enkelt nöja sig med den omtalade plåtbiten.
Så det verkar nu som om man verkligen kräver det så byter ASSA ut låsen oavsett om det går att sätta en plåtbit på dörren eller inte och oavsett om man gjort en anmälan till ARN. Det är i och för sig positivt men ändå lite skrämmande att det bara är de som klagar och kräver nytt lås som får det gamla utbytt. Resten får helt enkelt nöja sig med den omtalade plåtbiten.
Ring och förklara att du inte kan ha L-bleck, och be dom skicka en låstekniker som kollar över alternativa lösningar.Ådala skrev:Jag har nu fått svar på min reklamation jag skickade. Se min bifogade fil.
Det verkar vara ett standardbrev de skickar till alla som klagar. Känns väldigt opersonligt. Jag skrev nämligen i min reklamation att L-blecket INTE passar mina dörrar då dörrfodret är i vägen. suck... Det säger även i brevet att ASSA 2000 Evo-låsen INTE kan klassas som felaktiga.
Det vore ju tråkigt om du skulle få lov att driva detta vidare till ARN kan du nämna i förbi farten.
Stå på dig, och försök låta trevlig (även om man kanske vill be dom fara o flyga..)
Och som mr_bygg skriver, jag fick höra samma sak, att ASSA gått ut med att alla som klagar ska få låsen bytta enligt låskillen som var här och bytte våra 2 lås.
Prova igen att ringa till Assas kundservice. Jag hade samma problem med min "dörrmiljö", L-blecket tog i dörrfodret och kunde alltså inte användas. Jag fick låskistan bytt.Ådala skrev:Jag har nu fått svar på min reklamation jag skickade. Se min bifogade fil.
Det verkar vara ett standardbrev de skickar till alla som klagar. Känns väldigt opersonligt. Jag skrev nämligen i min reklamation att L-blecket INTE passar mina dörrar då dörrfodret är i vägen. suck... Det säger även i brevet att ASSA 2000 Evo-låsen INTE kan klassas som felaktiga.
Lycka till!