Jag pratade med min husleverantör om mina problem, och jag fick nya kistor... utan mankemang... Huset började levereras för lite drygt ett år sedan (lösvirke), det är snart färdigt.

tommypeters skrev:
Är det helt klart nu att de nya Assa-lås som säljs är OK?
VARFÖR i hela världen skulle jag köpa ett lås om jag är det minsta misstänksam på om det fungerar?

/ Fredrik

Tornhill 2 skrev:
VARFÖR i hela världen skulle jag köpa ett lås om jag är det minsta misstänksam på om det fungerar?

/ Fredrik
Att frågan ställs tycker jag är helt befogad då informationen om huvida låsen är godkända eller ej är mycket otydlig.

De 2000 evo (connect)-lås som säljs i butik idag är godkända av SSF. Hurvida bra dom är kvalitetsmässigt kan man bara få reda på på ett sätt - vänta och se om (eller när) dom rasar.

Har otaliga gånger gjorts uppgraderingar på det låset, och Assa har varje gång sagt att "nu fungerar dom bra"...

Finns en anledning till att 2002an har blirvit tillbakadragen hmm 2 gånger såhär långt, samt att det finns tror det är 16-17 versioner

Är det nån som vet vilken version som senast var 'ute' i cirkulation ? :)

Jag kommer aldrig mer att lita på ASSA. Inte deras lås, och inte att de tar hand om mig som kund även efter köpet. De har ju gång på gång, på gång, på gång, på gång... visat att de inte bryr sig om sina kunder ett smack. Bara för att de är så dominerande och för att de räknar med att folk har kort minne, vilket kanske tyvärr stämmer.

Det finns i alla fall godkända alternativ. Dorma har nu fått sin hakregelkista DL9132 godkänd enligt TR29. Även Möller Undall (MU DeJong i Sverige) har låskistor godkända enligt TR29. Den nya godkända 2002-kistan från ASSA litar jag inte mycket på, eftersom jag tvivlar på att de har gjort om konstruktionen från grunden. De har förmodligen bara minskat springan mellan hakregel och stolpe.

Även om det inte finns några garantier för hur andra låstillverkare än ASSA sköter sig eller vilken kvalitet deras lås håller, så kan det inte bli sämre än ASSA... så någon risk kan inte jag se att man tar genom att välja någon annan än ASSA. Tvärt om, det kan bara bli bättre!

Våga välja annat!!!

Molgan123 skrev:
Låset knäcks på en sekund

Jaha, då var det dags igen, kommer att bli en kul stormning med arga kunder igen
[länk]
Skulle vilja se den som lyckas få ur hela låskistan ur dörren och sedan placera den i ett skruvstäd för att bryta av hakregeln med en stor skiftnyckel och dessutom på endast en sekund.

Nja än återstår att se hur det påverkas i en låst dörr.

/Patrik

Visst du har rätt det är inte helt rättvist... MEN kolven skall inte gå av så lätt, det betyder att något är fel. Eftersom den skall klara 700 kg vilket du kan se att den inte gör.

stilofunk>> det är nyheter från 2008..

man ska ju inte kunna bryta av hakregelen alls.. tänk så lätt att bara såga av den när dörren är låst.....dom har väl köpt nån skitmetall till sina lås assa..billigast möjligt...
trodde man hade et bra lås nu..hmm..
vad har man för lås utomlands?? nån som vet...tyskland usa...hoppas inte dom har assa....har dom assa i USA så väntar nog stora stämningar .ska kolla lite på nätet....

Pasta skrev:
Skulle vilja se den som lyckas få ur hela låskistan ur dörren och sedan placera den i ett skruvstäd för att bryta av hakregeln med en stor skiftnyckel och dessutom på endast en sekund.

Nja än återstår att se hur det påverkas i en låst dörr.

/Patrik
Troligtvis inga problem alls du får en enorm kraft med en kofot jämfört med en skiftnyckel,
detta är ett solklart fall med bristfällig eller ingen härdning i regeln

förhoppningsvis gäller detta bara en liten batch ur produktionen, men det återstår att se

stilofunk skrev:
Vad ska man ersätta ASSAs låskista med?
Dorma verkar ha liknade problem!
[länk]
Lite gamla nyheter, men det är Dorma 9132 som är en intressant ersättare till ASSA 2002 Evo, inte 912.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.