man kanske skulle göra ett försök och klaga på att man inte klarar att sätta dit plåtbiten..
och få hem en låsfirma.....med lite tur kanske dom byter låskistan..
får väl justera dörren så springan blir så liten så att man inte kan ha nån plåtbit där..
 
Om inte annat kommer det att kosta skitföretaget ASSA pengar om så många som möjligt får hem en låsis på ASSAs bekostnad...
 
Uppdrag Granskning går en dust med ASSA i kvällens program klockan 20.00.
Citat från hemsidan:

"Assa försöker få kunder som klagat på sina lås att dra tillbaka anmälningarna mot företaget - allt för att undvika en mångmiljonsmäll efter Uppdrag gransknings avslöjande."

http://svt.se/2.2232/uppdrag_granskning?lid=puff_1361012
 
Nån som vet vad man behöver skicka till ARN för att få det som en godkänd anmälan?
Jag skickar ett klagobrev i vintras både till Bordörren och ASSA, men ingen av dem har hört av sig.
Vore smidigt om man kunde skicka det mailet vidare till ARN bara...men jag förmodar att det är mera byråkrati än så?
 
När jag försökte reklamera min låskista till Assa fick jag till svar att det inte gick att reklamera låskistan då det inte fanns något "kontraktsförhållande" mellan mig och ASSA AB då jag inte köpt låskistan direkt av ASSA AB, de tyckte att jag skulle reklamera det till min lokala bygghandel där jag har köpt dörren som låskistan sitter i.

Är det någon som vet hur man går från att reklamera låskistan hos bygghandeln, som jag inte tycker skall behöva ta på sig något ansvar för felkonstruktionen, till att anmäla ASSA till ARN?

Hoppas det finns någon som har ilsknat till ordentligt på ASSA och inte drar tillbaka anmälan till ARN innan ärendet är avgjort så att vi kan få svar på om man juridiskt sätt kan uppföra sig så här om man är ett stort företag!
 
Du bör väl reklamera låset hos den du handlat det av, hur sen den firman löser det med ASSA är inte ditt bekymmer.
När jag var in och talade med låsfirman så sa dom att jag skulle vända mig till ASSA, men jag stod på mig och hävdade att låsen inte var köpta av ASSA utan av låsfirman (det hela löste sig och jag har blivit lovad nya lås).
 
ASSA är rätt fula, dom byter ut alla lås för dom som anmäler till ARN, om dom tar tillbaks sin anmälan. Om jag förstog allt rätt, efter 6 månader efter den första kunden klagat på låset så kan det tydligen inte bli något vägledande beslut som kan göra att ASSA kan behöva byta ut alla lås! Innan 6 månader gått kommer alltså dom byta ut alla lås för dom som anmäler till ARN.

HOS ARN ligger 130 anmälningar från missnöjda köpare av Evo-lås och det första fallet som ARN avgör kommer att bli vägledande.

Skulle ARN komma fram till att det är fel på låsen har konsumenten rätt till avhjälpande, att få köpet hävt eller få ett prisavdrag.
Men ett företag har alltid rätt att avhjälpa, så ARN måste ge företaget den möjligheten och det har Assa tagit fasta på.

Genom sitt snabbfotade agerande har Assa hunnit före ARN vid två möten där planerade beslut ställts in efter att kunderna och Assa kommit överens.
- Vi får väl plocka fram nya ärenden till nästa möte, men nu förlikas de ju i strid ström. Företaget håller sig informerade om vilka ärenden vi har så de vet ju vad som är på gång. Det är ju bra att kunderna blir nöjda, säger Lotty Nordling på ARN.
 
Jag har en ny dörr i garaget med en EVO 2002 kista förmonterad. Finns det något sätt att kolla om denna behöver bytas ut eller om det är en senare version som anses säker?
 
jakbse skrev:
Jag har en ny dörr i garaget med en EVO 2002 kista förmonterad. Finns det något sätt att kolla om denna behöver bytas ut eller om det är en senare version som anses säker?
Den ska ha en nolla under 2002, precis som:
Jag tyckte även att kroken numera verkar ha mindre spel, sitter tajtare så man inte kommer in och kan manipulera...
 
Jag testade idag den där funktionen med att pilla ner spärren i dörren för att "dissabla" vredet på insidan. Nu verkar det helt omöjligt att återställa det igen. Samma problem på båda mina dörrar.

Jag har för mig jag läste någonstans i den långa tråden om någon med samma eller ett liknande problem. Fick den personen låset utbytt?
 
galaxenspresident skrev:
Jag testade idag den där funktionen med att pilla ner spärren i dörren för att "dissabla" vredet på insidan. Nu verkar det helt omöjligt att återställa det igen. Samma problem på båda mina dörrar.

Jag har för mig jag läste någonstans i den långa tråden om någon med samma eller ett liknande problem. Fick den personen låset utbytt?
Jo jag fick mitt lås utbytt, men det var min husleverantör som bytte ut det vid 2-årsbesiktningen. Läs en bit längre upp i på samma sida i tråden så ser du vad jag skrivit.

Jag lyckades återställa mitt trasiga lås genom att med öppen dörr trycka/dra låskroken åt sidan samtidigt som jag låste upp. Det är ju rätt läskigt att man inte kan låsa upp med annat än nyckel från insidan om det börjar brinna! Jag orkade inte läsa alla 20 sidorna så det kanske är fler personer som har fått sina lås utbytta pga den anledningen... Ring och fråga ASSAs helpdesk så får du säkerligen ditt lås utbytt!
 
Redigerat:
Tack rqu. Jag tror det var någon mer också som skrev om problemet tidigare och jag iddes därför inte leta då jag trodde det var längre bort än ditt inlägg ovan.

Tack igen.
 
galaxenspresident skrev:
Tack rqu. Jag tror det var någon mer också som skrev om problemet tidigare och jag iddes därför inte leta då jag trodde det var längre bort än ditt inlägg ovan.

Tack igen.
Gå in på ASSAs web och fyll i ett knasigt mått på avståndet till fodret på dörren så att L-järnet inte passar. Då skickar dom en låsis hem till dig det gjorde dom till mig i alla fall, dom byter säkert ut låset åt dig...

Funkade mitt tips med att dra i kroken? Jag trodde det var mitt L-järn som jag monterat hade pajat låset när det sakta flyttat på sig när det ständigt slog i slutblecket, men det var trasigt från början... Det var när kroken tog i lite i L-järnet som jag drog i det samtidigt som jag låste upp, och vips så åkte den lilla pluppen upp och stannade i sitt övre läge igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.