158 592 läst · 810 svar
159k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Fina ord i syfte att lätt antyda att vi vanlig kunder inte förstår djupet i tekniken, bakom problemet.Immobil skrev:
Mercedes gjorde på samma sätt när man plötsligt vaknade upp en dag och läste på förstasidorna i dagspressen. Den då nyutvecklade "Mercedes A1, kostnad 10 miljarder D-mark välte i ett enkelt svenskt test där man ställt ut vägkoner. Bilen rullade runt på vägen i 65 km/tim, något som bara Skoda lyckats med tidigare i samma test.
Vilken moteld svarade Mercedes med? Jo det enda man har. En avancerad ordkampanj där man på olika sätt försökte ta död på och neutralisera det dåliga rykte som skapats om Mercedes.
" Die Dumme Schweden"
Tro nu inte att ASSA är oberörda av sitt fullständigt idiotiska lås. Ett företag som har sin hela näringsvrerksamhet fokuserad i säkerhetsbranschen misslyckas kapitalt att få en säker funktion i sina lås. Lås som nästan alla svenska har i sina fastigheter.
Även ASSA lägger nu ner all kraft på att neutralisrea den dåliga image som ASSA ABLOY har blivit förknippat med. Man borde och ville säkert ersätta alla kunder med nytillverkade lås, men det blir extremt dyrt- det handlar om miljarder kronor. Man har faktiskt inte heller, ännu lyckats få fram något nytt fungerande lås heller. Så vad skall man göra?
Intressant är hur man agerat i övrigt. Personalen är mättad, förlöjligad och uttröttad. När man ringer till ASSA idag så hamnar man på ett callcenter någonannan stans i sverige. Jag ringde nyss dit och beställde det f******ade L-järnet. Jag frågade tjejen som satt där och tog emot samtalen om det gick att köpa ett nytt säkert lås från ASSA istället. Hennes svar var att ASSA höll på och utvecklade detta just nu- det går inte.
Har verkligen miljardkoncernen ASSA Abloy inga godkända lås i handeln? Har man fortfarande bara ASSA EVO som man går in fastigheterna obehindrat med hjälp av ett vanligt bladmått?
Är det sant? Finns det inga godkända lås från ASSA?
Dörrmiljö syftar på allt som har med dörren och dess direkta närhet. Dvs ett dörrblad med karm och lister och foder mm är en dörrmiljö.
Enligt det senaste jag har hört har ASSA dryga 4000 låsbyten ute hos låssmederna nu.
Enligt det senaste jag har hört har ASSA dryga 4000 låsbyten ute hos låssmederna nu.
Jag har inga problem att öppna 8765 med bladmått på en stängd dörr. Det går även på assas gamla 2000 med rak regel till låskolv, där är det däremot väldigt mycket svårare med stängd dörr.Molgan123 skrev:8765:an ser ut som den alltid har gjort, inga förändringar på modulserien
Dock är inte modulserien direkt lätt att öppna, med öppen dörr är det busenkelt
bara att skjuta in bladmåttet, men i en låst dörr är det i stort sett omöjligt med ett vanligt bladmått, men med specialtillverkat verktyg går det ibland
Jag formulerade mig lite tokigt, ja menade nånstans oberoende, dock har jag inte sett på ASSAs sida heller..
Har ett ver15 lås liggande, men de känns lite 'o-bra' att montera detta för att sen få reda på att det inte heller är ok.
Har ett ver15 lås liggande, men de känns lite 'o-bra' att montera detta för att sen få reda på att det inte heller är ok.
Jo det är precis som skrivits tidigare så att blecket inte går att montera på ett bra sätt.Byggherre skrev:
En lösning är nu förstås att slipa ner blecket som sitter i karmen eller ersätta det med ett annat, men det sker isåfall över min döda kropp. Finns bara en gångbar långsiktig lösning.
Detta säger SBSC.. Assa kan ha provat mot dessa normer men SBSC har inte provat enligt dom än
"
Under vintern har också en helt ny provmetod för manipulation tagits fram. Den har fått beteckningen "TR29". I skrivande stund, 2009-03-04, så har SBSC inte intygat att någon produkt uppfyllt dessa nya krav. Däremot har säkert flera tillverkare genomfört provning enligt TR29. Dessa publiceras, som vanligt, i vår förteckning när SBSC erhållit bevis, och dessa granskats, på att kraven uppfyllts.
Om du har frågor så kontakta mig gärna via e-post till jod@sbsc.se
Jan-Olof Danielsson"
Hurvida något har skett efter är svårt att säga genom att bara titta på SBSCs hemsida.. man får helt enkelt ringa och fråga.
"
Under vintern har också en helt ny provmetod för manipulation tagits fram. Den har fått beteckningen "TR29". I skrivande stund, 2009-03-04, så har SBSC inte intygat att någon produkt uppfyllt dessa nya krav. Däremot har säkert flera tillverkare genomfört provning enligt TR29. Dessa publiceras, som vanligt, i vår förteckning när SBSC erhållit bevis, och dessa granskats, på att kraven uppfyllts.
Jan-Olof Danielsson"
Hurvida något har skett efter är svårt att säga genom att bara titta på SBSCs hemsida.. man får helt enkelt ringa och fråga.
hej.
en fundering.....Beställde en ny dörr för ett tag sedan och fick då evo låset med på köpet. Har mailat dörrfirman och frågat vad de skulle göra åt det lås de skickat med som är helt värdelöst. Påpekade att det är ju inte en likadan produkt som jag beställde om jag tvingas sätta dit ett L-järn, tycker det förstör utseendet på en dörr som ska likna en dörr från 20-talet.
Dörrtillverkaren skriver i sin annons:
"Hur din nya ytterdörr ser ut är naturligtvis en avgörande fråga. Men minst lika viktigt är det som inte syns, det vill säga hur bra konstruktionen är och hur trygg du kan känna dig med den. Vårt dörrsortiment har en ovanligt hög säkerhetsnivå som standard"
"Säkra hakregellåset Assa 2002 Evo är standard"
Det svar jag fick var:
"Hej
Är ni inte nöjd med Assa låset. Då ber jag er vända till ASSA direkt på tfn 0117-640 640 eller http://www.assa.se
Mvh"
Ska man nöja sig med ett sådant svar, är ju assa som är den stora boven men har ju handlat av dörrföretaget. Man tycker att dom kunde göra ett försök att få sina kunder nöjda.
en fundering.....Beställde en ny dörr för ett tag sedan och fick då evo låset med på köpet. Har mailat dörrfirman och frågat vad de skulle göra åt det lås de skickat med som är helt värdelöst. Påpekade att det är ju inte en likadan produkt som jag beställde om jag tvingas sätta dit ett L-järn, tycker det förstör utseendet på en dörr som ska likna en dörr från 20-talet.
Dörrtillverkaren skriver i sin annons:
"Hur din nya ytterdörr ser ut är naturligtvis en avgörande fråga. Men minst lika viktigt är det som inte syns, det vill säga hur bra konstruktionen är och hur trygg du kan känna dig med den. Vårt dörrsortiment har en ovanligt hög säkerhetsnivå som standard"
"Säkra hakregellåset Assa 2002 Evo är standard"
Det svar jag fick var:
"Hej
Är ni inte nöjd med Assa låset. Då ber jag er vända till ASSA direkt på tfn 0117-640 640 eller http://www.assa.se
Mvh"
Ska man nöja sig med ett sådant svar, är ju assa som är den stora boven men har ju handlat av dörrföretaget. Man tycker att dom kunde göra ett försök att få sina kunder nöjda.
Redigerat av moderator:
Jag skulle reklamera dörren.
Jag kan väl säga såhär: Jag har en dialog med Bovalls om låset i min dörr och dom är MYCKET tillmötesgående och drivande i denna fråga. Jag känner mig trygg i att dom driver denna sak mot assa för min räkning.
Jag skickade några frågor till Jan-Olof Danielsson med anledning av följande information på SBSC:s hemsida:
Uppdaterad förteckning över låshus, cylinderlås och tillhållarlås.
[2009-03-04]
Nu är förteckningen uppdaterad med de lås som klarat kraven för manipulation från november 2008. Produkterna har genomgått omprovning enligt dessa krav under hösten och vintern. Förteckningen över de produkter som uppfyller kraven hittar du under fliken "Sök i vår databas".
Jan-Olof Danielsson
Mitt brev med frågor återges nedan med Jan-Olofs svar invävda med fet, kursiv stil:
Hej!
Nedan finner du ett citat från er hemsida med kontaktuppgifter till dig.
Jag har ett par funderingar angående det som står där och om jag har förstått rätt. Om jag tolkar det som står där, så har alla låskistor (inklusive de uppmärksammade lättdyrkade från ASSA) omprovats enlig nya krav från november 2008, oklart vad dessa krav innebär. Korrekt uppfattat?
Dessa krav innebär utökad manipulation bl.a. enligt de nya metoder som framkom i höstas. Vi kallar det här "steg1" i processen mot säkrare lås
Sedan har också en helt ny provmetod tagits fram (TR29), men inga lås har ännu passerat det testet eller eventuellt inte ens utsatts för det testet än? Vad är skillnaden mellan det testet och de "nya" kraven från nov 2008?
Nya metoden (TR29) var klar i mitten av januari. Då hade redan flertalet lås omprovats enligt "steg1" ovan. TR29 innebär ett helt nytt sätt att tänka provmetoder för manipulation samt nya angreppssätt. Vi kallar det här "steg2" i processen mot ännu säkrare lås
Dessutom antyder du att låstillverkarna själva skulle kunna genomföra provning enligt den nya TR29 och sedan intyga för er vad resultatet blev? Korrekt uppfattat? I så fall känns inte den provningen (gjord av tillverkaren) riktigt opartisk och pålitlig, speciellt med tanke på hur ASSA har hanterat historen med sina EVO-låskistor.
Nej fel uppfattat, tillverkaren genomför provning på ett lab. Dvs uppdrar åt ett opartiskt ackrediterat lab att utföra provning. Självprovning och självverifiering finns bara i CE-märkningsvärlden....
Litet mer rak och mindre svårtolkad information i den här frågan skulle jag vilja ha om det är möjligt. Ju mer information desto bättre.
m.v.h.
Jonas Hedberg
Hans svar bringar viss klarhet i det hela, bl.a. bör man avvakta tills det kommer lås som är certifierade enligt den helt nya TR29. Men jag funderar på följdfrågor...
Jonas
Uppdaterad förteckning över låshus, cylinderlås och tillhållarlås.
[2009-03-04]
Nu är förteckningen uppdaterad med de lås som klarat kraven för manipulation från november 2008. Produkterna har genomgått omprovning enligt dessa krav under hösten och vintern. Förteckningen över de produkter som uppfyller kraven hittar du under fliken "Sök i vår databas".
Jan-Olof Danielsson
Mitt brev med frågor återges nedan med Jan-Olofs svar invävda med fet, kursiv stil:
Hej!
Nedan finner du ett citat från er hemsida med kontaktuppgifter till dig.
Jag har ett par funderingar angående det som står där och om jag har förstått rätt. Om jag tolkar det som står där, så har alla låskistor (inklusive de uppmärksammade lättdyrkade från ASSA) omprovats enlig nya krav från november 2008, oklart vad dessa krav innebär. Korrekt uppfattat?
Dessa krav innebär utökad manipulation bl.a. enligt de nya metoder som framkom i höstas. Vi kallar det här "steg1" i processen mot säkrare lås
Sedan har också en helt ny provmetod tagits fram (TR29), men inga lås har ännu passerat det testet eller eventuellt inte ens utsatts för det testet än? Vad är skillnaden mellan det testet och de "nya" kraven från nov 2008?
Nya metoden (TR29) var klar i mitten av januari. Då hade redan flertalet lås omprovats enligt "steg1" ovan. TR29 innebär ett helt nytt sätt att tänka provmetoder för manipulation samt nya angreppssätt. Vi kallar det här "steg2" i processen mot ännu säkrare lås
Dessutom antyder du att låstillverkarna själva skulle kunna genomföra provning enligt den nya TR29 och sedan intyga för er vad resultatet blev? Korrekt uppfattat? I så fall känns inte den provningen (gjord av tillverkaren) riktigt opartisk och pålitlig, speciellt med tanke på hur ASSA har hanterat historen med sina EVO-låskistor.
Nej fel uppfattat, tillverkaren genomför provning på ett lab. Dvs uppdrar åt ett opartiskt ackrediterat lab att utföra provning. Självprovning och självverifiering finns bara i CE-märkningsvärlden....
Litet mer rak och mindre svårtolkad information i den här frågan skulle jag vilja ha om det är möjligt. Ju mer information desto bättre.
m.v.h.
Jonas Hedberg
Hans svar bringar viss klarhet i det hela, bl.a. bör man avvakta tills det kommer lås som är certifierade enligt den helt nya TR29. Men jag funderar på följdfrågor...
Jonas
Redigerat:
Hej.
Ska maila dörrtillverkaren en gång till och se vad de har att säga.
Tycker det är tråkigt att de inte kan ta sitt ansvar och hjälpa sinna kunder. De som är ett stort företag borde kunna försöka ställa lite krav på Assa.
Reklamation av dörren känns onödigt, nöjd med dörren i övrigt men kanske det som krävs för att det ska börja hända ngt.
Just nu står dörren i garaget, känns onödigt att montera ditt den utan att seda kunna låsa den på ett tillfredsställande sätt.
Bara hoppas på det bästa.
/Siggelutt
Ska maila dörrtillverkaren en gång till och se vad de har att säga.
Tycker det är tråkigt att de inte kan ta sitt ansvar och hjälpa sinna kunder. De som är ett stort företag borde kunna försöka ställa lite krav på Assa.
Reklamation av dörren känns onödigt, nöjd med dörren i övrigt men kanske det som krävs för att det ska börja hända ngt.
Just nu står dörren i garaget, känns onödigt att montera ditt den utan att seda kunna låsa den på ett tillfredsställande sätt.
Bara hoppas på det bästa.
/Siggelutt