galaxenspresident skrev:
Jag testade idag den där funktionen med att pilla ner spärren i dörren för att "dissabla" vredet på insidan. Nu verkar det helt omöjligt att återställa det igen. Samma problem på båda mina dörrar.

Jag har för mig jag läste någonstans i den långa tråden om någon med samma eller ett liknande problem. Fick den personen låset utbytt?
Kul tips! Jag provade och nu är det omöjligt att öppna båda dörrarna med vredet från insidan och det går inte att återställa. Jag har tidigare varit i kontakt med ASSA och de skickade en ny låskista till våra dubbeldörrar som sedan drogs in igen och vi uppmanades att återkomma igen när den nya låskistan är OK för att få en ny. Så nu är det väl bara att ringa på måndag igen och begära två nya lås till dörrarna.

Prova sätta en sån här på utsidan av dörren. För extra säkerhet (som vida överstiger något assa kan prestera) sätt i ett hänglås:

86-594_l.jpg

Vilket genuint skitlås detta verkar vara. Nästan säkrare som de gör uppe i Norra Norrland och sätter kvasten för dörren när de åker.

Hoppas alla här aldrig mer köper ASSA enbart pga deras hantering av detta, snubben i Uppdrag Granskning stod ju och blåljög efter manus så det var pinsamt att se.

Rejält rätt åt dem att detta har slagit upp som en kratta i ansiktet.

Mikael_L
v-g skrev:
Prova sätta en sån här på utsidan av dörren. För extra säkerhet (som vida överstiger något assa kan prestera) sätt i ett hänglås:
Men inte ett ASSA hänglås då. Välj hellre något som har ett visst minimum av säkerhet...

• lekmer.jpg
Tjurig ska man vara....

Jag har ringt både Trygga Hem som sålde mina lås och ASSA. Trygga Hem var jättetrevliga och förklarade hur jag skulle göra om jag ville anmäla till ARN.

Jag vägrade beställa låsbleck av ASSA och sa att jag ville att en låssmed sa komma och titta, vilket ASSA erbjöd till dem som inte "kan" sätta upp låsblecken själva. Låssmeden kan då enligt ASSA göra bedömning om låskistan behöver bytas eller inte.

Fick ett brev från ASSA om att låssmed var utsedd.... Väntade .....
Väntade lite till.

Idag har låssmeden bytt låskista på bägge våra dörrar. :)

Jag tror att man fortfarande kan anmäla till ASSA att man vill att en låssmed ska komma och bedöma.

MathiasS skrev:
Idag fick jag ett brev från Assa där det står att man bedömt att min dörrmiljö kräver en särskild åtgärd.

Således ska en låssmed kontakta mig och hjälpa mig med montaget av mitt skydd.

Låssmeden ska kontakta mig för bokning av ett kostnadsfritt hembesök.

Intressant.

Igår byttes låskistan ut mot en ny, förmodat säkrare variant. Låssmeden tänkte först montera brytskyddet men vi blev snabbt överens om att det inte var ett alternativ.

Idag dök det upp ngt nytt i SBSC's databas över godkända produkter.

ASSA CONNECT 410 och 411: Godk. enl SS 3522 utg.4 och manipulation enl SIS TR-29:2009. Att CONNECT 2002 kommer vilken dag som helst behöver vi väl inte tvivla på..?
Ska vi gissa att Assa Evolution blivit ett så belastat namn att de tyckte det var lika bra byta. Bra isåfall att det fungerande låset får ett eget namn. Bara jag får ett i min dörr också. Faktiskt: Assa har jobbat på och nu ligger de i framkant..!
(Undantaget helpdesken då som definitivt inte ligger i framkant.. ;) )

410 och 411 EVO finns sedan en tid godk enl 3522 utg.3 (det är väl den utan krav på borrskydd) och TR-29.

Aha. Namnet "connect" fanns med redan våren 2002. Kanske Evo lät tuffare och så fick det bli evo under några år. Få se om det blir connect till slut ändå nu.

barfotalasse skrev:
Faktiskt: Assa har jobbat på och nu ligger de i framkant..!
Håller INTE med.
ASSA har skött detta RIKTIGT DÅLIGT. Att över huvud taget komma på tanken att tvinga folk att sätta låsbleck på sina dyra lås för att de ska fungera tycker jag är helt befängt. Jag har betalt dyrt för ett godkänt och fungerande lås, som är säkert utan låsbleck. Om inte det lås som levererades uppfyllde de kraven så tycker jag att det är en självklarhet att låset ska bytas ut av leverantören när det nu finns en modell som fungerar. Hade jag velat ha ett billigt lås som behöver låsbleck för att vara säkert så hade jag ju köpt detta från början och antagligen betalat mycket mindre för det.

Vi som har fått låset utbygg har fått lov att krångla och vara besvärliga ot ASSA och våra återförsäljare. De flesta kunderna har tvingats att sätta upp låsbleck istället.

Jag kommer att tänka mig för väldigt noga innan jag köper något (utom möjligen reservdelar) från ASSA igen.

Vill bara dubbel och trippelkolla att det är version15 lås ni fått monterade av låssmeden?
Eller har det kommit nån ny variant?

Ärligt talat har jag inte kollat.
Jag förutsätter att i alla fall den inblandade låssmeden har någon form av yrkesstolthet och inte skulle montera en icke godkänd låskista när han är där för att byta ut en icke godkänd på leverantörens uppdrag.

Eller ska vi börja förutsätta att ASSA bara flyttar runt sina gamla låskistor bland kunderna? :eek:

FredrikR skrev:
Vill bara dubbel och trippelkolla att det är version15 lås ni fått monterade av låssmeden?
Eller har det kommit nån ny variant?
Det är med allra största sannolikhet version 1 av Connect-serien. "Version 15" och "Evolution" är totalrökta som produktbeskrivning.

;)

Säg att du skojar.. :)
Iofs ska ju Dalalås komma och montera ett lås från dom, samt de jag har från ASSA.. dock bådar de ju inte gott om det inte är version15 som gäller, alltså det som ASSA skickade till vår pardörr...
Jösses vilken soppa.. håret blir gråare bara jag tänker på det, men det är väl tack vare sånt som ASSA klarar sig, folk orkar inte strida..

Som pinebar skrev har ASSA skött detta riktigt dåligt. (Eftersom vi överhuvud taget har den här tråden och ett antal tiotusental personer som önskar de inte köpt assa evo-lås...)

Som jag skrev så har ASSA jobbat på och ligger i framkant. (Eftersom ingen av de andra tillverkarna fått igenom två låskistor godk. enl både SS3522/4 och TR-29. Men det ska väl ändra sig inom kort så att det finns alternativ till Assa, hoppas jag.)

Om assa ligger i framkant rent tekniskt känns mindre viktigt i detta läge. Jag ska köpa lås till tre dörrar och kommer göra vad jag kan för att undvika Assa. Det finns en gräns för hur fruktansvärt illa man kan behandla sina kunder och komma undan med det. Hade jag råd skulle jag byta bort assa i hela huset, men det har jag tyvärr inte.

Är det någon som vet varför Dorma 9132 inte släpps för försäljning?
Jag får ta o prata med min låssmed idag känner jag, att köpa ett annat 2002 oavsett vad de döper det till är inget alternativ. Inte efter att ha använt dormas produkter sen evo incidenten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.