30 545 läst · 73 svar
31k läst
73 svar
Asko diskmaskin diskar inte rent i undre korgen
electroluxaren skrev:
Hallå, har du hittat något? Kan hålla med om att touchen är helkass. Min verkar nu vid torku delvis spruta blöt luft vid handtaget, är det något känt fel som är lätt att åtg?R reez skrev:
Nästan exakt ett år sedan mitt tidigare inlägg (#27).
Började söka nu maskin för kanske 5:e gången när tabletterna inte lösts upp senaste diskarna och övre korgen är smutsig igen.
Har ju flera gånger lovat att inte lägga mer tid på maskinen, men kan inte hålla mej borta från att kolla övre armen. Ser bra ut ända tills jag tar ut korgen och kollar plasthuset där armen sitter...det har delat lite på sig vilket bör göra att varren sprutar ut i skarven istället för ut i armen. Ett buntband löser problemet och jag passar samtidigt på att sätta en ny något tjockare packning på spjutet som skickar in vattnet.
Nu snurrar armen ännu en gång! Så ytterligare en anledning till dåligt diskresultat i övre korgen löst
Började söka nu maskin för kanske 5:e gången när tabletterna inte lösts upp senaste diskarna och övre korgen är smutsig igen.
Har ju flera gånger lovat att inte lägga mer tid på maskinen, men kan inte hålla mej borta från att kolla övre armen. Ser bra ut ända tills jag tar ut korgen och kollar plasthuset där armen sitter...det har delat lite på sig vilket bör göra att varren sprutar ut i skarven istället för ut i armen. Ett buntband löser problemet och jag passar samtidigt på att sätta en ny något tjockare packning på spjutet som skickar in vattnet.
Nu snurrar armen ännu en gång! Så ytterligare en anledning till dåligt diskresultat i övre korgen löst
Nu har du ju hittat problemet, bra! Men problem med arm/vatten som inte beter sig rätt brukar jag felsöka på min maskin genom att under tiden den kör, slita upp luckan snabbt lite på glänt och titta. (Kanske dock inte funkar på alla maskiner?) Stor risk för att bli blöt i ansiktet, så kör den tom och utan tablett. Ett bättre alternativ vore att ställa in vattentät filmkamera och någon lampa i maskinen, men inte orkat hämta det hittills, då jag ganska snabbt sett felen ändå.D Dsl skrev:Nästan exakt ett år sedan mitt tidigare inlägg (#27).
Jag gör också så, men det var ju lurigt innan jag rensade växlaren för då visste jag ju inte om båda armarna skulle snurra just då (men kanske växlar den så snabbt att armarna snurrar hela tiden). När växlaren var stendöd räckte det dock att kolla positionen på armarna, köra en stund och kontrollera om positionen ändrats.L Lilllen skrev:Nu har du ju hittat problemet, bra! Men problem med arm/vatten som inte beter sig rätt brukar jag felsöka på min maskin genom att under tiden den kör, slita upp luckan snabbt lite på glänt och titta. (Kanske dock inte funkar på alla maskiner?) Stor risk för att bli blöt i ansiktet, så kör den tom och utan tablett. Ett bättre alternativ vore att ställa in vattentät filmkamera och någon lampa i maskinen, men inte orkat hämta det hittills, då jag ganska snabbt sett felen ändå.
Detta brukar hända proffsprodukterna men de går ju ständigt och med billigt aggressivt diskmedel.D Dsl skrev:Nästan exakt ett år sedan mitt tidigare inlägg (#27).
det roliga är att denna del är mycket billig och mycket lätt att byta så egentligen skulle detta göras vid varje service
I mitt fall beror det väl delvis på att jag haft isär den en eller 2ggr innan när jag felsökt.electroluxaren skrev:
Men visst, min maskin har väl gått 3000-4000ggr så plasten påverkas väl.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Asko Diskmaskin med fläkt i luckan: Någon som har en sån?
Vitvaror -
Hur får man ut saker från bakom handtagsluckan på Asko diskmaskin?
Vitvaror -
Asko diskmaskin, tömmer ej allt vatten och diskar ej rent. Nivågivare?
Vitvaror -
Asko diskmaskin brummar och diskar inte rent
Vitvaror -
Asko diskmaskin diskar en rent
Vitvaror