Ser intakt ut tyvärr...
Ska jag ta bort den helt nu? Intakt plastdetalj till ett byggprojekt med genomskinlig skruvmejsel och borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
G Gabsson skrev:
Behöver jag demontera hela växelventilen? Jäkla svårt komma åt slangnippeln...
[bild]
den maskinen såg inte så hävert ut i botten!
D tar ut ventil OCH motor som paket
lossa snäppet på vänster sida som är lätt att komma åt och bryt nedåt.
gummiplutten på motorn ock elkontakten samt jordsladden
dra allt bakåt försök att hålla tillbaka värmaren som sitter på pumpen, kan sitta en gummisnodd runt värmaren men det är inget att bry sig om

G Gabsson skrev:
Ser intakt ut tyvärr...
Ska jag ta bort den helt nu?[bild]
Närbild av en smutsig och öppen termostat med skruvmejsel och skruvar i bakgrunden.
Skapa konto
Dammsammansamlad timerinställningsmekanism för ett vägguttag med tydliga tecken på användning och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

A
G Gabsson skrev:
[bild] [bild]
den är helt körd!
du har fått in vatten i motorn
bara att byta eller ta bort brickan som tidigare nämnts
kolla kretskortet om du byte växlaren
finns även en adapter att byta ut växlaren till.

utan växlare är risken att vattennivån i maskinen blir för låg så att pumpen kaviterar när den måste ge vatten till båda spolarmarna samtidigt

du har ett rejält genomläck så jag rekomenderar inte att bara ta bort skivan utan byt växlare eller byt till adaptern

electroluxaren skrev:
den är helt körd!
du har fått in vatten i motorn
bara att byta eller ta bort brickan som tidigare nämnts
kolla kretskortet om du byte växlaren
finns även en adapter att byta ut växlaren till.

utan växlare är risken att vattennivån i maskinen blir för låg så att pumpen kaviterar när den måste ge vatten till båda spolarmarna samtidigt
Tror du maskinen klarar rengöra utan växel-brickan? Alltså den vita. Jag är sugen på testa men inte lika sugen på sätta ihop och ta isär igen.
Är det hela världen om växlaren läcker lite då?

A
G Gabsson skrev:
Tror du maskinen klarar rengöra utan växel-brickan? Alltså den vita. Jag är sugen på testa men inte lika sugen på sätta ihop och ta isär igen.
om man justerar vattennivån i serviceprogrammet JA! annars är det risk för kavitation och pumpen suger luft
men det kommer fortfarande att läcka ut på plåten

electroluxaren skrev:
om man justerar vattennivån i serviceprogrammet JA! annars är det risk för kavitation och pumpen suger luft
Testat nu att spola vatten genom växelventilen utan brickan. Ungefär 80% av flödet går via ena röret och 20% via andra. Känns som att den aldrig kommer bygga upp tryck...
G Gabsson skrev:
Är det hela världen om växlaren läcker lite då?

Har nu beställt en ny ventil. Vågar inte riskera att sätta tillbaka den gamla, hade ett helvete få av den.
Skärmdump på orderbekräftelse för en ny spolarmsväxlare/växelventil till diskmaskin, totalpris inklusive frakt.
Skapa konto

A
G Gabsson skrev:
Har nu beställt en ny ventil. Vågar inte riskera att sätta tillbaka den gamla, hade ett helvete få av den.
[bild]
viktigt att kolla kretskortet innan du kopplar in den nya
har den gamla kortslutit vilket inte är otroligt så är kretskortet defekt och den nya kommer inte att fungera

electroluxaren skrev:
viktigt att kolla kretskortet innan du kopplar in den nya
har den gamla kortslutit vilket inte är otroligt så är kretskortet defekt och den nya kommer inte att fungera
Ska jag kolla det nu redan kanske? Och går det ens att reparera kretskortet. På något sätt känns det övermäktigt byta kretskortet också som kostar typ 2000 kr. Funkar inte den nya ventilen så får jag tyvärr skrota maskinen.

Person som håller i ett öppet kretskort till en hushållsapparat, kablar syns anslutna.
Skapa konto

Redigerat:
electroluxaren skrev:
Hur gör man sådan justering?

A
R reez skrev:
Hur gör man sådan justering?
Om du köper nytt kretskort ingår den informationen, fast då behöver du den inte...
Skall se om jag hittar hur, det k a n vara lite meck med att gå in i programmet få touchen är helkass

electroluxaren skrev:
Om du köper nytt kretskort ingår den informationen, fast då behöver du den inte...
Skall se om jag hittar hur, det k a n vara lite meck med att gå in i programmet få touchen är helkass
Stort tack, har bytt min växlare mot adapter, vore it fel att öka vattenmängden.

R reez skrev:
Stort tack, har bytt min växlare mot adapter, vore it fel att öka vattenmängden.
Har du testat att ta bort brickan i ventilen också?

Ena fästet på min ventil gick sönder när jag lossade den, dessutom läckte den en smula, annars var det tanken att testa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.