30 549 läst · 73 svar
31k läst
73 svar
Asko diskmaskin diskar inte rent i undre korgen
den maskinen såg inte så hävert ut i botten!G Gabsson skrev:
D tar ut ventil OCH motor som paket
lossa snäppet på vänster sida som är lätt att komma åt och bryt nedåt.
gummiplutten på motorn ock elkontakten samt jordsladden
dra allt bakåt försök att hålla tillbaka värmaren som sitter på pumpen, kan sitta en gummisnodd runt värmaren men det är inget att bry sig om
den är helt körd!G Gabsson skrev:
du har fått in vatten i motorn
bara att byta eller ta bort brickan som tidigare nämnts
kolla kretskortet om du byte växlaren
finns även en adapter att byta ut växlaren till.
utan växlare är risken att vattennivån i maskinen blir för låg så att pumpen kaviterar när den måste ge vatten till båda spolarmarna samtidigt
du har ett rejält genomläck så jag rekomenderar inte att bara ta bort skivan utan byt växlare eller byt till adaptern
Tror du maskinen klarar rengöra utan växel-brickan? Alltså den vita. Jag är sugen på testa men inte lika sugen på sätta ihop och ta isär igen.electroluxaren skrev:den är helt körd!
du har fått in vatten i motorn
bara att byta eller ta bort brickan som tidigare nämnts
kolla kretskortet om du byte växlaren
finns även en adapter att byta ut växlaren till.
utan växlare är risken att vattennivån i maskinen blir för låg så att pumpen kaviterar när den måste ge vatten till båda spolarmarna samtidigt
Är det hela världen om växlaren läcker lite då?
om man justerar vattennivån i serviceprogrammet JA! annars är det risk för kavitation och pumpen suger luftG Gabsson skrev:
men det kommer fortfarande att läcka ut på plåten
Testat nu att spola vatten genom växelventilen utan brickan. Ungefär 80% av flödet går via ena röret och 20% via andra. Känns som att den aldrig kommer bygga upp tryck...electroluxaren skrev:
G Gabsson skrev:
Ska jag kolla det nu redan kanske? Och går det ens att reparera kretskortet. På något sätt känns det övermäktigt byta kretskortet också som kostar typ 2000 kr. Funkar inte den nya ventilen så får jag tyvärr skrota maskinen.electroluxaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: