10 345 läst · 74 svar
10k läst
74 svar
asbest i limmet gammal plastmatta
Hyr en golvslip (en mindre handhållen räcker) och en stoftavskiljare så går du över golvet och får snabbt bort limresterna, men det kommer att gå ett gäng slippapper då de sätts igen av limmet.
Du kan även testa om det går att dra bort en del lim om du värmer det först med en varmluftspistol.
Du kan även testa om det går att dra bort en del lim om du värmer det först med en varmluftspistol.
Vad är en stoftavskiljare? Är inte en grovdammsugare med filter och dammsugarpåse i okej.anders07 skrev:
Vill att det ska damma så lite som möjligt.
och en excenterslip med grövsta pappret nr 40.
Fast det verkar som man får jobba ihjäl sig med den lilla slipen.
Är en excenterslip med papper grovlek 40 användbar med en grovdammsugare påkopplad?T tank77 skrev:
Eller för liten och klen.?
En golvslipmaskin kan man ju inte koppla på nån dammsugare till eller?
Vad säger du om att spackla ett helt lager över golvet istället för att slipa som en golvläggare jag fråga som hastigast föreslog?
Som sagt så är just en betongslip det bästa alternativet för att få väck gummimassan och inte en excenterslip då slippappret bara sätter igen av massan.M musikhelle skrev:Är en excenterslip med papper grovlek 40 användbar med en grovdammsugare påkopplad?
Eller för liten och klen.?
En golvslipmaskin kan man ju inte koppla på nån dammsugare till eller?
Vad säger du om att spackla ett helt lager över golvet istället för att slipa som en golvläggare jag fråga som hastigast föreslog?
Och nej, spånskivan förstörs inte av betongslipen då det inte är meningen att man ska trycka som en galning på maskinen utan man låter den bara glida fint uppe på.
Nej, ingen bra idé att spackla över det då det kan bli bom i hela skiten. Hade jag föreslagit det för min golvläggarekompis hade han slagit ihjäl mig.
Så devisen är att man gör jobb ordentligt med ett bra underlag och inte fuskar sig fram.
Med detta sagt så lämnar jag tråden eftersom jag nog inte ändå får gehör för mina förslag.
Tank77
Eh dina förslag verkar ju bra.
Men hur får man upp dammet med en betongslip?
Kan man på något vis koppla på en byggdammsugare på den så den suger underifrån.
Och hur ser en betongslip ut?
De hade några golvslipmaskiner att hyra ut på Bauhaus men vet inte om det är en betongslip.
Har den en sten under som slipplatta eller slippapper man byter ut?
Eh dina förslag verkar ju bra.
Men hur får man upp dammet med en betongslip?
Kan man på något vis koppla på en byggdammsugare på den så den suger underifrån.
Och hur ser en betongslip ut?
De hade några golvslipmaskiner att hyra ut på Bauhaus men vet inte om det är en betongslip.
Har den en sten under som slipplatta eller slippapper man byter ut?
är det här en betongslip som funkar. mindre variant och man måste ändå stå på knä
https://www.bauhaus.se/hyr-maskinerM musikhelle skrev:
den här alltså
Ok. Men vad slipar den med under. En keramisk skiva eller? Den har ju samma storlek på slipskivan 125 mm som vår excenterslipmaskin fast den har slippapper,
Den har en metall slipskiva med diamantklinga/kant...M musikhelle skrev:
Tryck inte på den utan låt den gå "lätt" så får du bort limmet.
Det var exakt en sån jag menade. Har du grovdammsugare med påse fungerar det istället för stoftavskiljare!
Pratade nu med Bauhaus som har en betongslip att hyra ut men även en golvslipmaskin.anders07 skrev:
De sa att betongslipen har så grovt papper att den kommer göra djupa spår i spånskivan och att det är bättre att använda en golvslipmaskin.??
Jag är novis på detta