M musikhelle skrev:
varför sa Bauhauskillen att det kan ha använts lim efter det och skrämde upp mig.?
Dvs lim som fortfarande fanns kvar efter att de inte producerade något mer
Det luktar jättestarkt av limmet efter att mattan drogs bort idag
Asbest är sten lukt har inte med saken att göra. Bauhauskillen kan inte förväntas vara särskilt insatt. Mattläggarfirmor förbrukar säkert hundratals liter lim om dagen har svårt att se någon bunkra lim som är förhållandevis billigt material bara för att dom tänker att det nya är sämre eller att det var otroligt bra pris på det nu olagliga limmet.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
H
Kan du inte skicka in en bit av mattan för analys. Annars kanske du går och funderar på detta lång tid om du är orolig.
 
H hus520 skrev:
Kan du inte skicka in en bit av mattan för analys. Annars kanske du går och funderar på detta lång tid om du är orolig.
det är inte mattan i första hand jag är orolig för asbest utan limmet som sitter kvar på spånskivan på golvet., med plastludd kvar från undersidan av mattan.
Vet inte hur jag ska skicka in prov på det
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Asbest är sten lukt har inte med saken att göra. Bauhauskillen kan inte förväntas vara särskilt insatt. Mattläggarfirmor förbrukar säkert hundratals liter lim om dagen har svårt att se någon bunkra lim som är förhållandevis billigt material bara för att dom tänker att det nya är sämre eller att det var otroligt bra pris på det nu olagliga limmet.
stenlukt?
 
T
Det vita som sitter kvar på spånskivan är typ gummi från undersidan av mattan och inte något lim. Har rivit hundratals diton och där ingen asbest i detta.

Och ALL personal på Bauhaus är inkompetent och vet inte ett skit om sina produkter och har verkligen ingen aning eventuell asbest i plastmattor och limsorter.

Sa du ens till honom att huset var byggt 1991? Om du gjorde det så är ju den anställdes uttalande ännu dummare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det vita som sitter kvar på spånskivan är typ gummi från undersidan av mattan och inte något lim. Har rivit hundratals diton och där ingen asbest i detta.

Och ALL personal på Bauhaus är inkompetent och vet inte ett skit om sina produkter och har verkligen ingen aning eventuell asbest i plastmattor och limsorter.

Sa du ens till honom att huset var byggt 1991? Om du gjorde det så är ju den anställdes uttalande ännu dummare.
japp jag sa att huset var byggt 91 till Bauhauskillen.

jo jag ser att det är gummi från undersidan av plastmattan som sitter kvar. Men det sitter ju kvar i limmet. Limmet sitter ju som i strängar för de har använt en randig spackelspade till limmet.
Men jag vet inte hur jag ska få bort det
 
T
M musikhelle skrev:
japp jag sa att huset var byggt 91 till Bauhauskillen.

jo jag ser att det är gummi från undersidan av plastmattan som sitter kvar. Men det sitter ju kvar i limmet. Limmet sitter ju som i strängar för de har använt en randig spackelspade till limmet
Vi har ju försökt förklara för dig att det INTE är asbest men ändå lyssnar du inte? Asbest förbjöds 10-15 år innan ditt hus byggdes och jag ser ju på bilden att där inte är någon asbest.

Men skicka du in ett prov och återkom med resultatet här i tråden. Är det asbest i så ska jag äta upp min skyddsko, spikskyddet och tåhättan bli en utmaning att äta upp:surprised:

Edit: Lättast att få bort det är med en betongslip som sagt, hyr en sådan.

Annars får du ta bort det mekaniskt med en spackel eller med en barkspade vilket tar tid och är jävligt tungrott arbete.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag lyssnar visst att det inte är asbest.

men säger också att jag inte vet hur jag ska få bort limresterna med plastludd.

försökt med spackelspade men får bara bort översta delen av luddet. Limmet sitter kvar.

betongslip? Men det är ju träspånplatta det ligger på? Då lär ju spånplattan också flyga i bitar

kan en excenterslip maskin kopplat till en grovdammsugare funka. Men den är rätt liten. Hästjobb. Och så blir det mycket damm av lim o plast (även om det inte är asbest) så kanske det inte är så nyttigt att få i luften
 
M musikhelle skrev:
varför sa Bauhauskillen att det kan ha använts lim efter det och skrämde upp mig.?
Dvs lim som fortfarande fanns kvar efter att de inte producerade något mer
Det luktar jättestarkt av limmet efter att mattan drogs bort idag
Förmodligen för att han ville att det skulle verka som om han visste vad han pratade om.

Jag har helt slutat att fråga personalen på Bauhaus om någonting. Dom vet inte vad dom har för produkter, hur produkterna ska användas eller vad dom har för kampanjer på produkterna.
Och dom vet framförallt inte ett skit om asbest.

Limmet under er matta innehåller INTE asbest.
Men det är ändå alltid en god idé att minska dammspridning och att använda andnings skydd. Detta eftersom det är både enkelt och billigt att göra, samt att städningen blir enklare och man får mer ro i kroppen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H
M musikhelle skrev:
det är inte mattan i första hand jag är orolig för asbest utan limmet som sitter kvar på spånskivan på golvet., med plastludd kvar från undersidan av mattan.
Vet inte hur jag ska skicka in prov på det

Oki, men skicka in en del av limresterna för analys. Jag trodde det satt limrester kvar på mattan.
 
Det finns en spackelmejsel till bilmaskin. Det skulle kanske kunna gå att få bort det värsta utav limmet med den och så slipar du det lilla som du inte lyckas få bort. Spackelmejseln har ett mjukare blad, så risken att förstöra spånskivan minskar (om man gör rätt).

Kanske är värt ett försök?
 
H hus520 skrev:
Oki, men skicka in en del av limresterna för analys. Jag trodde det satt limrester kvar på mattan.
Ska jag skicka in en del av limmet för analys av asbest när alla säger här att det inte finns nån risk att det är asbest i limmet?
 
Ohchips Ohchips skrev:
Det finns en spackelmejsel till bilmaskin. Det skulle kanske kunna gå att få bort det värsta utav limmet med den och så slipar du det lilla som du inte lyckas få bort. Spackelmejseln har ett mjukare blad, så risken att förstöra spånskivan minskar (om man gör rätt).

Kanske är värt ett försök?
Bilmaskin?
 
M musikhelle skrev:
Ska jag skicka in en del av limmet för analys av asbest när alla säger här att det inte finns nån risk att det är asbest i limmet?
Nej, spara pengarna till något vettigt istället.
 
  • Gilla
xxx.maws och 3 till
  • Laddar…
T
M musikhelle skrev:
Jag lyssnar visst att det inte är asbest.

men säger också att jag inte vet hur jag ska få bort limresterna med plastludd.

försökt med spackelspade men får bara bort översta delen av luddet. Limmet sitter kvar.

betongslip? Men det är ju träspånplatta det ligger på? Då lär ju spånplattan också flyga i bitar

kan en excenterslip maskin kopplat till en grovdammsugare funka. Men den är rätt liten. Hästjobb. Och så blir det mycket damm av lim o plast (även om det inte är asbest) så kanske det inte är så nyttigt att få i luften
Nu är det så att jag jobbar med detta dagligen och det funkar alldeles prima med en betongslip på spånskiva och snabbt går det också vilket är en fördel.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.