4 450 läst · 70 svar
4k läst
70 svar
Asbest i badrumsmatta. Vad får jag göra? Tips?
Nu löste det ju sig relativt billigt.M Mjärn skrev:
Men generellt om du vidtar försiktighetsåtgärder så är en rivning av en matta som innehåller asbest inte en stor risk.
Vi deltar ju all i "cancerlotteriet", där vi tar ett par lotter per dag, fler i storstan och något förre på landet. Röker man får man ta 50 extralotter varje dag, river man ut en matta med andningsskydd och våttorkning så kanske du får ta typ 3 extra just den dagen - så i det stora hela inte så mycket förhöjd risk, men risken finns ju alltid...
Källa? 😂klaskarlsson skrev:Nu löste det ju sig relativt billigt.
Men generellt om du vidtar försiktighetsåtgärder så är en rivning av en matta som innehåller asbest inte en stor risk.
Vi deltar ju all i "cancerlotteriet", där vi tar ett par lotter per dag, fler i storstan och något förre på landet. Röker man får man ta 50 extralotter varje dag, river man ut en matta med andningsskydd och våttorkning så kanske du får ta typ 3 extra just den dagen - så i det stora hela inte så mycket förhöjd risk, men risken finns ju alltid...
3300kr är det ju lätt värt att slippa det jobbet.M Mjärn skrev:
Nu löste TS med firma men för andra tycker det är är ett bra råd. Rev ett badrum, ev med asbest, följde ungefär de här råden vilket var en jäkla tur, hade jag inte haft en dräkt och bra andningsmask hade jag aldrig klarat det då mycket som det dammade (puts på vassmatta).H hempularen skrev:Nej, man skall inte överdriva åtgärderna om man river asbest haltigt material någon enstaka gång. Men att ha en bra skyddsmask är inte att överdriva. Den är för övrigt lämplig att använda även vid annat rivningsarbete. Byggdamm är inte så bra oavsetyt om det är asbest eller inte.
På samma sätt så bör man kapsla in arbetsområdet så man inte sprider dammet i resten av bostaden, vilket dessutom är bra oavsett vilken typ av damm det är.
Det är ingen fara om man skulle misslyckas lite med skyddandet, troligen ingen fara om man vid en enstaka rivning helt struntar i att skydda sig. Men det är en himla onödig risk.
För att skapa undertryck köpte jag en kanalfläkt och slang, satte utomhus så den drog ut luften ur badrummet, också glad över så här efteråt då det hade vart svårt att jobba annars då jag hade svårt att se emellanåt med tanke på dammet.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Källa på "typ tre extra" -framgår väl rätt tydligt att det är en "approximation" i ett inlägg på ett forumM Mjärn skrev:
Men källan nedan visar lite mer fakta.
I denna framkom att risken om man röker är ungefär dubbelt så stor som exponering för asbest för en arbetare som jobbade med isolering innehållande asbest på 70-talet.
Men notera att de studier som gjorts har gjorts på arbetare som exponerats mycket för asbest i sitt jobb. Inte någon enstaka gång som privatperson.
In the very large 1979 cohort mortality study of US insulation workers (276 lung cancer deaths) by Hammond et al. [70], smoking increased the risk of lung cancer by about 10-fold, and asbestos increased the risk by about 5-fold; the two together increased the risk by about 50-fold (not 15-fold), compared with that of the nonsmokers who were unexposed to asbestos; an almost pure multiplicative effect.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6982078/#:~:text=[70], smoking increased the,an almost pure multiplicative effect.
Men
Jag skojade lite. Men tack för källan 😃klaskarlsson skrev:Källa på "typ tre extra" -framgår väl rätt tydligt att det är en "approximation" i ett inlägg på ett forum
Men källan nedan visar lite mer fakta.
I denna framkom att risken om man röker är ungefär dubbelt så stor som exponering för asbest för en arbetare som jobbade med isolering innehållande asbest på 70-talet.
Men notera att de studier som gjorts har gjorts på arbetare som exponerats mycket för asbest i sitt jobb. Inte någon enstaka gång som privatperson.
[länk] smoking increased the,an almost pure multiplicative effect.
Men
Medlem
· Västernorrland
· 10 929 inlägg
Sen får man ju komma ihåg att en sanering av ett företag inte på något sätt är en garanti på att alla asbestpartiklar är omhändertagna. Det kommer iallafall finnas där hur man än gör. Grejen är ju bara att man får ett dokument som visar att det sanerats på ett korrekt vis och dokumentet är många ggr användbart om det som redan nämnts kommer andra hantverkare. Inom det skrået är det som sagt noga med reglerna. Eller ja, ibland iallafall......
En del är ju väldigt nojjiga och det verkar som att så fort det sanerats så släpper detta helt. Då kan man kanske inte få cancer längre ? Jag är ganska säker på att risken är ungefär likadan.........
En del är ju väldigt nojjiga och det verkar som att så fort det sanerats så släpper detta helt. Då kan man kanske inte få cancer längre ? Jag är ganska säker på att risken är ungefär likadan.........
Så det kommer flyga runt asbest i hela badrummet under lång tid efter att mattan tagits bort?S Stefan1972 skrev:Sen får man ju komma ihåg att en sanering av ett företag inte på något sätt är en garanti på att alla asbestpartiklar är omhändertagna. Det kommer iallafall finnas där hur man än gör. Grejen är ju bara att man får ett dokument som visar att det sanerats på ett korrekt vis och dokumentet är många ggr användbart om det som redan nämnts kommer andra hantverkare. Inom det skrået är det som sagt noga med reglerna. Eller ja, ibland iallafall......
Produkter som diskuteras i tråden