768 läst · 40 svar
768 läst
40 svar
Asbest i badrumsmatta. Vad får jag göra? Tips?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
Är det bundet i mattan så lär det inte spridas mer än vad som finns naturligt i luften ändå.........Så jag tror inte man behöver överdriva saken.
Det är ju mer generella rekommendationer så får man anpassa dom till situation.M Mjärn skrev:
Men använd ordentliga skydd med en bra mask.Plast in dörröppningen för att minimera spridning.
Riv så lite som möjligt och dela inte mattan om det inte är nödvändigt
Lägg den i väl tejpade plastsäckar och ta till ÅVC och fråga vad du skll göra med dom där eftersom det är asbest
Våttorka utrymmet efteråt så damm inte finns kvar (en dammsugare riskerar att sprida ut det snarare)
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Det går inte att säga något utan att se mattan i genomskärning. Det beror på var i mattan asbestfibrerna är. Men gör som du har fått tips om i tråden, så är du på den säkraste sidan!
PS: Du säljer väl det coola porslinet när du rivit ut det?
PS: Du säljer väl det coola porslinet när du rivit ut det?
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
Nej, man skall inte överdriva åtgärderna om man river asbest haltigt material någon enstaka gång. Men att ha en bra skyddsmask är inte att överdriva. Den är för övrigt lämplig att använda även vid annat rivningsarbete. Byggdamm är inte så bra oavsetyt om det är asbest eller inte.
På samma sätt så bör man kapsla in arbetsområdet så man inte sprider dammet i resten av bostaden, vilket dessutom är bra oavsett vilken typ av damm det är.
Det är ingen fara om man skulle misslyckas lite med skyddandet, troligen ingen fara om man vid en enstaka rivning helt struntar i att skydda sig. Men det är en himla onödig risk.
På samma sätt så bör man kapsla in arbetsområdet så man inte sprider dammet i resten av bostaden, vilket dessutom är bra oavsett vilken typ av damm det är.
Det är ingen fara om man skulle misslyckas lite med skyddandet, troligen ingen fara om man vid en enstaka rivning helt struntar i att skydda sig. Men det är en himla onödig risk.
Haha ja det ska säljas. Vad tror du att jag kan få för det?SågspånPappspikEternit skrev:
Okej!! Men det räcker alltså inte att stänga dörren?H hempularen skrev:Nej, man skall inte överdriva åtgärderna om man river asbest haltigt material någon enstaka gång. Men att ha en bra skyddsmask är inte att överdriva. Den är för övrigt lämplig att använda även vid annat rivningsarbete. Byggdamm är inte så bra oavsetyt om det är asbest eller inte.
Ska fönstret vara öppet?
Ska ventilen vara öppen?
Är det inte ett rejält drag, vilket du kollar genom att sätta ett papper mot öppningen, så skulle jag öppna fönstret.M Mjärn skrev:
Dessa försiktighetsåtgärder är siner om sist mest av mental karaktär.
Som badrummet ser ut skulle jag skära mattan itu på längden, annars blir det väldigt bökigt att rulla ihop det.
Kommer det inte ut massa asbest då?Intet skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg