M Mjärn skrev:
[länk]

Skulle denna funka?
Funkar om du köper till P3-filtret lite längre ner på sidan.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Är det bundet i mattan så lär det inte spridas mer än vad som finns naturligt i luften ändå.........Så jag tror inte man behöver överdriva saken.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Hittade inget om hur man gör med badrumsmatta där.
Det är ju mer generella rekommendationer så får man anpassa dom till situation.
Men använd ordentliga skydd med en bra mask.Plast in dörröppningen för att minimera spridning.

Riv så lite som möjligt och dela inte mattan om det inte är nödvändigt
Lägg den i väl tejpade plastsäckar och ta till ÅVC och fråga vad du skll göra med dom där eftersom det är asbest

Våttorka utrymmet efteråt så damm inte finns kvar (en dammsugare riskerar att sprida ut det snarare)

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det bundet i mattan så lär det inte spridas mer än vad som finns naturligt i luften ändå.........Så jag tror inte man behöver överdriva saken.
Jaså?

Denna mattan är det

• Bild på ett badrum med grön toalett och handfat, mattor på golvet. Grön badrumsmatta ligger vid duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att säga något utan att se mattan i genomskärning. Det beror på var i mattan asbestfibrerna är. Men gör som du har fått tips om i tråden, så är du på den säkraste sidan!

PS: Du säljer väl det coola porslinet när du rivit ut det?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej, man skall inte överdriva åtgärderna om man river asbest haltigt material någon enstaka gång. Men att ha en bra skyddsmask är inte att överdriva. Den är för övrigt lämplig att använda även vid annat rivningsarbete. Byggdamm är inte så bra oavsetyt om det är asbest eller inte.

På samma sätt så bör man kapsla in arbetsområdet så man inte sprider dammet i resten av bostaden, vilket dessutom är bra oavsett vilken typ av damm det är.

Det är ingen fara om man skulle misslyckas lite med skyddandet, troligen ingen fara om man vid en enstaka rivning helt struntar i att skydda sig. Men det är en himla onödig risk.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det går inte att säga något utan att se mattan i genomskärning. Det beror på var i mattan asbestfibrerna är. Men gör som du har fått tips om i tråden, så är du på den säkraste sidan!

PS: Du säljer väl det coola porslinet när du rivit ut det?
Haha ja det ska säljas. Vad tror du att jag kan få för det?

H hempularen skrev:
Nej, man skall inte överdriva åtgärderna om man river asbest haltigt material någon enstaka gång. Men att ha en bra skyddsmask är inte att överdriva. Den är för övrigt lämplig att använda även vid annat rivningsarbete. Byggdamm är inte så bra oavsetyt om det är asbest eller inte.

På samma sätt så bör man kapsla in arbetsområdet så man inte sprider dammet i resten av bostaden, vilket dessutom är bra oavsett vilken typ av damm det är.

Det är ingen fara om man skulle misslyckas lite med skyddandet, troligen ingen fara om man vid en enstaka rivning helt struntar i att skydda sig. Men det är en himla onödig risk.
Okej!! Men det räcker alltså inte att stänga dörren?

Ska fönstret vara öppet?

Ska ventilen vara öppen?

M Mjärn skrev:
Okej!! Men det räcker alltså inte att stänga dörren?

Ska fönstret vara öppet?

Ska ventilen vara öppen?
Har du en fläkt i badrummet, sätt den på, medans alla andra öppningar är stängda. På så vis skapas ett undertryck i badrummet som effektivt hindrar spridning av damm.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Har du en fläkt i badrummet, sätt den på, medans alla andra öppningar är stängda. På så vis skapas ett undertryck i badrummet som effektivt hindrar spridning av damm.
Ingen fläkt. Men en ventil i taket som går till skorsren. Kan vrida ut den. Eller ha den stängd?

M Mjärn skrev:
Ingen fläkt. Men en ventil i taket som går till skorsren. Kan vrida ut den. Eller ha den stängd?
Är det inte ett rejält drag, vilket du kollar genom att sätta ett papper mot öppningen, så skulle jag öppna fönstret.
Dessa försiktighetsåtgärder är siner om sist mest av mental karaktär.

Som badrummet ser ut skulle jag skära mattan itu på längden, annars blir det väldigt bökigt att rulla ihop det.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är det inte ett rejält drag, vilket du kollar genom att sätta ett papper mot öppningen, så skulle jag öppna fönstret.
Dessa försiktighetsåtgärder är siner om sist mest av mental karaktär.

Som badrummet ser ut skulle jag skära mattan itu på längden, annars blir det väldigt bökigt att rulla ihop det.
Kommer det inte ut massa asbest då?

M Mjärn skrev:
Haha ja det ska säljas. Vad tror du att jag kan få för det?
Vet inte, ta i tills du skäms 😉?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vet inte, ta i tills du skäms 😉?
1 mille styck🥰

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.