M Mjärn skrev:
Ingen fläkt. Men en ventil i taket som går till skorsren. Kan vrida ut den. Eller ha den stängd?
Om den går i en egen kanal kan du ju trycka i en rörfläkt och skapa undertryck den vägen, annars om det är är yttervägg kanske det är läge att börja med att sätta i en fläkt genom väggen.

H hapazard skrev:
Om den går i en egen kanal kan du ju trycka i en rörfläkt och skapa undertryck den vägen, annars om det är är yttervägg kanske det är läge att börja med att sätta i en fläkt genom väggen.
Nu börjar det bli lite väl avancerat. Kan inget sånt.

Jag kollar runt efter engångsrock. Men det är tusentals olika varianter och har ingen aning om vilken man ska välja. Funkar någon från typ jem&fix?

Och skyddsglasögonen. Något man bör tänka på där?

• Skyddsglasögon Zekler 25 HC med ställbara skalmar, re-repskyddad, 159 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Kommer det inte ut massa asbest då?
Nej. En vass kniv ger ett fint snitt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, verkligen inte! Karln skall riva ut en liten badrumsmatta. Inte sanera Lomma eternitfabrik före ombyggnad till ett TBC:sanatorium

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag kollar runt efter engångsrock. Men det är tusentals olika varianter och har ingen aning om vilken man ska välja. Funkar någon från typ jem&fix?

Och skyddsglasögonen. Något man bör tänka på där?
Köp en halvmask med utbytbara filter, så kan den användas till annan dammig verksamhet också.
Innan du börjar bygga atombombssäkrade skyddsrum, kolla med att dra bort mattan i ett hörn så du ser hur det ser ut under. Vill det sig väl är det bara att dra upp och rulla ihop den. Klart.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej, verkligen inte! Karln skall riva ut en liten badrumsmatta. Inte sanera Lomma eternitfabrik före ombyggnad till ett TBC:sanatorium
Eh, en rörfläkt för några hundralappar är väl ett ytterst billigt och effektivt sätt att hindra damm från att sprida sig i resten av huset, och är ju till nytta i badrummet även senare.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Eh, en rörfläkt för några hundralappar är väl ett ytterst billigt och effektivt sätt att hindra damm från att sprida sig i resten av huset, och är ju till nytta i badrummet även senare.
Det ska sättas in en mekansik fläkt och sådär i samband med renoveringen. Men taket ska sänkas först så måste vänta med det

M Mjärn skrev:
Men så länge jag inte skär i matten så sprids ingen asbest från mattan?
precis skär den inte och mal till tobak och definitivt rök inte den tobaken!

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Hur får man lättast bort mattan om den sitter hårt?

Hej. Nyfiken fråga.
Ska du efter rivning, renovera badrummet själv eller ska du ta in hantverkare till det?
Har nu vart golvläggare i snart 20 år och kan väl bara säga att skulle jag komma in till en privatperson och renovera deras badrum efter de rivit asbest själva skulle jag vända i dörren.

• Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
T Tuffuffe skrev:
Hej. Nyfiken fråga.
Ska du efter rivning, renovera badrummet själv eller ska du ta in hantverkare till det?
Har nu vart golvläggare i snart 20 år och kan väl bara säga att skulle jag komma in till en privatperson och renovera deras badrum efter de rivit asbest själva skulle jag vända i dörren.
De ska bila upp hela golvet. De ska göra allt.

T Tuffuffe skrev:
Hej. Nyfiken fråga.
Varför ?
Om mattan är borta och allt är våttorkat är det väl ingen fara ?
Skall man bila upp betong lär man ju dessutom ha ordentligt andningsskydd ändå ?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför ?
Om mattan är borta och allt är våttorkat är det väl ingen fara ?
Skall man bila upp betong lär man ju dessutom ha ordentligt andningsskydd ändå ?
Som han själv skriver. Bara varit golvläggare i tjugo år. Dvs. Under en ständig högkonjunktur.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.